Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mellomtung lappen


Thomas1

Anbefalte innlegg

Hvordan funker mellomtung lappen etter å allerede ha kjørt opp på mellomtung? Jeg har hørt folk si at når du har hatt lett lappen i to år får du mellomtung lappen uten noe mer prøver som gjelder mellomtung. Noen andre sier at om du har hatt lett mc lappen eller ikke så MÅ du kjøre opp på mellomtung me prøver ute i trafikken og teoriprøver osv. 

 

Jeg har blitt veldig usikker, noen som vet helt sikkert hvordan overgangen fra lett mc til mellomtung mc fungerer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/veien-til-førerkortet/motorsykkel-a2/grunnleggende-opplaering#content-main

 

Fasiten finn du her. Har du lett mc lappen slepp du grunnkurset og teorien meine eg, for da e likt for begge. Men du må fortsatt ha kjøretimer, sikkerthetskurs på bane og veg, samt oppkjøring. 
For ein del år sida kunne du ta mellomtung, og når du hadde hatt lappen i 2 år, eller var 21 år(det som kom først), fekk ein lov å kjøre tung mc. 

Lenke til kommentar
Sampson skrev (21 minutter siden):

Kilde? Det der kun grunnkurset som er nevnt som overførbart for A2 på SVV sine sider.

"Den som vil utvide sin førerrett fra klasse A1 til A2 kan velge mellom to alternative løsninger: A. Gjennomføre obligatoriske kurs for slik utvidelse og opparbeide to års førerrett i klasse A1. Dette gir førerrett klasse A2 uten å avlegge førerprøve, jf. § 9-21 tredje ledd. B. Gjennomføre trinnvurdering og obligatorisk opplæring i trinn 3 og 4 for klasse A2 og bestå førerprøve, jf. § 9-18. Det er da ikke krav om to års førerrett i klasse A1."

 

 Fra vegvesenets Håndbok V850a2, Læreplan for førerkortklasse A2.

+ Tok selv A1 til A2 kurs for litt i overkant av 1 år siden. Uten oppkjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Dolandyret skrev (På 17.11.2019 den 20.55):

"Den som vil utvide sin førerrett fra klasse A1 til A2 kan velge mellom to alternative løsninger: A. Gjennomføre obligatoriske kurs for slik utvidelse og opparbeide to års førerrett i klasse A1. Dette gir førerrett klasse A2 uten å avlegge førerprøve, jf. § 9-21 tredje ledd. B. Gjennomføre trinnvurdering og obligatorisk opplæring i trinn 3 og 4 for klasse A2 og bestå førerprøve, jf. § 9-18. Det er da ikke krav om to års førerrett i klasse A1."

 

 Fra vegvesenets Håndbok V850a2, Læreplan for førerkortklasse A2.

+ Tok selv A1 til A2 kurs for litt i overkant av 1 år siden. Uten oppkjøring.

Hvordan var kursene fra A1 til A2? Vanskelig? Mye fokus på regler? Beherskelse av sykkel? Begge deler? 

Har meldt meg på utvidelseskursene fra A1 til A2 men er endel år siden jeg kjørte motorsykkel fast, så er litt bekymret for at jeg er litt rusten på sykkelsetet. 
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...