Annesonor Skrevet 15. november 2019 Skrevet 15. november 2019 Noen flere som kom opp i sosialkunnskap som har lyst å dele noen tanker/ideer, som kan hjelpe på eksamen på fredag?
Annesonor Skrevet 21. november 2019 Forfatter Skrevet 21. november 2019 temaet ble jo menneskerettigheter og velferdsforskjeller... hva tenker du om det?
lene1234 Skrevet 21. november 2019 Skrevet 21. november 2019 Ganske bredt tema da. Kan få alt i fra å drøfte sosiale problemer grunnet velferdsforskjeller til menneskerettighetsbrudd i verden? Hva tenker du?
Annesonor Skrevet 21. november 2019 Forfatter Skrevet 21. november 2019 føler det har noe med arbeidslivet å gjøre, grunnet de tekstene som var med som kilder.. men skikkelig bredt tema ja, det er jo to store kapittel i boken så.. Men tror jeg bare begynner med å finne ulike teorier til begge temaene og prøver i sette meg inn i de kildene..
lene1234 Skrevet 21. november 2019 Skrevet 21. november 2019 Jeg tenker iaf å starte med å finne relevante kapitler i læreboken. Deretter så tror jeg nok at siden arbeidslivet er et av vedleggene, så blir det nok fokus på velferdsforskjeller i arbeidslivet, gjerne ikke godt nok tilrettelegging for feks funksjonshemmede --> menneskerettighetsbrudd.. Vet ikke, men føler det er en linje de kan trekke.
Annesonor Skrevet 21. november 2019 Forfatter Skrevet 21. november 2019 ja, det var virkelig ikke en dum tanke... men skjønner egt ikke helt hvorfor de har valgt 2 sånne store temaer, det blir jo veldig mye å skrive om, og det er vanskelig å finne ut hva som er mest viktig, og minst viktig
Hkf07 Skrevet 21. november 2019 Skrevet 21. november 2019 Hei! Jeg tar eksamen som privatist og er litt rusten på alle teoriene. Jeg tenkte kanskje at Gary Beckers om human kapital kan være noe men utenom det er jeg litt stuck med mindre jeg leser hele boka gjennom.
Tomeito Skrevet 21. november 2019 Skrevet 21. november 2019 Dere må huske på at det kan skje at det dere forbereder dere på, ikke treffer. Det skjer hvert år. Men tanken om hvor rettferdig arbeidslivet er og om dette kræsjer med menneskerettighetene, feks for funksjonshemmede, synes jeg virker som en god tanke og en mulig oppgavetema på selve eksamen. Det er heller ikke uvanlig at temaene man få på forberedelsedagen er "store" og at man tar flere samtidig - husk at eksamen skal sjekke bredden og forståelsen i faget. Hilsen lærer i sosialkunnskap
Annesonor Skrevet 21. november 2019 Forfatter Skrevet 21. november 2019 (endret) Hvordan syntes du best vi kan forberede oss på morgendagen, Tomeito? Hva bør vi fokusere på, og hvordan bruke tiden fornuftig? Endret 21. november 2019 av Skole geek
Annesonor Skrevet 21. november 2019 Forfatter Skrevet 21. november 2019 Tomeito skrev (2 minutter siden): Dere må huske på at det kan skje at det dere forbereder dere på, ikke treffer. Det skjer hvert år. Men tanken om hvor rettferdig arbeidslivet er og om dette kræsjer med menneskerettighetene, feks for funksjonshemmede, synes jeg virker som en god tanke og en mulig oppgavetema på selve eksamen. Det er heller ikke uvanlig at temaene man få på forberedelsedagen er "store" og at man tar flere samtidig - husk at eksamen skal sjekke bredden og forståelsen i faget. Hilsen lærer i sosialkunnskap Hvordan syntes du best vi kan forberede oss på morgendagen, Tomeito? Hva bør vi fokusere på, og hvordan bruke tiden fornuftig?
Tomeito Skrevet 21. november 2019 Skrevet 21. november 2019 Det jeg pleier å si er at man bør lese vedleggene (tekstene) og prøve å forstå dem så godt du kan. Prøv å plassere artiklene til de forskjellige temaene du har fått på forberedelsesdelen. Lag tankekart per tema du har fått utdelt. Plasser sentrale begreper, teorier og modeller. Målet er at du skal være mest mulig klar til å angripe en mer konkret oppgavetekst i morgen og ikke bruke for mye tid på å lese deg opp der og da.
Annesonor Skrevet 21. november 2019 Forfatter Skrevet 21. november 2019 Tomeito skrev (8 minutter siden): Det jeg pleier å si er at man bør lese vedleggene (tekstene) og prøve å forstå dem så godt du kan. Prøv å plassere artiklene til de forskjellige temaene du har fått på forberedelsesdelen. Lag tankekart per tema du har fått utdelt. Plasser sentrale begreper, teorier og modeller. Målet er at du skal være mest mulig klar til å angripe en mer konkret oppgavetekst i morgen og ikke bruke for mye tid på å lese deg opp der og da. Tusen takk? satser på en god oppgave imorgen!
Tomeito Skrevet 21. november 2019 Skrevet 21. november 2019 Oppgavene pleier å være ganske ålreite etter min mening. Sjeldent helt jævlige.
privatist!1 Skrevet 21. november 2019 Skrevet 21. november 2019 Tar sosialkunnskap som privatist! Har tenkt i samme baner som dere.. Og kommer helt sikkert noe med arbeid, i og med at det står veldig mye om det i vedleggene. Jeg blir å lage tankekart, og lese meg opp underveis som jeg skriver ned punktene, på begge temaene. Det jeg sliter mer med er å finne relevante nettkilder og dagsaktuelle saker som kan brukes i oppgaven vi får i mrg... Noen innspill her?
Annesonor Skrevet 21. november 2019 Forfatter Skrevet 21. november 2019 prøver å finne noen nettkilder som omhandler f.eks brudd på menneskerettighetene mht funksjonshemming og innvandrere.. teorier som er aktuelle kan vell være john goldthorpe, isaiah Berlin og wilkinson kanskje?
privatist!1 Skrevet 21. november 2019 Skrevet 21. november 2019 Skole geek skrev (6 minutter siden): prøver å finne noen nettkilder som omhandler f.eks brudd på menneskerettighetene mht funksjonshemming og innvandrere.. teorier som er aktuelle kan vell være john goldthorpe, isaiah Berlin og wilkinson kanskje? Ja lurt! Tenker også stemplingsteorien Howard Becker er relevant når det gjelder funksjonshemning og innvandrere. Sosialkunnskapslæreren min foreslo også å dra inn Maslow om det blir noe med arbeid, med tanke på at arbeid dekker menneskelige behov.
Annesonor Skrevet 21. november 2019 Forfatter Skrevet 21. november 2019 privatist!1 skrev (27 minutter siden): Ja lurt! Tenker også stemplingsteorien Howard Becker er relevant når det gjelder funksjonshemning og innvandrere. Sosialkunnskapslæreren min foreslo også å dra inn Maslow om det blir noe med arbeid, med tanke på at arbeid dekker menneskelige behov. ja, Becker og maslow er jo også 2 relevante teorier! Kan liksom ikke skjønne hvorfor de legger til de kildene, hvis det ikke kommer noe med arbeid?
Tomeito Skrevet 21. november 2019 Skrevet 21. november 2019 Kanskje noe her, selv om det handler om funksjonshemmede og skole: https://samspill.cappelendamm.no/kat/tekst.html?tid=2140342&sek=2127420 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå