Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Starte som frilanser


Stewie2K

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å starte litt med frilanstjenester på siden, men jeg ønsker selvsagt å gjøre alt etter boken. Jeg lurte derfor på om det er nødvendig å starte et enkeltmannsforetak eller et lite AS før man starter opp, eller om jeg bare kan føre på ekstra inntekt i selvangivelsen. Synes det var så dårlig informert på nettet.

Endret av Stewie2K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt sagt så er enk billigere og enklere.

Du er ikke avhengig av å leie profesjonelle tjenester i det hele tatt.

 

AS kan potensielt gi økonomisk beskyttelse dersom tjenestene dine kan slå negativt ut i form av erstatningskrav f.eks, men hvis risikoen er lav så velger du enk. (Du er uansett ikke beskyttet hvis det kan vises at du ikke har rutiner og/eller har på annet vis vært uaktsom).

 

Å etablere enk eller AS gir et inntrykk av seriøsitet og du vil lettere få ordentlig betalte jobber.

 

Du må også, om jeg husker rett, tjene 50k før du kan trekke fra og fakturere moms så det er like greit å etablere først som sist.

 

Du kan også skrive av utstyr du trenger for driften på firma etter det er opprettet og ikke før (jeg tror man kan søke om å kvitteringer bakover i tid godkjent, men det er nok mer kuk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...