Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke biler bremser automatisk for elg og andre store dyr?


tomaslov

Anbefalte innlegg

Hvilke biler bremser automatisk for elg? 

Høsten for 3 år siden så jeg mange elg på noen turer Trondheim - Oslo, og tenkte at "oj, nå finnes det jo biler som automatisk kan bremse for elg selv om jeg ikke skulle klare å se den". Dermed kjøpte jeg en Volvo V90, da de skrøt av at denne kunne gjøre nettopp det. 

Jeg tenker at nå burde egentlig andre enn bare Volvo få til det samme, men har sett fint lite dokumentasjon. Noen som har tips om det er fortsatt bare Volvo og Mercedes som har gode autobrems-funksjoner i høy hastighet?

Se forøvrig denne ferske elghistorien her, det gikk heldigvis bra med personene i bilen: https://www.motor.no/artikler/plutselig-star-elgen-her/?fbclid=IwAR1O9_TFl-r6PCyjLMtBgpsh0suJmD7MxttQAlmFPCoSH57yTXV_tVx6o8w

Tror du en "ny" Volvo ville klart å bremse ned for denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (10 timer siden):

Har sett noen eksempler på Tesla som har stoppet for Elg, men vil da virkelig håpe at flere får til dette.

Les deg opp på crashtester av bilene du vurderer. Der testes også automatiske bremsesystemer.

Har bilen adaptiv cruisekontroll burde den også ha fungerende nødbrems. 

Bra det finnes eksemplert på at Tesla har stoppet for elg. 

>Har bilen adaptiv cruisekontroll burde den også ha fungerende nødbrems. 

Tja, enig i at den burde det. Men selgeren som prøvde å selge meg ny Ford Mondeo stv for 3 år siden sa at man MÅTTE ha cruisekontrollen aktivert for at den skulle bremse automatisk. Dette høres helt sprøtt ut, og man kan ikke stole på hva selgere sier heller...

Noen som har link til kræsjtester eller annen info der nødbrems inngår? 

Denne artikkelen antyder at de fleste har kommet kortere enn de påstår når det gjelder autobrems:https://www.theverge.com/2019/10/4/20898773/aaa-study-automatic-emergency-braking-pedestrian-detection

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...