Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, PingEnt said:

Du har en hel tidshistorie med dødelig på den første grafen, men du vil ikke si hvor du finner denne tidshositorien?

Herremin for en kranglefant.

https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_SARS_outbreak

Du får regne litt selv og prøve å finne kilder om du ikke klarer å lese grafer eller tror alle prøver å lure deg. Kina rapporterte 5 døde av 305 smittede i løpet av den første måneden. Nå er jeg ferdig med teskjeer til deg.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Noxhaven said:

Estimert mortality rate:
Sesong influensa  - 0.1%
Svineinfluensa - 0.2%
Corona 2019-nCoV - 2% ?
Corona SARS - 10%
Corona MERS - 34%
Ebola - 50%

Var det i Vietnam de gjorde et slikt estimat? Men, dette er såpass nytt virus at tallet er antakelser. Det riktige tallet ser man kanskje først om 6 mnd.??

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Aksene er logaritmiske, men jeg tror noen kan bli forvirret av den ikke-logaritmiske kurven. I et slikt log-log diagram er en logaritmisk kurve lineær. Det er i diagram med lineære akser at loaritmiske kurver starter slakt og skyter gradvis brattere i været.

Takk Simen1. Skal ikke påberope meg de beste mattekunnskaper jeg. Men, tror at konseptet logaritmisk som idé her blir riktig tanke. At ting skyter virkelig stor fart. Får beklage dårlige grafiske mattekunnskaper da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, G said:

Takk Simen1. Skal ikke påberope meg de beste mattekunnskaper jeg. Men, tror at konseptet logaritmisk som idé her blir riktig tanke. At ting skyter virkelig stor fart. Får beklage dårlige grafiske mattekunnskaper da.

t |--> log(t/100) er også en logaritmisk funksjon, men den skyter ikke akkurat fart.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
42 minutes ago, PingEnt said:

Kilde?

Behøver man en kilde, til noe som virker logisk resonnert seg fram til egentlig? Vil du at vi leter etter kilder til deg? Har ikke så god anledning i timene nå, men kan jo alltids lete. Det virker for meg logisk at døden har et etterslep på sykdommen. Er det det du savnet kilde på, så må du være snill å si hva det andre var dersom det andre er for logisk at hvermann kan resonnere seg til det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, G said:

Behøver man en kilde, til noe som virker logisk resonnert seg fram til egentlig? Vil du at vi leter etter kilder til deg? Har ikke så god anledning i timene nå, men kan jo alltids lete. Det virker for meg logisk at døden har et etterslep på sykdommen. Er det det du savnet kilde på, så må du være snill å si hva det andre var dersom det andre er for logisk at hvermann kan resonnere seg til det.

Jeg ville ha kilde på konkrete tall for SARS som han la frem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, G said:

Vi kan sikkert legge mattegreiene bak oss nå? Tror denne taler saken godt nok, uten matematiske forkunnskaper:

 

Ja, og sannsynligvis er mange flere smitta enn det vi vet. Men det er ikke så sannsynlig at dødstallene er mye høyere enn rapportert. Dessuten må du huske at R0 på 2.6 avhenger av settingen. Den er langt under 2.6 når hele byer er under lockdown.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
8 minutes ago, PingEnt said:

Jeg ville ha kilde på konkrete tall for SARS som han la frem.

Ok, benyttet Google og tok begrenset det til datoer mellom 2016 til 2018 for å unngå treff på denne nye hendelsen, med søkebegrept SARS statistics

Her har du søket på dato til dato:

https://www.google.com/search?q=SARS+statistics&lr=&hl=en&source=lnt&tbs=cdr%3A1%2Ccd_min%3A11%2F1%2F2016%2Ccd_max%3A7%2F1%2F2018&tbm=

 

Utrolig, se og det var i 2016 mer enn et tiår etterpå:

Quote

Knowledge about the epidemiology and ecology of SARS coronavirus infection remains presently incomplete and the risk of re-emergence is unpredictable.

Men sier også:

Quote

Severe acute respiratory syndrome (SARS) is a respiratory disease in humans caused by the SARS coronavirus (SARS-CoV). In 2002–03 an epidemic originating in Foshan, Guangdong Province, China, spread globally, with over 8 000 known cases reported in eight months from 33 countries on five continents, of which 21% were healthcare workers. The last known community case occurred in the USA in July 2003, but another localised SARS-related crossover from animals occurred in 2004.

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/severe-acute-respiratory-syndrome-annual-epidemiological-report-2016-2014-data

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvinne fra Sør-Korea smittet etter ferie i Thailand:

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1850319/korean-woman-caught-virus-in-thailand

Quote

Health authorities have asked Seoul for information about a Korean woman found infected with the novel coronavirus after visiting Thailand and with no record of travel to China.

Dr Tanarak Plipat, deputy director-general of the Disease Control Department, said on Tuesday they were  informed of the case in South Korea and were seeking details of her test results, condition and where she went in Thailand.

With this information they could find other people who might have been in contact with her, and check them for the virus.

"The country is in the stage of disease transmission. Tourists, naturally, are in places full of foreign tourists and thus are likely to be in areas of disease transmission," Dr Tanarak said.

