Gå til innhold

Hvordan koble til ledning til denne lampen?


Anbefalte innlegg

Hei! Amatør som skal montere ledning til en lampe jeg har bestilt. Jeg må ha det meget enkelt forklart, gjerne med link om hva jeg må kjøpe, gjerne bilder, siden jeg absolutt ikke har peiling på slike ting. Setter stor pris på hjelp! Hilsen ei dame i nød ?

87175989_205094357212673_3833471024230301696_n.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du absolutt ikke har peiling er det best å sette bort jobben til noen med litt erfaring. Strøm er farlig når man er fersking. I tillegg har det skjedd noe med den røde og grå lederen til høyre i bildet. Det mangler antagelig ei klemme der og dessuten er jobben dårlig gjort fordi trådene er ødelagt og nesten helt borte. Er dette bruktkjøp via FINN eller lignende?

Lenke til kommentar
1 minute ago, DiskusDød said:

Driveren er dobbelt isolert, lampa er ikke det når du kobler 230V utenfor driveren slik som det ser ut på bildet. 

CE merket? China Exports ?

At den er merket med dobbeltisolert betyr ikke nødvendigvis at den faktisk er det. For alt vi vet kan det være en enkel "capacitive dropper" i skallet til en "ordentlig" driver. Det er faktisk et av problemene med 230V-produktene fra tvilsomme kilder.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (24 minutter siden):

At den er merket med dobbeltisolert betyr ikke nødvendigvis at den faktisk er det. For alt vi vet kan det være en enkel "capacitive dropper" i skallet til en "ordentlig" driver. Det er faktisk et av problemene med 230V-produktene fra tvilsomme kilder.

 

sedsberg skrev (16 minutter siden):

Ja jeg vet hva dobbeltisolert betyr. Vet du hva "Kineserne bryr seg ikke" betyr?

Okey ?

Vet du hvor mye av utstyret som selges her på berget er laget i Kina? Mye søppel selges her også. Ikke alt er kinesisk.

Driveren er merket som dobbeltisolert og jeg sier at lampen IKKE er dobbeltisolert og må jordes. 

 

Utstyr av klasse II (Kl. II) dobbeltisolering:

Utstyr med to lag isolasjon mellom spenningsførende deler og berørbare metalldeler som er koblet til jord.

Dersom det oppstår en feil med det ene isolasjonslaget, er det et lag til med isolasjon som skal ivareta sikkerheten.

Utstyret skal aldri tilkobles jord.

Slikt utstyr har et ”flatt” støpsel (eurostøpsel) som passer i alle typer stikkontakter.

Utstyr i denne klassen omtales gjerne som «dobbeltisolerte» og skal være merket med to firkanter.

 

 

 

 

@pwer Ikke monter den lampa. Eller få noen til å gå over den. Du har uansett ikke lov å montere fastmontert elektrisk utstyr selv. Kun pluggbart utstyr.

Endret av DiskusDød
Lenke til kommentar

Hvis lampen faktisk er dobbeltisolert så har du selvsagt helt rett.

Hvis lampen er bestilt fra f.eks. eBay, Aliexpress eller andre steder med manglende kontroll er det en mulighet for at den f.eks. har veldig dårlig separasjon/isolasjon eller i værste fall ikke er isolert overhodet.

Er den kjøpt i en seriøs norsk butikk er man temmelig trygg.

Jeg kjenner igjen huset til den driveren der og vet at det er mye brukt i tvilsomme kinesiske lamper. Altså ikke nødvendigvis selve driveren men huset eller skallet den sitter i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...