Gå til innhold

Tips til ny bærbar rundt 10.000 kroner?


Hedonism

Anbefalte innlegg

 

Jeg skal kjøpe en ny bærbar med budsjett på rundt 10.000 kroner med ønsket skjermstørrelse mellom 13-14", minst 8GB RAM og 256 GB SSD og lav vekt (under 1,5 kg). 

Har i dag en Macbook Pro 13" 2018 Touchbar som jeg bruker daglig mens den nye bærbaren skal benyttes i næringsvirksomhet på gården vår og må ha Windows da enkelte av programmene vi trenger ikke finnes til Mac. Jeg har Windows på Mac'en men den maskinen vil primært være i bruk i en annen bolig vi har så dermed trenger vi en Windows-maskin også. Har en USB-C dock fra Dell som jeg har fått av jobben til bruk på hjemmekontor så det er et must at bærbaren støtter dock med lading og skjerm via USB-C.

Har kikket på følgende tilbud fra Dustin Home, Dell XPS 13 (9380) Ubuntu  til 9490 kroner: https://www.dustinhome.no/product/5011127135/xps-13-9380-ubuntu

Da får jeg en i7-prosessor, helt grei mengde RAM og lagringsplass til under 10.000 kroner. Har en ubrukt Windows 10 Home-lisens tilgjengelig og tenkte å installere dette og fjerne Ubuntu. En XPS 13 9380 med Windows, i7-prosessor og samme spesifikasjoner vil jo fort koste 14-15k. Det som gjør meg skeptisk til XPS'en er at de ifølge forum har en del trøbbel med coil whine men ellers virker det som en overbevisende maskin. Har brukt Dell-maskiner i flere år via jobben og har opplevd det som stabile maskiner med god byggekvalitet.

En annen maskin jeg lurer litt på er HP Envy x360 til 9990 kroner hos Elkjøp med 1200 kr i "cashback" fra Microsoft: https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/32630/hp-envy-x360-13-ar0802no-13-3-2-i-1-barbar-pc-sort

Er noe skeptisk til AMD-prosessoren i den maskinen og en del som klager over utfordringer med viftestøy men ellers virker det som greie spesifikasjoner med bra mengde RAM og lagringsplass for prisen og ikke minst en veldig lyssterk skjerm. Dette blir jo en litt annerledes maskin enn XPS'en og ser for meg at vi kommer til å bruke den til litt enkel streaming med mer utover rent arbeid og da er jo ikke så dumt om maskinen er god på multimedia også.

Arbeidsgiver har en avtale hvor man kan kjøpe de samme Dell-modellene som de deler ut til de ansatt til rabattert pris og jeg kan få en Dell 7300 FHD med i5-8365U, 16 GB RAM og 512 GB SSD til 8000 kroner: https://www.dell.com/no-no/work/shop/productdetails/latitude-13-7300-laptop/s034l730013ndc

Den kommer med tilsvarende garanti som privatkjøp og er samme bærbar som jeg bruker i jobbsammenheng. Det jeg liker med den er god byggekvalitet, veldig bra batteritid og lite støy selv under hardere bruk. Det som trekker ned er dårlige høyttalere, en skjerm som kunne vært mer lyssterk og at trackpaden ikke er den beste.

Noen her som har noen anbefalinger å komme med eller kommentarer rundt de tre maskinene jeg nevner over? Det er sikkert mange flere modeller som er jeg burde se på og det føltes som en jungel der ute med alle modellene som finnes. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Takker for tips, jeg har kikket på Lenovo sine maskiner også. Nå har jeg Dell fra jobben og en grei Dell USB-C dock som arbeidsgiver har gitt meg så da slipper jeg noen ytterligere kostnader om jeg går for en bærbar med USB-C-utgang som støtter dock med lading, skjerm og tastatur. 

Ble til at jeg bestilte XPS 9380 Ubuntu-versjon fra DustinHome i formiddag, så skal jeg installere Windows 10 på den så snart jeg får den i hende. Siden en XPS 9380 med samme spesifikasjon med Windows 10 blir betraktelig dyrere så føler jeg at jeg får en ganske premum laptop til under 10.000 kroner. Jeg fant ikke Windows 10 Home-lisensen jeg mente jeg hadde liggende ubrukt men får gratis Windows 10 Pro-lisens fra arbeidsgiver når jeg sjekket med dem. Så da er jeg i mål med en flott bærbar til under budsjettet på 10.000 kroner. 

Selvfølgelig ville 16 GB RAM og 512 GB SSD vært å foretrekke men det er ikke snakk om tung bruk, vi kommer nok mest til å surfe på den, laste ned ymse filer, MS Office-arbeid og noen spesialprogrammer brukt i forbindelse med fruktproduksjon.

Det jeg liker med Dell'en er at den virker å ha veldig bra byggekvalitet, godt tastatur og pekeplate og en skikkelig lyssterk skjerm. Det jeg håper jeg ikke får problemer med er høylytt coil whine og vifter som virker å være noe ustabile på enkelte 9380'er enten ved å kjøre i tide og utide eller lage ekstra ulyd når de spinner opp som i ytterste fall krever service.

Var innom en lokal Elkjøp tidligere i uken og fikk trykket litt på en del maskiner de hadde utstilt, inkludert HP Envy XPS som jeg vurderte men jeg ble ikke helt overbevist av den. Byggekvaliteten virket grei og skjermen lyssterk nok men viftene spinte opp etter jeg åpnet fire-fem tabs i Edge. Mulig dette kan stilles på men jeg bare fikk ikke "godfølelsen" når jeg trykket på den en stund. De hadde en 9380 også utstilt, den ga veldig godt inntrykk som beskrevet over. Jeg lurte litt på Microsoft Surface Laptop 3, jeg har hatt en Surface Laptop tidligere men jeg ble aldri 100% fornøyd med den og det var særlig at skjermen flimret innimellom, noe jeg har lest er trøbbel med på 3'eren også ved at enten skjermdriveren eller noe annet skaper problemer. Prisen var også rimelig høy, selv om den har nedsatt pris hos enkelte nettbutikker nå, 12490 kroner for i5 med 8 GB RAM og 256 GB SSD. Da ble 9380'en med i7 og ellers samme spesifikasjoner til 9490 kroner et bedre kjøp selv om jeg må gjøre en liten jobb for å installere Windows på den. Det er uansett en engangsgreie å få gjort, så blir det å fjerne Ubuntu helt og kjøre ren Windows i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...