Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor fiber - SMTP relay


Anbefalte innlegg

56 minutes ago, swinge said:

Riktig. Poenget mitt var at Telenor eller Altibox endrer ikke PTR om du har privat abonnement. 
F.eks. om du gjør en nslookup på telenor ip 80.213.2.2 vil du få domenenavn ti0004a400-3829.bb.online.no og Altibox ip 80.203.3.3 vil du få domenenavn 3.80-203-3.customer.lyse.net. Disse vil du ikke få endret med privat abonnement hos Telenor og Altibox. Store selskaper som Equinor bruker jo gjerne Microsoft Office (Enterprise) sin løsning, og da må PTR i mange tilfeller kunne endres. Men uansett er det ikke er problem å kjøre en egen mail server uten å endre PTR da det ikke er et krav å endre det, bare at de matcher allerede.

Uansett til de som tenker å ha egen mail server hjemme med privat internett abonnement:
Altibox har stengt utgående port 25, så du får ikke sendt e-post her uansett, kun motta. 
Telenor har åpen utgående port 25, så her får du sendt e-post, men alle Telenors dynamiske ip-adresser er registrert i 2 spam filter, SORBS DUHL og Spamhaus ZEN, så du må avliste ip-adressen din hver gang du får ny ip hos Spamhaus. SORBS DUHL får du ikke avlistet ip-adressen. Så om du sender med dynamisk ip fra telenor, så får du bare håpe at mottaker ikke bruker SORBS DUHL spamfilter.

Min anbefaling er å bruke SMTP relay. Selv bruker jeg Amazon Simple Email Service, gratis, enkelt og har aldri hatt problemer med å få levert e-post fra min mailserver stående hjemme. Om du har utgående port 25 stengt, er vel SMTP relay den eneste måten å få sendt e-post fra egen mail server på privat internett abonnement.
 

Hadde Telenor i eitt år nå og gikk nylig tilbake til Altibox.

 

I mellomtiden har Altibox endret SMTP Relay policyen sin, men har satt opp Mailjet som smart host Relay, gratis. der får eg DKIM i tillegg. 

Har ein sak hos altibox ang. Port 25, men virker som de prøver å ignorere meg. Var ingenting i vilkårene de sendte som sa at b internet port 25 ut til Internett ville være blokkert

Endret av Norlig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Norlig skrev (1 time siden):

Hadde Telenor i eitt år nå og gikk nylig tilbake til Altibox.

Ja, samme tilfellet her. Er egentlig uansett hvilken ISP du bruker når du bruker SMTP relay. 
Mailjet fungerte fint i mitt tilfelle også, men gikk over til Amazon sin da man får 50k e-poster daglig gratis, DKIM signering får man også der. Administrerer over 10 domener også.

Skal teste ut GlobalConnect og NextGentel over nyttår, for å sjekke status der.

Lenke til kommentar
4 hours ago, tingo said:

Du trenger ikke å bruke port 25 for å sende. Port 587 funker like bra. Oppsettet er litt annerledes, dog.

Kan ikkje endre ut-port på Axigen Mail Server, som eg har funne ut hvertfall.

Kan endre port om eg bruker Smart host Relay, men ikkje om eg sender ut sjølv

Lenke til kommentar
tingo skrev (4 timer siden):

Du trenger ikke å bruke port 25 for å sende. Port 587 funker like bra. Oppsettet er litt annerledes, dog.

Utgående port 25 må være åpen om du har egen mail server for å sende uten SMTP Relay.
Derimot kan du konfiguere e-post klienten din til å kommunisere over port 587 til mail serveren, men mail servern vil alltid sende ut e-post på utgående port 25.

Lenke til kommentar
On 6.11.2023 at 10:11 PM, swinge said:

Utgående port 25 må være åpen om du har egen mail server for å sende uten SMTP Relay.
Derimot kan du konfiguere e-post klienten din til å kommunisere over port 587 til mail serveren, men mail servern vil alltid sende ut e-post på utgående port 25.

Det er riktig, og det burde jeg presisert. De fleste ISP'er lar deg bruke deres SMTP-server som rele, dersom du bruker port 587.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
tingo skrev (På 7.11.2023 den 11:36 PM):

Det er riktig, og det burde jeg presisert. De fleste ISP'er lar deg bruke deres SMTP-server som rele, dersom du bruker port 587.

Nei, hverken Telenor eller Altibox lar deg bruke deres SMTP-server som relay lengre, så du må gå til andre tjenester som Mailjet, Sendgrid og Amazon SES for å bruke SMTP relay. 

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hvis man vil gjøre dette langt mindre komplisert, enklere å administrere, bruke og sørge for at epostene kommer frem bruk en tjeneste som mailgun eller postmark.

Lenke til kommentar
On 13.3.2024 at 3:33 PM, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Hvis man vil gjøre dette langt mindre komplisert, enklere å administrere, bruke og sørge for at epostene kommer frem bruk en tjeneste som mailgun eller postmark.

I Norge tilbyr domeneshop epost for en slikk og ingenting. Har god erfaring med dem. Siden jeg velger å arkivere eposter lokalt bruker jeg POP3, men IMAP er selvsagt også mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...