Gå til innhold

NF7-S vs. 8RDA(3)+?


da Gauss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det for øvrig noen som har noen gode tips for hvordan man unngår å reinstallere windows etter bytte av hk. Chipsettet blir endret fra nforce2 til nforce2 ultra 400, og det er kanskje likt nok til at det går greit?

 

Hvis ikke, går det å avinstallere driverene til hk eller slette hk fra systemoversikten?

 

Var ikke så veldig lysten på å reinstallere nå, er så mye som skal legges inn igjen.

Lenke til kommentar

Vel da har jeg fått kortet (Abit NF7-S v2.0), og så langt ser alt bra ut.

Cpu ble greit klokket opp fra 2500+ til 3200+, og NB-vifta støyer kun moderat. Det blir vel 7v på den etter hvert. En litt artig sak var s-ata til p-ata overgang som fulgte med, slik at man kan sette en p-ata HD på en s-ata kontakt. Dette er veldig praktisk i mitt kabinett, og jeg får ganske fine kabelføringer.

 

Windows forlangte ikke å bli reinstallert, men fungerer heller ikke helt optimalt nå. Først måtte alle driverene til all hardwaren legges inn på nytt, uten at jeg hadde fått mulighet til å avinstallere først(Skjermkort, hovedkort, gammelt lydkort og Firewire osv). Dette er jo min feil, da.

 

Videre måtte jeg ha office-cd'en for å starte Office xp-programmer igjen, tilsynelatende fordi office hadde registrert "betydelig forandring i maskin-konfigurasjon". Utrolig mye rart MS legger inn i programmene sine, er det rart ytelsen ikke alltid er på topp?

 

Og til sist har oppstartstiden nå blitt kraftig forlenget. Etter at man får opp desktoppen og bakgrunnsprogrammer starter opp (Norton, deamon tools, nettverk, ati control panel osv) er det et eller annet som tar lang tid, ~1 minutt, minst. Kan ikke helt se hva det er som drøyer. Dette irriterer meg så mye at jeg kommer til å legge inn winxp på nytt hvis jeg ikke får ordnet det.

 

Til sist noen ord om ytelse. På samme klokkefrekvens (std, 2500+, minne synkront) var det tydelig bedre ytelse på NF7-S over mitt gamle MSI K7N2-L, selv om jeg ved en forglemmelse kjørte slakkere timings på minnet på det nye kortet under benchmarkingen. Det er bra! Jeg har også brutt 17000 poeng i 3dmark2001SE med det nye systemet, dog på 3200+-hastighet.

 

Alt i alt; dette ser bra ut! Til dere som vurdere et slikt hovedkort; basert på alle mine erfaringer med dette kortet (<1 dag :) ) kan jeg ikke annet enn å anbefale det!

Lenke til kommentar

Fint at du poster erfaringene dine med det nye kortet.

 

Når det gjelder reinstallering av windows - er det simpelthen viktig å gjøre det ofte nok til at man husker hvor alle dataprogram og passord er lagret :-)

 

Reinstallering er en grei måte å få ryddet på - få oversikt over egne data og flytte de over på egen partisjon (om du ikke allerede har gjort det).

 

Skal du reinstallere, kan jeg anbefale følgende partisjonering:

1) System og programvare minus spill

2) Innstallerte spill, musikk, filmer

3) Egne data, epost, bilder, "My documents", Opera bokmerker

 

Det er litt jobb å få programmer slik som epostklient til å legge data på partisjon 3 - men det er verdt det.

 

Når du har installert XP, bør du ta et image av systempartisjonen, og et nytt image når du har installert alle dine favorittprogrammer. Bruk f.eks. Ghost. Da kan du møte 2004 uten å være redd for å reinstallere :)

Lenke til kommentar

Det blir ghosting neste gang, ja. Det hadde for øvrig ikke hjulpet denne gangen, da driverene etc. er andre enn før. Har gjort klar en skjult partisjon til det formålet, da skal det gå fort å legge inn alt på nytt.

 

Når det gjelder ditt forlsag til inndeling av partisjoner er jeg ikke helt enig. Kan være en fordel å ha en partisjon med rene lagringsfiler som musikk og film (og dokumenter), fordi både spill og programvare må normalt må reinstalleres etter reformatering av systemdisken.

 

Ellers takk for innspill.

Lenke til kommentar

Virker som du har alt under kontroll.

 

Det er for å holde størrelsen på ghost imaget nede at jeg innstallerer spill på "data"-partisjonen. Spill tar mye plass, eks. C&C Generals 1,5 GB.

 

Det varierer også hvilke spill jeg er interessert i å spille, det gjør det ytterligere unødvendig med ghost av spill-filene.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo også en ting å ta i betraktning; størrelse på partisjonen som skal ghostes...

 

Apropos størrelse på spill; har kost meg med Star Wars: Knights of the old Republic i jula, som tar opp hele 3,77GB. Det er på kanten av sykt. Men bra spill, dog.

 

Fremdeles god helg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...