Gå til innhold

Apple sender ut hasteoppdatering for å fikse feil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Hvem i all verden er det som fortsatt ønsker å jailbreak’e en iPhone?

Vil du ha en telefon du kan rote med, kjøp en android...

 

 

 

 

- Den der var noe merkelig må jeg si...

Jailbreak er å gi brukeren mer kontroll over hva det er som kan gjøres på Mobil-TLF'en.

Med andre ord et uttrykk som omhandler det å skaffe seg Root-Access.

 

Skulle gjerne sett at det hadde vært unødvendig, men siden både Google og i dette tilfellet Apple låser brukerens adgang til å manipulere Bruker-Apps så ser jeg fortsatt nytteverdien i å utføre en Jailbreak.

 

Men da F'er man garantien og reklamasjonen, noe som jeg personlig ikke har råd til å risikere.

 

Hadde Root-Access bare omhandlet evnen til å manipulere Basis-Funksjonene på Mobil-TLF'en så hadde jeg ikke sagt noe.

For det er det jo strengt tatt svært få vanlig forbrukere som trenger.

 

-----

 

Noe som var tilfellet med Symbian OS'et...

Det største irritasjonsmomentet med Symbian var at Symbian tok en MS og delte opp installasjonen av Bruker-Apps.

Brorparten gikk der brukeren valgte at det skulle gå under installasjonen, men la alltid en prosentandel på Main-Storage(C:).

Med måten dette var fordelt på Mobil-TLF'en så tok det ikke lang tid før den gikk i stå på grunn av liten plass på Main-Storage(C:).

Mens Bruker-Storage(D:) hadde masse ledig plass.

 

Som f.eks. min gamle "Nokia N97", den hadde 32GB med plass på Bruker-Storage(D:).

Noe som fungerte fint helt til den begynte å hyle på "Low Storage" på Main-Storage(C:), da med fortsatt 20GB ledig plass på Bruker-Storage(D:).

 

Men det er ikke tilfellet med min Android som jeg har i dag.

Da den hyler på plass mangel på Bruker-Storage(D:), om jeg da har gått litt nuts på Play-Store.

 

Som jeg påpekte innledningsvis så er det kontroll over Bruker-Apps som er hoved problemet mitt med Android.

Og som jeg antar er mye likt med iOS fra Apple.

 

Der skulle jeg ønsket både Android og iOS hadde vært mer lik MS.

Forståelig nok så legger ikke Android og iOS opp til muligheten å bytte OS på Mobil-TLF'en, men brukeren burde ha hatt full kontroll over Bruker-Apps i så måte.

 

Da hadde alt vært mye bedre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem i all verden er det som fortsatt ønsker å jailbreak’e en iPhone? Vil du ha en telefon du kan rote med, kjøp en android...

 

Tydelig at du ikke vet mye om jailbreak. For der første så har du alle mulige slags «tweaks» som fikser de mest irriterende feil, ikke bare på systemnivå men også for veldig mange apper.

Så se for deg at du kan få fikset nesten hver eneste lille ting som irriterer deg på mobilen og appene den har.

Mulighet til å innstallere eldre versjoner av appene fra AppStore dersom en oppdatering skulle vise seg dårligere enn forrige versjon.

Mulighet til å sende manipulert bruker- og persondata istedenfor personlige opplysninger tilbake til utgivere som Google, Facebook, YouTube.

Bare det å kunne slippe nazi-Google sin vanvitttige overkjøring av alt som kan kalles personvern er en grunn nok til å jailbreake bare der.

Hvis android er alternativet til jailbreak så kjøper jeg meg heller Nokia 3210.

Android systemet gjør stort sett alt du ber den om p ikke gjøre (oppdatering av systemfiler/apper selv om du behørlig setter som innstilling at du ikke ønsker så.

Ønsker man at stedstjenester ikke skal sende data i på Android telefoner så må man røske ut GPS enhet fysisk.

Android henter disse dataene samme faen hvilken innstilling du har satt den til.

Alt som har med Google å gjøre holder jeg meg milevis unna

Lenke til kommentar


 

 

 

 

 

Nå kan det meste av ovennevnte android problemer løses med rooting men det begynner å bli vrient for hackerne å finne aikjerhetshull til full root (de mange semi-root løsningene vil ikke fikse ovennevnte problemer).

 

 

 

 

- Hadde jeg som bruker kunnet manipulert alt av Bruks-Apps i Android og/eller iOS uten å måtte ty til Rooting så hadde jeg hatt svært lite å klage på i så måte.

Det burde strengt tatt ha vært mulig som standard, uten Root-Access...
Vanlig brukere trenger ikke muligheten til å manipulere Basis-Funksjoner.