A 42-year-old South Korean woman tested positive to the virus after arriving home from Thailand on Jan 19. She became ill on Jan 25. The Korea Centers for Disease Control and Prevention (KCDC) have placed her in quarantine. She was the 16th person found with the virus in South Korea.

 

Jeg regner med de fleste skjønner at dette er ganske alvorlige greier. Jeg tenker på hvor raskt det smitter, og at folk allerede blir smittet utenfor Kina. Ingen informasjon om at hun har klenget på kinesere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, PingEnt said:

Ja, og sannsynligvis er mange flere smitta enn det vi vet. Men det er ikke så sannsynlig at dødstallene er mye høyere enn rapportert. Dessuten må du huske at R0 på 2.6 avhenger av settingen. Den er langt under 2.6 når hele byer er under lockdown.

Angivelig video fra et sykehus i Wuhan i dag:

Hun som deler er kinesisk og har hatt massevis av "innsideinformasjon". Regimet gjør det de kan for å holde igjen informasjon.

Et krematorie:

Alle døde skal kremeres umiddelbart og uten begravelse etter ordre fra kinesiske myndigheter, så det kan tyde på at krematoriene ikke klarer å ta unna.

Minner om at Kina rapporterte 5 dødsfall av 305 tilfeller av SARS da det brøt ut, så de er ikke akkurat pålitelige når det kommer til slikt.

Lenke til kommentar

Blir kun konspireringstanke foreløpig. Men, skal vi antyde noe som at dette er andre bølge slik andre bølge av Spanskesyken forløp?

https://tv.nrk.no/program/KOID25005618

 

Fant til og med mulighet for at det kan teoretisk gå an, selv om det er for tidlig å konkludere. Ergo navnelappen konspireringstanke jeg ga det ovenfor. Poeng med første sitatet er likheten med SARS for over 10 år siden. Men sjekk:

Quote

Virology — Full-genome sequencing and phylogenic analysis indicated that 2019-nCoV is a betacoronavirus, in a distinct clade from the betacoronaviruses associated with human severe acute respiratory syndrome (SARS) and Middle East respiratory syndrome (MERS) [11,12]. It has close similarity to bat coronaviruses, and it is likely that bats are the primary source, but whether 2019-nCoV is transmitted directly from bats or through some other mechanism (eg, through an intermediate host) is unknown [13]. (See 'Viral serotypes' below.)

Her er en annen likhet med spanskesyken. 2019-nCoV tar middelaldrende menn (70-ish prosentsats). Nå tok jo spanskesyken 20-åringer. Har vi noe tall på 2019-nCoV og antall 20-åringer enda?

Quote

In a study describing 41 of the initial cases identified in the outbreak, 73 percent of cases were males, and the median age was 49 years (interquartile range 41 to 58 years)

 

https://www.uptodate.com/contents/coronaviruses?search=coronavirus&anchor=H14&language=en-US&source=preview

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, pappkake said:

Angivelig video fra et sykehus i Wuhan i dag:

Hun som deler er kinesisk og har hatt massevis av "innsideinformasjon". Regimet gjør det de kan for å holde igjen informasjon.

Et krematorie:

Alle døde skal kremeres umiddelbart og uten begravelse etter ordre fra kinesiske myndigheter, så det kan tyde på at krematoriene ikke klarer å ta unna.

Minner om at Kina rapporterte 5 dødsfall av 305 tilfeller av SARS da det brøt ut, så de er ikke akkurat pålitelige når det kommer til slikt.

Og du tror ikke det første tallet den første måneden stemte altså?

Ikke tro alt du ser av twittervideoer. Vent rolig på offisiell informasjon, og slutt å lese konspirasjonsnettsider om viruset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
9 minutes ago, pappkake said:

Kvinne fra Sør-Korea smittet etter ferie i Thailand:

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1850319/korean-woman-caught-virus-in-thailand

 

Jeg regner med de fleste skjønner at dette er ganske alvorlige greier. Jeg tenker på hvor raskt det smitter, og at folk allerede blir smittet utenfor Kina. Ingen informasjon om at hun har klenget på kinesere.

Ja, for det kan ikke være at hun løy om hvor hun hadde vært etter at Sør-Korea innførte innreiseforbud fra Wuhan i dag.

Lenke til kommentar
1 minute ago, PingEnt said:

Og du tror ikke det første tallet den første måneden stemte altså?

Ikke tro alt du ser av twittervideoer. Vent rolig på offisiell informasjon, og slutt å lese konspirasjonsnettsider om viruset.

?

Jeg skal vente på informasjon fra det regimet som arresterer de legene som prøvde å advare mot dette tidlig? De som har militære i gatene for å "holde orden" og sveiser igjen dørene til folk?

Jajamen.

Det er ikke konspirasjonsteorier, det er videoer, så kan du komme med alternative hypoteser for hva de viser. Hun som deler de to er fra Kina, jeg holder en knapp på at hun vet mer enn deg om hva som foregår, og dette er ikke unike videoer. Det dukker opp slike lekkasjer, selv om de mer eller mindre har sperret internett.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...