Gå til innhold

iPod - Usb 2 tilkobling


Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for kjøpe en ipod 20gb. Bare en ting jeg håper en dreven ipod'er der ute kan svare på. Maskina mi har ikke firewire tilkobling, så jeg blir nødt til å bruke usb 2 for overføring. Må jeg bestille ekstra kabler for å få til dette á la den jeg ser i tilbehørslista på Apple store, eller følger alt som trengs for å koble ipod opp via usb 2 med i standardutstyret? Har docking stasjonen mulighet for å koble seg opp via usb 2? Blir bare litt usikker, ser på Apple Store der de lister hva som følger med standard at det bare nevnes firewire kabel og docking stasjon, intet nevnes om usb kabel. På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så det betyr at alle som ønsker å bruke usb 2 med iPod må kjøpe kabel i tillegg? Ser på Apple Store at det står følgende om docking stasjonen, det kan virke som om denne kan kobles til usb 2 porten på måten de har formulert seg, men kabel for dette er da kanskje ikke med? I så fall litt rart at selve produktet og dockingen støtter begge deler, mens bare den ene typen kabel følger med.

 

Sitat beskrivelse av docking stasjon:

 

"The 20GB and 40GB iPod models come with a dock that syncs via FireWire or USB 2.0 and charges via FireWire."

Lenke til kommentar

Det fulgte ikkje med kabel, men eg kjøpte med ein kabel type FireWire som eg kunne putte i maskina, eller i støpselet. Ingen USB kabel der nei.

 

Så hadde eg ikkje bestillt den Firewire kabelen så hadde det nok ikkje fulgt med noken kabler i det heile tatt

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Takk for svar. Har du en litt eldre ipod utgave da kanskje, ser at alle dagens ipod's i alle fall fra Apple Store leveres med firewire kabel. Men det betyr også at alle som bare har usb 2 mulighet på maskina si må plusse på utgifter enten for Apples usb kabel eller et firewire kort når de kjøper ipod.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min iPod for over et år siden, da fulgte det med firewire. Kjøpte den riktig nok i USA men..

 

Angående hastighet:

 

"Intel and the Industry leaders have released the USB Specification Revision 2.0, which has target speeds of 480 Mb/sec, 12 Mb/sec, and 1.5 Mb/sec."

 

"All these machines include FireWire ports that operate at up to 400 megabits per second"

 

Så det er nok ingen hastighetsfordel med FireWire.

Lenke til kommentar

Det som er fordelen med usb2+firewire-kabelen til iPod, er at den har 2 kabler fra festet til iPoden/havna. Den ene kabelen er en firewire-kabel, som du kan koble til strømstøpselet for å lade, samtidig som du bruker usb-delen til å koble til datamaskinen. Det er grunnen til at JEG i alle fall skal ha meg denne kabelen... så slenger jeg med en liten veske i samme slengen :p

 

Er ikke alle som har 6-pins-firewire-plugger på sine bærbare... (hurra for overgangspluggen!) :(

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar

Hm,. jah.. det stemmer jo. USB2 er jo i utgangspuntket kjappere enn firewire. Kanskje jeg huska skjevt da, og at USB2-kabelen til ipod var bloddyr.. Har ikke testa overføringshastighetene for iPodusb2 vs iPodfw, så vet ikke om det er så stor forskjell på farta.. Anyway, finn det billigste og gå for det da, eller vent på flere tips fra folk som faktisk har en iPod og har testa både usb2 og fw :)

gnatti

Lenke til kommentar

Den generelle konklusjonen når det kommer til fw vs usb2 er at fw er en mer moden standard, bruker derfor mindre cpu og har stort sett bedre utnyttet båndbredde. Usb2 sin båndbredde blir stort sett dårligere utnyttet enn fw sin...

Selvsagt finnes det unntak, men dette har vært min erfaring hittils, og det er derfor jeg foretrekker fw-enheter :)

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Kabelen ligger på 179,- fra Apple, så det er jo for så vidt overkommelig også. Bare syntes det var litt pussig at ikke begge muligheter er mulige fra standard pakka. Ikke er det gjort veldig tydelig fra Apples side heller at du da blir nødt til å supplere med kabel/firewire kort. Tenker at det må da ha vært noen som bare hatt usb 2 før meg, sett på spesifikasjonene at ipod støtter usb 2, pakket spilleren entusiastisk opp, for så i øyeblikket spilleren skal plugges inn oppdage "å pokker"!!

Lenke til kommentar

Husk at med firewirekabel så kan du lade den fra datamaskinen. Mens usb2 ikke kan levere nok strøm til å lade. Du må da bruke firewirekabelen + strømadapteren til å lade. Dette er forsåvidt en god løsning, fordi det da ikke er nødvendig at datamaskinen står på hele tiden for at iPoden skal lades. En annen ting å huske på er at laptoper som oftes ikke kan levere nok strøm gjennom firewirekabelen. Så selv om jeg bruker firewirekabelen som fulgte med, så tror jeg at jeg kommer til å gå til anskaffelse av usb2/firewirekabelen.

Lenke til kommentar

Har vært å sjekka på Appel's sine sider, de har et ganske bra diskusjonsforum der, og en kar der hadde fått ipod til jul, men hadde blitt ganske lang i maska da han ikke fant noen Usb kabel til å plugge inn i sin noe eldre maskin. Nå behøver i alle fall ikke jeg gå i samme fella, men det hadde ikke skadet av Apple å opplyse klart og tydelig at maskiner med utelukkende usb 2 tilkobling ikke kan kobles opp mot ipod "right out of the box". Den fella var ikke lett å se.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte iPod i Thailand ;) litt tidligere i år. Kom hjem og fant ut at det ikke var med noen USB. Men for for 250 spenn fikk jeg et firewirekort til pcn. funker fett. Bra med lading mens den er tilkobla til pc`n siden det ikke fulgte med "norsk" plugg for lading i stikk-kontakt.

Jeg vil, som noen andre her, anbefalle deg å stikke innom nærmeste databutikk å kjøpe deg et firewire kort og få det til å virke med en gang isteden for å vente på en USB-kabel... :yes:

Endret av mr_lf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...