Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blå-røde føtter når jeg står?


Gjest f097a...940

Anbefalte innlegg

Gjest f097a...940

Hei, jeg er en 21 år gammel dame som i de siste månedene har hatt flere plagsomme symptomer. Startet med at jeg fikk episoder med røde kinn/ansikt og øret samt en ekstrem varmefølelse i hodet under episodene. Dette kom som oftest etter inntak av mat/kaffe. I går kveld sto jeg å pusset tennene og kjente plutselig en ekstremt varmeføelsle i kinn, låt, legger og føtter, og ble generelt varm i hele kroppen men fikk frysninger og følte meg kald innvendig om det gir mening (kjentes ut som feber). Jeg kikket på føttene og da stakk blodårene på legger og føtter veldig ut, var veldig rød på føttene, hoven og blå. Jeg la meg i sofaen og da forsvant det litt, men med en gang jeg sto på bena igjen så kom det tilbake... hadde febersymptomer og blå/røde ben i kanskje 2-3 timer før det ble bedre. I dag når jeg står på føttene ser jeg at jeg blir blå, men heldigvis ikke fult så blå som i går og ingen feber, og når jeg legger føttene i sofaen så forsvinner det igjen. Er dette noe jeg burde gå til lege med eller virke det ufarlig? Jeg vil helst unngå lege med mindre det kan være noe farlig.. 

håper på svar! 

C71FACB6-12ED-450D-B6D7-B40147EFA97A.jpeg

Anonymous poster hash: f097a...940

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg tenkte er erytromelalgi, men du beskriver ikke smerter. Raynauds fenomen, longshot det også, kan føre til til slike føtter, men du ville normalt sett ha merket at hender og føtter var hvite først før de får blåfarge, og igjen en del smerte, men det passer med at du har hatt det over lengre tid og i perioder.

Diabetes lite sannsynlig. Dårlig siruklasjon og retur av blod er nok årsaken og det virker som det er systemisk, supert hvis du kommer tilbake og forteller oss hva legen fant ut!

Lenke til kommentar
Gjest f097a...940
probedroid skrev (2 timer siden):

Det første jeg tenkte er erytromelalgi, men du beskriver ikke smerter. Raynauds fenomen, longshot det også, kan føre til til slike føtter, men du ville normalt sett ha merket at hender og føtter var hvite først før de får blåfarge, og igjen en del smerte, men det passer med at du har hatt det over lengre tid og i perioder.

Diabetes lite sannsynlig. Dårlig siruklasjon og retur av blod er nok årsaken og det virker som det er systemisk, supert hvis du kommer tilbake og forteller oss hva legen fant ut!

Legen sa at han ikke visste hvorfor dette skjedde, men at det kunne være fordi jeg er undervektig. Hatt blå føtter når jeg står lenge før jeg gikk ned i vekt så tror ikke det er grunnen men, legen har vel alltid rett eller hva haha.. 

takk for svar forresten! 

Anonymous poster hash: f097a...940

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...