Gå til innhold

Tips til en UHD tv i småformat


Anbefalte innlegg

hei, jeg er på utkikk etter en lab monitor som jeg kan bruke for å teste UHD signaler og som ikke tar stor plass

max 30"

HDMI 2.0a, 2.1er bonus
HDR10 støtte, HDR10+ er bonus
IPS eller OLED
Trenger ikke lyd
Vesa feste bak

 

Har sjekka LG 27UK850, men den virker litt liten og jeg aner ikke om den støtter hdr10, står bare HDR.. Og Brilliance og Contrast er lavt, altfor lavt for HDR10

Åpen for alle forslag ;)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

27UK850 begynner vel omtrent å "dra på åra". Har vel hatt den 1,5 år elns. Med det sagt fornøyd. HDR10 er støttet - og står direkte i spesifikasjonene når man ser på LG sine sider. Valgte denne den gang pga. det ikke var så mye ellers på markedet som var relevant. Har jo etter hvert kommet langt mer på markedet.

Kontra en del annet synes jeg menysystemet på denne fungerer temmelig bra. En del god del forhåndsvalgte fargeprofiler å velge mellom som kan være relevante (bl.a. REC709 og EBU hvis du trenger å bruke det i stedet ? ). At det er 2 stk. HDMI 2.0 i tillegg til DP og USB C er et pluss. 

Kontrast er i hvert fall oppgitt til 1:1000. Lysstyrke på 450 nits er vel ikke blant det høyeste når det gjelder HDR. Men er litt forskjell også på en TV og en skjerm med tanke på hvor langt unna man typisk sitter. LG-en har i hvert fall ikke noe problem med å gi såpass lys på HDR at det er "plagsomt"  ?

Ikke så begrenset som en del andre skjermer når det gjelder strømleveranse via USB-C til PC. Har kastet ut Thunderbolt-dokkingstasjonen på kontoret og bruker denne direkte på PC-en - USB mus/tastatur koblet i USB-hub-en på skjermen, samt en USB-nettverksadapter.

Om det for min del hadde vært noe jeg skulle ønsket at skjermen hadde, var det HW KVM-funksjonalitet og PiP/PbP.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

On 2/1/2020 at 8:17 PM, NULL said:

27UK850 begynner vel omtrent å "dra på åra". Har vel hatt den 1,5 år elns. Med det sagt fornøyd. HDR10 er støttet - og står direkte i spesifikasjonene når man ser på LG sine sider. Valgte denne den gang pga. det ikke var så mye ellers på markedet som var relevant. Har jo etter hvert kommet langt mer på markedet.

Kontra en del annet synes jeg menysystemet på denne fungerer temmelig bra. En del god del forhåndsvalgte fargeprofiler å velge mellom som kan være relevante (bl.a. REC709 og EBU hvis du trenger å bruke det i stedet ? ). At det er 2 stk. HDMI 2.0 i tillegg til DP og USB C er et pluss. 

Kontrast er i hvert fall oppgitt til 1:1000. Lysstyrke på 450 nits er vel ikke blant det høyeste når det gjelder HDR. Men er litt forskjell også på en TV og en skjerm med tanke på hvor langt unna man typisk sitter. LG-en har i hvert fall ikke noe problem med å gi såpass lys på HDR at det er "plagsomt"  ?

Ikke så begrenset som en del andre skjermer når det gjelder strømleveranse via USB-C til PC. Har kastet ut Thunderbolt-dokkingstasjonen på kontoret og bruker denne direkte på PC-en - USB mus/tastatur koblet i USB-hub-en på skjermen, samt en USB-nettverksadapter.

Om det for min del hadde vært noe jeg skulle ønsket at skjermen hadde, var det HW KVM-funksjonalitet og PiP/PbP.

 

takk for info! Et par spm:

1. Ser den har USB-C ut, greier den å lade en laptop med USB-C/Thunderbolt tror du ?

2.Har den en fungerende USB hub? Slik at jeg kan koble inn mus, keyboard og camera ?

3. Under HDR10 testene, vet du om den støtter BT2020 colourspace? (vil anta det)

4. Aner du om det finnes noe nyere eller bedre på markedet?

 

/TE

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, dragmore88 said:

takk for info! Et par spm:

1. Ser den har USB-C ut, greier den å lade en laptop med USB-C/Thunderbolt tror du ?

2.Har den en fungerende USB hub? Slik at jeg kan koble inn mus, keyboard og camera ?

3. Under HDR10 testene, vet du om den støtter BT2020 colourspace? (vil anta det)

4. Aner du om det finnes noe nyere eller bedre på markedet?

 

/TE

1. Ja, lader min PC via denne. Mener å huske at det er opp til 60 eller 65 W skjermen leverer. Om det tar noe lengre tid å lade via denne kontra originalladeren vet jeg ikke. Fungerer i hvert fall greit nok og mer praktisk enn Thunderbolt slik jobb-pc-en er satt opp. 

2. Ja. Har kuttet ut docking - bruker USB-portene bak på skjermen til tastatur og usb-ethernet (mus via Logitech Unity-adapter på PC-en ettersom jeg trenger å ta med meg musen i noen tilfeller, samt har en annen Logitech-mus hjemme). 

3. HDR10 stiller vel egentlig krav til at BT.2020 skal være støttet så vidt jeg husker?

4. Sikkert kommet noe bedre. Finnes sikkert de som støtter HDR10+. Kanskje også HLG og DV, men usikker på hvor relevant HLG og DV i praksis er for de aller fleste - i hvert fall i "pc-skjerm-sammenheng"....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...