Gå til innhold

Spørsmål om investering gjennom holdingselskap


Haakon1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skumleser for øyeblikket denne artikkelen her: https://verdtavite.kpmg.no/aksjegevinster-og-utbytte-mv-for-selskaper-mv/

Så jeg har et hypotetisk scenario: Man har et holdingselskap. Dette selskapet investerer i tre selskap A og B og C. Selskap A utbetaler 1 million i utbytte, selskap B har økt verdi på aksjene på 1 million (børsnotert) og selskap C går 1 million i minus (børsnotert). Selskapet investerer også i et selskap D som er et eget selskap som selger konsulenttjenester som går i solid pluss.

Sånn jeg forstår det så vil man i et holdingselskap kunne få skattefritt utbytte på selskap A på grunn av fritaksmetoden. Gevinst og tap på selskap B og C vil derimot skattelegges eller gis fradrag på, men fradrag gis kun hvis det er en annen inntekt i holdingselskapet som kan kompansere for det. Stemmer dette?

Men, hvis jeg hadde hatt et aksjeselskap D som jeg utøver konsulenttjenester og har mye inntekt derifra, ville det ikke da vært fordelaktig og styrt investeringene direkte herifra med tanke på selskapsskatt på overskudd? I et år hvor konsulentselskapet går i minus kan man kompansere ved å realisere gevinst på finansinvesteringene, og år hvor konsulentselskapet går i pluss så kan man ta fradrag på tap. Jeg synes det bare virker rart å styre investeringene fra et holdingselskap hvis man også har et konsulentselskap, med tanke på at overskuddet i konsulentselskapet skattes da med 22% før det blir målt opp mot fradrag på tapte investeringer i holdingselskapet. Så kort oppsummert: Er det bedre å styre konsulentselskapet sitt som et holdingselskap, i stedet for å ha et holdingselskap på toppen av det hele?

Setter stor pris på alle gode svar. Jeg sitter å vurderer å starte opp et AS neste år, men jeg prøver å sette meg inn i hva som er mest hensiktsmessig for øyeblikket.

Mvh.

EDIT: Endret litt skrivefeil og ting som kanskje kan virke tvetydige

Endret av Haakon1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke gi deg råd direkte på om det lønner seg eller ikke, men et par ting:

Selskap A utbetaler 1 mill til Holding AS. Det er helt riktig "skattefritt" (3% av utbyttet legges til næringsinntekten, altså blir skattepliktig inntekt kr 30 000 av disse og da en effektiv skatt på kr 6 600 (22 %) - men i forhold til utbyttet så og si null. Vi snakker da selvsagt om utbyttet opp til Holding; skal du ha disse ut på din private konto, blir det ny beskatning her. 

Selskap Bs aksjer har økt med 1 million, mens Selskap C har minket med tilsvarende. Nettoeffekten av dette er null, gitt at begge disse selskapene er registrert i Norge/EU (fritak). Her får holdingselskapet ditt en finansinntekt- og kostnad på 1 mill hver vei. Derimot, dersom Selskap B er registrert i f.eks. USA vil du få en skattepliktig finansinntekt på denne, da aksjene ikke er innenfor fritaksmetoden. Altså, i praksis blir det kr 220 000 i skatt på denne inntekten, mens du ikke får fradrag for verdireduksjonen i selskapet som er innenfor fritaksmetoden. (Du får ikke fradrag for tap, der du ikke får skatt på inntekt).

Litt enkelt forklart (B/C innenfor fritak)
Regnskapsmessig:
Finansinntekt - kr 1 000'
Finanskostnad - kr 1 000'
Resultat - 0 

Skattemessig:
Verdireduksjon av finansielle instrumenter tillegges næringsinntekt - kr 1 000'
Verdiøkning av finans.intr. fradrag i næringsinntekt - kr 1 000'
Skattepliktig inntekt - 0

(B utenfor fritak, C innenfor)
Regnskapsmessig:
Finansinntekt - kr 1 000'
Finanskostnad - kr 1 000'
Resultat - 0 

Skattemessig:
Verdireduksjon av finansielle instrumenter tillegges næringsinntekt - kr 1 000'
Verdiøkning av finans.instr til fradrag i næringsinntekt - kr 0 (Selskap B ikke i fritak)
Skattepliktig inntekt - kr 1 000'

Når det gjelder hvordan du skal styre selskapsskatten, så tror jeg du kan se bort fra Selskap B/C i tankegangen. Holdingselskapet må her eie over 90% av aksjene og det vil jeg anta at du ikke kommer til å gjøre i to børsnoterte selskap. Så her vil dette eventuelt være aktuelt mellom Holding AS og Selskap A og D (gitt over 90% eierandel). 

Gitt at Holding AS eier 90% eller mer av aksjene i Selskap D, er det ingenting i veien for å avgi et såkalt konsernbidrag. Med andre ord, dersom konsulentfirmaet ditt taper penger i en oppstartsperiode, kan holdingselskapet ditt gi konsernbidrag til dette og dermed bruke datters/Ds underskudd til fremføring. Med andre ord, dersom det tar deg litt tid å komme i gang og du taper 200 000 første året, kan mor avgi dette i konsernbidrag og således utnytte at D har et skattepliktig underskudd "oppspart". 

Merk at dersom Selskap D begynner å tjene penger i år 2, vil dette da umiddelbart havne i skatteposisjon. Dersom du ikke gir konsernbidrag, vil Selskap D kunne spise av denne summen inntil den er "tjent inn". Altså, er det avgitt konsernbidrag fra mor til datter i år 1, så har i praksis Holding spart skatt, men spist opp denne bufferen som D har lagt av. Så i praksis handler det kun om tidspunktet/selskapet man "tar" skatten. 

Om det gav noe mer klarhet?

Endret av Revie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...