Gå til innhold

DVD-dekoding: fps og bildekvalitet

Onkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat kjøpt en DVD-ROM (Pioneer DVD-106s), og nå vil jeg bruke denne til å spille av filmer på. Men jeg sliter litt:

Med Hardware Acceleration skrudd på, både i WinDVD 3 og PowerDVD 4 blir skjermen eller vinduet som regel helt svart. I blant får jeg bilde der, men med en håpløst lav fps.

Med HW Accel skrudd av går det bedre, men stadig ikke særlig god flyt (tror prosessoren, en Athlon-600, er akkurat litt for treig).

Jeg VET at DVD'en leser fort nok, så problemet må ligge i dekodingen. Og alle skjermkort-driverne er installert korrekt. Tror jeg da?

Jeg har blitt fortalt at selv om GeForce2 MX-100/200-kortet mitt skal kunne dekode DVD *helt greit*, selv om bildekvaliteten ikke blir på langt nær like god som på en Radeon. Men er det løgn? Kan ikke GeForce'ene det i det hele tatt?

I tilfelle problemet mitt er umulig å fikse på mitt nåværende system: er bildeforbedringen ved HW-accel i forhold til software-dekoding så radikal at jeg heller bør kjøpe et Radeon-skjemkort enn en ny prosessor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

DMA? Underlig ting der, gitt:

Win98: Har satt på DMA (på DVD'en. Ikke mulig andre steder vel?). Likevel gjennomgående grusomt dårlig flyt.

Win2000: Diagnostic-programmet til PowerDVD påstår at DMA ikke er satt på og ikke kan settes på. Likevel har jeg ved ETT tilfelle klart å få perfekt flyt og vakkert bilde ved software-dekoding. Ingen lyd, riktignok, men... :sad:

Kanskje jeg skal prøve å skru av DMA fra nå av? Logisk?

Skrevet

DMA må du ha på ja... I meget få tilfeller at DMA kan forårsake dårligere ytelse. DMA setter du på cd-rom, cd-brenner, dvd-rom og harddisker.

I Windows 2000/XP setter du på DMA på harddisk-kontrolleren. I Windows 9x på selve harddisken.

Skrevet

Takk for tipset, skal sjekke når jeg kommer hjem.

Men tilbake til hovedspørsmålet mitt:

Kan GF2-MX hardware-dekode DVD, hvis man kan klare seg med et litt dårligere bilde?*

*Jeg kan det, for TV'en min er sannsynligvis fra før krigen. Den første.

Skrevet

Jeg hadde en P3 450 med 256 MiB SDRAM, 4x dvd-rom og Gainward GeForce 2MX (samme som nå), og der gikk dvd-avspilling helt greit. Kjørte selvfølgelig ikke noen tunge programmer i bakgrunnen.

Skrevet

Svært interessant... Takker!

Har Gainward selv, så det burde jo gå fint. Sjekket dessuten DVD'en i går: fullverdig avspillingstempo. Dermed må det være noe dill med drivere og sånn. Husker du noe av:

-Hvilke detonator-drivere du brukte?

-Hvilket DVD-avspillings-program?

-Noen innstillinger som er gunstigere enn andre?

Skrevet

-Hvilke detonator-drivere du brukte?

*De nyeste... husker ikke versjon*

-Hvilket DVD-avspillings-program?

*PowerDVD 2, 3 og 4*

-Noen innstillinger som er gunstigere enn andre?

*Egentlig ikke*

Via 4in1 bør du ha ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...