Gå til innhold

Etiske "lover"


Anbefalte innlegg

X109 skrev (12 minutter siden):

Det er noe som henger igjen fra gammelt av. Myndighetene var nok av den oppfatning av at innbyggerene var enklere å lure enn i dag. Men likevel er ikke ordet byttet ut... du kan vel tenke deg at barn påvirkes av dette, men det er kanskje bedre enn at de ikke oppfører seg - såklart...

Hva henger igjen fra gammelt av? Og hvorfor forholder du deg ikke til fakta (hva order "lov" kommer av)  i diskusjonen her?

 

X109 skrev (10 minutter siden):

Hvorfor tror du det er sånn? Newspeak er ikke noe i en fiksjonell verden, det er en teknikk eliten har brukt siden tidenes morgen.

Det er din påstand. Men etymologien til order "lov" viser da uansett at det absolutt ikke er noen grunn til å hevde det du gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, theNiceOne said:

Hva henger igjen fra gammelt av? Og hvorfor forholder du deg ikke til fakta (hva order "lov" kommer av)  i diskusjonen her?

Det er din påstand. Men etymologien til order "lov" viser da uansett at det absolutt ikke er noen grunn til å hevde det du gjør.

Tydeligvis er opphavet til ordet eldre enn fremveksten av naturvitenskap, men man brukte det ordet (på naturlov) kanskje for å forsterke inntrykket av at kulturelle lover var like sanne som de nye naturlovene man avdekket.

Uansett så man kanskje "gudenes lover" tidligere... som at solen stod opp... kanskje man kalte det for naturlov selv om man ikke hadde naturvitenskap - det skal jeg ikke si jeg vet.

Lenke til kommentar
X109 skrev (20 timer siden):

Tydeligvis er opphavet til ordet eldre enn fremveksten av naturvitenskap, men man brukte det ordet (på naturlov) kanskje for å forsterke inntrykket av at kulturelle lover var like sanne som de nye naturlovene man avdekket.

Eller kanskje ikke. Du har en artig liten teori her, som du ikke på noen måte har sannsynliggjort, og som hverken stemmer med bakgrunnen for ordet "lov" eller oppfattelsen av ordet. 

Jeg tror nok at Psykake var inne på noe. Du kan like gjerne argumentere for at det å bruke ordet "bukk" om en "bukk" er fordi man ønsker at vi skal tro at alle bukker er tullete, siden ordet også brukes i "tullebukk". Sannsynlig? Neppe.

  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, theNiceOne said:

Eller kanskje ikke. Du har en artig liten teori her, som du ikke på noen måte har sannsynliggjort, og som hverken stemmer med bakgrunnen for ordet "lov" eller oppfattelsen av ordet.

Det gir mening. Myndighetene har alltid ønsket kontroll med minst mulig utgifter / vold.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, GiaMahan said:

Jeg har aldri hørt noen bruke begrepet "etiske lover" eller "etisk lovverk", og jeg har tatt noen fordypningskurs i etikk..  I helsevesenet bruker vi i alle begrepet "etiske retningslinjer", som jo viser til at det er noe normativt. 

Har du hørt om f.eks. norsk lov før da? Norsk lovverk... Grunnloven etc.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...