Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nok en tråd om startproblemer


Anbefalte innlegg

Hei, 

Har skummet fort igjennom siden her og Google, men finner ikke helt nøyaktig mitt problem, så tenkte å høre her om noen har tanker eller har opplevd lignende. 

 

Bilen er en 05, primera med bensinmotor. 

 

Problemet er den at den er tungstartet kun om den står over flere dager. 

 

Første gang jeg merket dette hadde den stått ca 10 dager ubrukt, og det hadde vært minusgrader hele perioden, også når jeg skulle prøve å starte den. 

 

De neste dagene prøvde jeg å starte den en gang til dagen helt uten problemer. 

 

Men etter den igjen hadde stått noen dager var den tung igjen, da var det 8 plussgrader. 

 

Det høres ut som det så gjerne vil starte, det høres ut som om den nesten starter et par ganger, litt eksoslukt kommer. 

Helt plutselig kommer den, og da går den helt fint, ingen ulyd eller noe annet unormalt. 

 

Jeg tenkte å bytte tennplugger, men ser at disse var byttet på service i 2017, og bilen har gått ca 40.000 km siden bytte. 

 

Inspill hva som kan sjekkes og prøves ut før den avt leveres inn til verksted? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Er dette 2-liter motor fra Nissan?
Vi har samme symptom for en 2006 X-Trail.

Kan være svært vrien å starte etter å ha stått i minusgrader (høy luftfuktighet).

Ellers fungerer den helt greit.

Min teori foreløpig er at det må være noe med bensintilførsel/trykkregulator, men siden dette alltid skjer om vinteren har det aldri blitt tid/ork til å finne ut av det.

Lenke til kommentar

Det kan være en ørliten lekkasje i bensinsystemet som slipper luft inn i bensinsystemet når bilen står lenge. Helt vanlig på endel diesel motorer. Når luft kommer inn vil bensinen renne nedover tilbake til tanken. Når du starter bilen igjen vil det være luft i systemet.Et tips kan være å kjenne etter bensinsluker fra motoren når den går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...