Gå til innhold

Litiumione-batteriet ga nobelpris: Slik kan man doble kapasiteten i dagens batterier


Anbefalte innlegg

Prøv heller denne analogien: Se for deg at folk kunne kjøpt billett med Airbus A380 til halve prisen av normalt, hvis de godtok mellomlanding hver time (nei, ikke over atlanteren), så hadde nok de billettene solgt som hakka møkk. Det er mange som ikke vurderer biler til en halv million, uansett egenskaper. Det handler mye om pris.

 

Personlig er jeg fan av hybrider (eksos + 10+kWh batteri) og rene elbiler med lang rekkevidde (fordi det er noe som passer min bruk godt), men jeg ønsker jo at flere skal ha muligheten til å kjøpe rene elbiler uten å være avhengig av annen transport i tillegg (fossilbil, flyferier etc)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (1 time siden):

Prøv heller denne analogien: Se for deg at folk kunne kjøpt billett med Airbus A380 til halve prisen av normalt, hvis de godtok mellomlanding hver time (nei, ikke over atlanteren), så hadde nok de billettene solgt som hakka møkk. Det er mange som ikke vurderer biler til en halv million, uansett egenskaper. Det handler mye om pris.

 

Personlig er jeg fan av hybrider (eksos + 10+kWh batteri) og rene elbiler med lang rekkevidde (fordi det er noe som passer min bruk godt), men jeg ønsker jo at flere skal ha muligheten til å kjøpe rene elbiler uten å være avhengig av annen transport i tillegg (fossilbil, flyferier etc)

Bra med din A380-analogi, for folk forventer "full service" for det de kjøper, og det du snakker om blir nisjefunksjonalitet for nisjeprodukt, double jeopardy om man vil. For for det første gidder ingen ha en mellomlanding over atlanteren, og for det andre er det finansielt umulig for flyselskapene å tilby noe tilsynelatende billig for halv pris... hvis den ektra kostnaden (mellomlanding = dyr hurtiglading og flere ladestasjoner) finnes underveis. Det er nettopp derfor det ikke finnes noe utstrakt ladenettverk av/for billigbiler, og ingen billigbil-produsenter har behov/øbske å legge til rette for nokså ekstrem 10x kapasitet/ladeeffekt hutiglading for sine biler. Det blir for dyrt for produsentene, for dyrt og krevende for de som evt bygger ut nettverket, og den allerede billige bilen som har så vidt noe rekkevidde for urban pendling skal på toppen av det få batteriet sitt slitt i stykker av slik ekstrem lading.

Det du i grunn ønsker at et nisjeprodukt får utvidede egenskaper som strider mot nettopp nisjen den var laget for: lade hjemme/jobb/annen park.plass, kjøre urbant, være fornøyd med lav pris og beskjeden batteri.

 

Ang hybrid: siden du nevner de - ingen hybrider klarer å konkurrere på pris med billige elbiler ikke bare pga avgiftene men pga teknisk kompleksitet. En TM3 kan ha en motor mindre og være billig... en hybrid har alledere "the bare minimum" som den er - med halvveis ok bensinmotor og så vidt kraftig nok elmotor og batteripakke. Og, bare for å nevne det åpenbare - hybrider er en blindvei både mtp teknisk kompleksitet og mtp ytelse.

Man havner med slike ønsker til slutt i den klassiske "vi vil ha mer!"- fellen der noe skreddersydd for en nisje blir presset til å påta seg stadig flere oppgaver på bekostning av både pris og den umiddelbare oppgaven den er ment til å løse. En klassisk eksempel av dette er for eksempel militærfly som var opprunnelig laget som jagerfly, vare gode og akkurat passe til dennopprinnelige oppgaven, men får så mye dill på seg til slutt at de er blitt ytelsesmessige hverken-eller i hver nisje de skal dekke, samt blitt dyrere.

Hele cluet med en billig Ioniq eller Leaf er at de nettopp er en billig Ioniq og Leaf som dekker fru Pedersens behov å pendle urbant samt koste betydelig mindre enn det neste bilsegmentet som blir ID.3 eller TM3.

Lenke til kommentar

nessuno: "Full pakke" for de som kjøper bil i 200 000 kr-segmentet betyr en bil de kan bruke både i hverdagen og på bilferien. Prisen nærmest dikterer små batteripakker og dermed relativt kort rekkevidde. De to eneste triksene i boka for å gjøre en sånn bil langtur-vennlig er enten korte ladestopp eller hybrid-drift. Korte ladestopp insinuerer faststoff-batterier.

Det hjelper ikke å mase om 400 000 kr full pakke-biler til de som uansett ikke har 400 000 å bruke på bil. Glem 60+ kWh for denne gruppa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...