Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rustbeskyttelse på nyere Audi A3


Nukleosid

Anbefalte innlegg

Den bilen der har ikke sett norske salt-vintre for å si det sånn. Og om den har, så har eieren vært ekstremt nøye med underspyling igjennom hele vinteren. Men ja, ser litt rust flere steder på hjuloppheng bak. Om ikke det blir 100 % fjernet og grunnet før tectyl, vil det oppstå problemer.

 

Legg også merke til alle hullene i rammevangene. Når bilen er ny, kan man gjerne sprøyte tectyl i vangene for å beskytte dem fra å ruste fra innsiden. Men når bilen er blitt noen år, er det mest sannsynlig begynt å ruste inni dem, og dette er et sted det er umulig å sandblåse. Det vil si at å spraye tectyl inni vil gjøre vondt verre. Her kommer fluidfilm til sin rett, da den kan påføres uten sandblåsing eller annen rustfjerning. Så å spraye fluidfilm inni vangene vil beskytte dem fra å ruste fra innsiden, mens tectyl vil gjøre det motsatte.

 

Igjen; har bilen din aldri sett en norsk vinter sier jeg kjør på med tectyl. Men om den har tatt en runde i saltlaken en desember morgen ville jeg holdt bilen langt unna tectylen.

Min kom fra tyskland så den var ganske fin under. Har sikkert noe med det.

Men den WRX STIen som er avbildet under var kjøpt ny i Norge men er ikke min, men samme modell 03, og den har vært vinterkjørt mer enn min. Ser fortsatt ganske bra ut under etter understellsbehandling.

 

Det er her poenget mitt kommer inn at TS sin ganske nyere audi mest sannsynlig sikkert ikke har noe rustproblemer og kan fint legge på tectyl, siden den er såpass ny.. men at tectyl ikke bare fungerer også slik som du vil ha det til, at det må påføres med en gang bilen ruller ut av fabrikken..

Jeg gjorde det tross alt på min, men jeg betalte en grei pris for det da + at jeg visste den var et godt utgangspunkt til å begynne med.

Så når jeg sier det kan gjøres på eldre biler så lenge alt blir gjort skikkelig, så tror jeg du vet hva jeg mener men du vil liksom ikke helt innrømme det siden du har allerede innrømmet du er fornøyd med fluid film så da det blir feil for deg å si noe annet nå.

 

Tror mange er uvitende og også blitt skremte av skrekkhistoriene om useriøse verksteder som legger på tectyl, men hvis man går til et skikkelig firma må man også regne med å betale litt. Men da får du hvertfall noen som har god kompetanse og gjør det riktig. Tectyl blir lagd av Valvoline, de har vel over 150 forskj. produkter og har drevet med dette og forsket i mange år nå, kanskje siden andre verdenskrig. Hvis det bare hadde vært drit hadde ikke firmaet vart i dag tror jeg.

 

Det er fordeler og ulemper med alt. Fluid film slites fortere enn tectyl, men stopper rusten med en gang man legger den på, koster mindre, må ha oftere intervaller. Tectyl koster mer og tåler mer sliting men må ikke legges på like ofte. En liten bonuseffekt er at den virker også støydempende på bilen. 

Syns ikke tectyl er så ille som du skal ha det til, kjenner meg ikke igjen i dette. På samme måte som jeg har sett bil vært oljebehandlet under og den tærte på gummien, foringer, pakninger under, kan det ha vært dårlig jobb utført av useriøse folk, feil produkt eller at selve bilen ikke tålte produktet.

Igjen.. det må gjøres riktig. Av riktige folk og med riktige kunnskapen, forarbeide må være riktig uansett produkt man går for.

 

Men nå tror jeg vi må ende diskusjonen fordi vi kommer ingen vei, og ts har vel sikkert besluttet å gå for fluidfilm som er helt ok, selvom jeg mener tectyl er det ultimate. Eneste jeg kan si er at jeg håper du og TS blir fornøyd og ikke må slite masse med rust på bil for det er noe forbaska dritt det greiene der. Så skal jeg prøve å huske å si ifra ossen det ser ut på min om 2-3 år ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...