-----

Til sammenligning...
Kjøper man en Pakke-PC på f.eks. Power eller EL-Kjøp så har man full mulighet til å avinstallere og fjerne ting man ikke ønsker eller for den sakens skyld trenger.

Min far gjor dette...
Den kom med ferdig konfigurert "Norton Internet Security", men far min var fan av Norman og hadde i så måte kjøpt lisens på "Norman Total Security Suite".
Det var en smal sak å avinstallere det ene og installere det andre.

Fullt så lett er ikke det med Android i hvert fall, ikke etter min begrensede erfaring med OS'et.

På PC så spiller det fint liten rolle om Power og/eller EL-Kjøp får ekstra betalt for å ha spesifike Apps installert ved kjøp.
For en står helt fritt til å velge det som er av interesse eller ikke.

På min "Sony Xperia XZ2 Compact" som drives av Android har slikt låst med Root.
Ting kan deaktiveres, men ikke avinstalleres om disse er på denne listen av Apps.

Ved å deaktivere slike Apps så fjernes alt av oppdateringer som har blitt lastet ned til disse.
Pretty much en "Reset to Factory-Default" på et per App-basis.

Skulle man ombestemme seg og aktivere en av disse igjen, så vil det ved neste Update-syklus bli en relativ Mega-download for å komme seg tilbake til slik det var før man valgte å deaktivere Appen i utgangspunktet.

Det er MEGA-frustrerende...

Etter det jeg har hørt fra andre så er det mye likt i iOS.
Som er en av grunnene til at folk velger å Root'e.
Da det gir brukeren mer Kontroll og Frihet.
Noe Apple i dette tilfellet ikke er særlig begeistret over.
Dem liker å sitte med all makt og styring over brukerne.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Man kan fint tillate brukeren superbrukertilgang uten å ha dårlig sikkerhet.

Apple er dårlig på både frihet _og_ sikkerhet.

 

 

 

 

- Som jeg har gjentatt om og om igjen...

Det å kunne manipulere Bruker-Apps burde ha vært standard, uten trang for Rooting eller Superbrukertilgang.

 

Kommer en iOS og/eller Android Mobil-TLF med noe Pre-Installed som ikke er av interesse eller behov så burde det gått an å avinstallere dette etter brukerens ønske.

Uansett om eksempelvis Apple, Samsung, eller som i mitt tilfelle Sony får ekstra betalt for å levere Mobil-TLF'er med slikt Pre-installed.

 

Dem får betalt akkurat like mye ved salg om brukeren fjerner dette i etter tid.

 

Akkurat som PC-produsenter som f.eks. Dell får for å ha ting Pre-Installed ved salg.

Men på PC er det en smal sak å få fjernet uønsket vas, noe som tydeligvis ikke er tilfellet på dagens Mobil-TLF'er.

 

På min gamle "Nokia N97" med Symbian så sto jeg like fritt som på PC med tanke på å kunne manipulere Bruker-Apps etter eget ønske.

 

En annen av fordelene med Symbian var at en lukket/stoppet Bruker-App var og ble lukket/stoppet frem til at jeg ønsket å bruke den.

 

Og når jeg var ferdig så lukket/stoppet jeg den igjen, og den forble slik.

Rinse and repeat...

 

På Android så trenger man ikke bruke Bruker-Apps en gang, fordi dem starter automatisk etter installasjonen/Re-Boot og ligger i bakgrunnen.

"For å spare tid...!!!"

 

Jeg vokste opp med "C=64" og det hendte til tider at spill brukte så lang tid på å load'e at dem programerte inn spill man spillte mens man ventet på at spillet skulle load'e ferdig.

 

Men på moderne Mobil-TLF'er som starter Apps i løpet av noen sekunder så holdes dem i bakgrunnen etter bruk for å spare tid ved neste bruk.

 

Go figure?

 

Etter som jeg har forstått så er det mye likt på iOS som på Android i så måte.

Lenke til kommentar

Nja, du roter litt.

 

Sony sin Android er forferdelig, bør skiftes ut. LineageOS eller Sailfish er tilgjengelig for noen modeller.

 

Man kan stoppe programmer fra ren Android, som i ren AOSP-versjon ikke har skrot.

 

Android som sådan har ikke skrotprogrammer forhåndsinstallert, dog står levrandøren fritt til å gjøre det. (Som er en uting). At man systemisk sitt har mulighet til å sideinnlaste programvare er bra. Superbrukertilgang er uansett et gode, selv om man ikke bruker det selv, eller ofte.

 

I Symbian-dagene var det også litt ekstra skrot med noen ganger, men det har utartet seg, og selv på flaggskip.

