Gå til innhold

Forskningspolitikken er feilslått og må dreies radikalt bort fra dagens praksis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Konseptet går i korthet ut på å videreforedle vindkraft til havs ved storstilt eksport av hydrogen som energibærer"

Problemet er at forskningsinstitusjonene ikke har fulgt med i timen på dette området, eller kanskje det er rettere å si at forskningen har vært så opptatt av å mæle sin egen kake at de ligger langt etter i utviklingen.

Det handler i stor grad om penger, hvor forskerne må ha store beløp for å reise på konferanser, for å holde seg "oppdatert".

Problemet er at konferansene er en industri i seg selv, og virkeligheten tror jeg er dekkende i ordtaket: "hvor alle tenker likt, tenker ingen".

Jeg har ikke sett en eneste forskningsrapport som analyserer muligheten for å plassere vindturbiner på havmerder av typen Nordlaks bygger?

Selvsagt kan vi plassere vindturbiner på flåter med areal på 24 000 kvm., men vi gjør det ikke, hvorfor?

Hadde dette vært forsket på og utredet for 10 år siden, ville vi trolig sluppet unna all frustrasjonen knyttet til vindkraft på land.

Hvorfor ikke bruke hydrogen for å lage metanol, så har vi en verdikjede for CO2?

 

Lenke til kommentar

"Konseptet går i korthet ut på å videreforedle vindkraft til havs ved storstilt eksport av hydrogen som energibærer, og oksygen som virkemiddel, produsert offshore med velkjent teknologi og kortreist elkraft. Dette bør kombineres med import av CO2 og en enkel og velkjent metode for CCS, fangst og deponering av CO2."

Hvor naiv går det an å bli. Det er ikke realistisk. Man kan selvsagt bygge vindkraftanlegg offshore, men strøm bør brukes som strøm. Alt annet er urealistisk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Otto martens skriver: Jeg hevder at smart systemkonstruksjon gir upåaktede muligheter for en langt bedre samfunnsutvikling enn dagens fraksjonerte og dogmatiske nyliberalistiske markedsstyring. Den har ført til at Norge faktisk er på konkursens rand når siste rest av fastlandsindustrien utenom petroleumsindustriens realverdiskaping er flagget ut og legges ut for salg.

Jeg har abeidet med systemkonstruksjon i hele mitt aktive arbeidsliv. Som første ansatt i nyoppretttet maskinavdeling ved Skipsteknisk Forskningsinstitut, som etterhvert ble SINTEF Marintek, endret jeg strategien for anvendt forsking fra fokus på komponentkonstruksjon til konstruksjon av systemer. Målet var optimal drift og forebyggende vedlkehold av funksjonsevne for fysiske hovedkomponenter i det funksjonelle  hovedsystem. Instrumentering, velprøvd i annen industri, ble valgt og montert. Algoritmer for tolking av signaler ble utviklet. Systemet for prediktivt vedlikehold, til fortrengsel for forebyggende vedlikehold basert på statistikk, ble epokegjørende, og la grunnlaget for norsk skipsfarts lederposisjon på området i en tiårs periode. Jeg etablerte organisasjonen International Organisation of Marine Engineering Systems ICMES. 

Vi må imidlertid legge til grunn en erkjennelse av at kunnskap, ord og meninger ikke i seg selv utløser konkret handling. Da må det genereres et påtrykk fra en engasjert ankerperson som samler et nett av personer med en viss autoritet fra industrien. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...