 

Noen Android-telefoner er mye greiere å ha med å gjøre enn for eksempel Apple-maskiner fra PC-verdenen, så bildet er mer grått.

 

Hvis du er komfortabel med å fryse programmer:

 

https://f-droid.org/en/packages/superfreeze.tool.android/ https://gitlab.com/SuperFreezZ/SuperFreezZ

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nja, du roter litt.

 

Sony sin Android er forferdelig, bør skiftes ut.

LineageOS eller Sailfish er tilgjengelig for noen modeller.

 

Man kan stoppe programmer fra ren Android, som i ren AOSP-versjon ikke har skrot.

 

Android som sådan har ikke skrotprogrammer forhåndsinstallert, dog står levrandøren fritt til å gjøre det. (Som er en uting).

At man systemisk sitt har mulighet til å sideinnlaste programvare er bra.

Superbrukertilgang er uansett et gode, selv om man ikke bruker det selv, eller ofte.

 

I Symbian-dagene var det også litt ekstra skrot med noen ganger, men det har utartet seg, og selv på flaggskip.

 

Noen Android-telefoner er mye greiere å ha med å gjøre enn for eksempel Apple-maskiner fra PC-verdenen, så bildet er mer grått.

 

Hvis du er komfortabel med å fryse programmer:

 

https://f-droid.org/en/packages/superfreeze.tool.android/ https://gitlab.com/SuperFreezZ/SuperFreezZ

 

 

 

 

- Jeg har begrenset erfaring med Android generelt sett, så jeg kan ikke akkurat se for meg den sammenligningen fra et merke til et annet med tanke på Android build.

Men med unntak av de frustrasjons- og Irritasjons-momentene som jeg til nå har nevnt så fungere Sony'en min ganske greit.

 

Litt svakt batteri enest, men ellers har jeg opplevd lite feil og problemer så langt.

Har dog bare hatt Android siden Sommeren 2018, så miin erfaring med OS'et er begrenset..

 

Synd at noen produsenter skal på død og liv gjøre ting så vanskelig for brukerne som dem gjør.

 

Uansett merke så budre det strengt tatt være opp til brukerens ønsker og/eller behov hva man vil ha installert på Mobil-TLF'en/PAD'en/PC'en uavhengig av hvilket OS som ligger i bunn i det enkelte tilfellet.

 

Mega kjipt at så mange, dog ikke alle som du har irette satt meg om, velger å låse ting fast på denne måten.

 

-----

 

Det blir som om Volvo velger å sveise fast Takboksen på bilene sine, og man rissikerer å F'e garantien om man velger å fjerne den, enten på egenhånd eller hos et verksted/servicesenter.

Fordi Volvo har en avtale med et spesifikt merke takboks som skal selges med bilene selv om kunden ønsker det eller ikke.

 

Mens Toyota fester takboksen, som selges med bilene sine, med skruer.

 

-----

 

Side note...:

 

Ja, jeg har prøvd mange forskjellige Freezing-Apps, men uten særlig hell.

 

En fungere på noen få Bruker-Apps (midlertidig), en annen fungere på noen andre(midlertidig), etc, etc....

 

Men det virker på meg som om at for å kunne stoppe/starte Bruker-Apps etter ønske så trengs det Root-Access på min Sony.

Noe som jeg har sagt før at jeg ikke ønsker å tukkle med på grunn av rissikoen for å miste Garanti og Reklamasjons rett.

 

Det kommer an på hvordan disse Appene er kodet.

Har en Bruker-App Autoload-kode så er jeg like langt, fordi ingen av Freezing-Appene jeg har prøvd har hatt en permanent effekt uten Root-Access.

 

-----

 

PS...:

Symbian har jeg langt mer erfaring med...

Jeg brukte det OS'et i mange år, og hadde aldri problemer med å lukke og holde ting lukket etter eget ønske, selv uten Root-Access.

Noe som jeg tydeligvis har store problemer med under Android-build'en til Sony.

 

Bare "Low Storage in Main-Memory", når "C"-stasjonen gikk tom for plass.

Men hadde aldri noe særlig problem med User-disk med tanke på plass.

Noe jeg liker godt med Andrid i så måte.

Lenke til kommentar

 



 






 




https://developer.sony.com/develop/open-devices/get-started/unlock-bootloader/

Så vanskelig er det ikke, og Sony er greie i så måte.


 

 

 

- Lenge siden jeg fant den info'en der...
Som jeg har sagt før så er jeg ikke villig til å tukkle med noe som potensielt kan F'e garanti og reklamasjon.

Argumentet mitt er og forblir det samme...
Slike muligheter burde ha vært standard, og ikke en sperre som brukeren føler må forbi gåes for å oppnå bedre kontroll over det som skjer på Mobil-TLF'en med tanke på Bruker-Apps.

Og da snakker jeg ikke spesifikt om Android, men relatert til alle OS(..., og alle builds og versjoner av OS i så måte...)...
Uansett om det er snakk om Mobil-TLF'er, PAD'er og/eller PC'er.
TV'er også forsåvidt...


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Greit nok det, men du forvirrer "Android" med det Sony gjør og foretar seg med Android.

Apple fører gjerne krig mot brukeren i påskudd om å fikse egen sikkerhet, forskjellen er at iOS iboende er prisgitt Apple, mens Android ikke er prisgitt Sony.

 

I artikkelen er det lagt opp til at eneste sikkerhetsaspekt er at Apple mister kontrollen, til vedkommende som ønsker å installere hva de vil på egen enhet, når sannheten er at sikkerheten deres tillater hvem som helst å gjøre det. Apple er elendig, alle forsøk på å nekte brukeren tilgang til egen enhet er dårlige, og det fungerer demonstrativt dårlig for både Microsoft og Apple å forsette på dette viset.

 

Man kan ikke kritisere selskapet Apple uten at deres følgere føler seg personlig berørt, fordi det er et livsstilskjøp de har investert i. Desto dyrere og mer uforståelig, desto mer nærliggende og pinlig opplagt.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar



 



Greit nok det, men du forvirrer "Android" med det Sony gjør og foretar seg med Android.
Apple fører gjerne krig mot brukeren i påskudd om å fikse egen sikkerhet, forskjellen er at iOS iboende er prisgitt Apple, mens Android ikke er prisgitt Sony.

I artikkelen er det lagt opp til at eneste sikkerhetsaspekt er at Apple mister kontrollen, til vedkommende som ønsker å installere hva de vil på egen enhet, når sannheten er at sikkerheten deres tillater hvem som helst å gjøre det.
Apple er elendig, alle forsøk på å nekte brukeren tilgang til egen enhet er dårlige, og det fungerer demonstrativt dårlig for både Microsoft og Apple å forsette på dette viset.

Man kan ikke kritisere selskapet Apple uten at deres følgere føler seg personlig berørt, fordi det er et livsstilskjøp de har investert i.
Desto dyrere og mer uforståelig, desto mer nærliggende og pinlig opplagt.

 

 

Ja, min hoved erfaring er med Sony...
De er litt som IBM i så måte.

Sony gjør med Android det IBM gjor med HW på sine Aptiva-PC'er.

-----

Men det er som du sier om Apple og iOS, dem begrenser Brukerens muligheter for å stramme inn på sikkerheten.

Veldig mye likt det som jeg opplever at Sony og noen andre merker gjør med Android.
Du sier jo selv at en Vanilla-Android er langt mer åpen i så måte.

Skal rette på mitt innlegg for å reflektere dette bedre.

Dog et mer åpent og fritt spillerom med flere muligheter er da et like stort problem for sikkertheten utansett om det er snakk om Apple's iOS eller Sony's Android-build, eller et hvilket som helst annet OS eller build av sådan.

Så lenge jeg for min del kan manipulere Bruker-Apps så bryr jeg meg ikke om tilgang til Core-funksjonaliteten til OS'et, ikke på en Mobil-TLF i hvert fall, ikke en PAD heller for såvidt.

Om Core-funsjonaliteten er låst i et OS og i så måte ikke kan direkte manipuleres av en vanlig bruker så går vel ikke dette så velig mye utover sikkerheten, gjør det?


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Å ta fra friheter har ikke noe med sikkerhet å gjøre. Sony gjør ting vanskelig, ikke umulig. Å late som egne elendig sikkerhet kun har med brukerfrihet å gjøre er _helt_ feil. Det er teknisk sett uriktig, og misvisende. Apple er både dårlige på sikkerhet, _og_ på frihet. Man kan ha allverdens friheter for brukeren til å være superbruker, uten at systemet blir mer usikkert.

 

Hva som er en vanlig bruker er i så måte et skjønnsspørsmål, men ingen er tjent med at kun leverandøren har de frihetene som avanserte brukere bruker til å skape innovasjon og bruke systemet som de føler er normalt.

Å kunne bruke maskinvaren etter at leverandøren har takket for seg, noe både Sony og Apple gjør, er helt naturlig, og i tråd med behov som er helt reelle, all den tid dette er ting man ikke bør kaste for å kaste, og ofte er fullgode på maskinvaresiden etter at de slutter å få oppdateringer.

 

Tror du Sony og Apple lager sikre systemer? Unnskyld meg? Ja, det går utover sikkerheten, operativsystemer er ikke begrenset til programmer, og det er en enda dårligere idé når det handler om Sony og Apple, som har stått for noen av de aller største brølerne opp igjennom.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Å ta fra friheter har ikke noe med sikkerhet å gjøre.

Sony gjør ting vanskelig, ikke umulig.

Å late som egne elendig sikkerhet kun har med brukerfrihet å gjøre er _helt_ feil.

Det er teknisk sett uriktig, og misvisende.

Apple er både dårlige på sikkerhet, _og_ på frihet.

Man kan ha allverdens friheter for brukeren til å være superbruker, uten at systemet blir mer usikkert.

 

Hva som er en vanlig bruker er i så måte et skjønnsspørsmål, men ingen er tjent med at kun leverandøren har de frihetene som avanserte brukere bruker til å skape innovasjon og bruke systemet som de føler er normalt.

Å kunne bruke maskinvaren etter at leverandøren har takket for seg, noe både Sony og Apple gjør, er helt naturlig, og i tråd med behov som er helt reelle, all den tid dette er ting man ikke bør kaste for å kaste, og ofte er fullgode på maskinvaresiden etter at de slutter å få oppdateringer.

 

Tror du Sony og Apple lager sikre systemer?

Unnskyld meg?

Ja, det går utover sikkerheten, operativsystemer er ikke begrenset til programmer, og det er en enda dårligere idé når det handler om Sony og Apple, som har stått for noen av de aller største brølerne opp igjennom.

 

 

 

 

- Ok, ok...

Stabilitet da...

 

"Guns don't kill people... Apes with guns do..."

Med andre ord om Apple eller andre merker legger til rette for Superbrukertilgang så er det ikke nok med en slik advarsel som man får når man prøver å få tilgang til Ekspert-instillingene i en browser.

 

Men uansett så står jeg fast ved mitt standpunkt...

Ikke alle trenger slik tilgang.

For folk som bare installere og avinstallere, starter og stopper/lukker Bruker-Apps så er slik superbrukertilgang totalt irrelevant.

 

"With great power comes great responsibility..."

Slik tilgang i gale hender kan gjør ting vondt værre.

 

-----

 

Noen OS er sikkrere enn andre, men ingen OS er helt sikkre.

 

-----

 

Det var to hoved grunner til at jeg la min N97 på hylla.

Den begynte å tulle med tanke på lading, mye på grunn av at USB-porten løsnet.

 

Jeg leverte den inn for å få dette fikset, men verkstedet gikk konk.

Og når jeg fikk den tilbake fra konkursboet så fungerte merkelig nok ikke Sim-porten så den ville ikke gi meg mulighet for å logge meg på Tele-netverket selv om jeg har fått ladet batteriet til 100%.

 

En annen grunn var/er at rett etterpå så kom det frem i media at Telenor var i begynner-fasen i å ville stenge 3G- og delvis GSM-nettet så jeg hadde vært F'et uansett med tiden.

 

Men hadde jeg hatt valget så hadde jeg nok fortsatt brukt den gamle traveren der ja...

 

-----

 

Det at noen merker er kjapper til å trekke støtten for modeller enn andre er fordi dem har analysert markedet og kommet frem til at folk mer enn gjerne kjøper nytt.

 

Der blir skrotet en absurd mengde med teknisk sett fullt brukbar elektronikk på verdensbasis.

Ikke bare Mobil-TLF'er, men Mobil-TLF'er er definitivt intet unntak i så måte.

 

Det at dem i tillegg også har gått bort i fra muligheten for vanlige dødelig å kunne bytte batteri ved å flippe av et deksel har bare gjort dette fenomenet enda tydligere.

 

Siden batteriet dør ut lenge før brukbarheten til resten av Mobil-TLF'en gjør.

Noe som har ført til at særlig Apple har fått ganske så mye pes i media i lang tid nå.

Lenke til kommentar

Problemet med ditt standpunkt er at det er korttengt. Selv om det ikke er en selv som bruker superbrukertilgangen, er den der for å tillate andre å gjøre som de vil, som igjen kommer alle til gode.

Du står igjen og forsvarer forvalgt fastvare hos Sony, og iOS, det er å håne maskinvaren.

 

Min e61 er fremdeles bedre bygd, enklere å lese i solskinn, og har vesentlig bedre tastatur enn noe annet som er å få kjøpt nå.

 

At batteriet tar kveld før telefonen er et spørsmål om datasikkerhet. Der Apple hverken er å stole på i sky eller andre steder. Så de fortjener all pes de får.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...