Gå til innhold

Radeon 9600 pro eller Radeon 9600XT?


anderse_zne

Anbefalte innlegg

Er ikke 9600xt Extreme litt bedre enn vanlig xt?

 

 

128MB DDR med BGA. Core clock: 500MHz / Memory clock: 700MHz

 

www.multicom.no

 

1699,- Billig det da! Det skal jeg kjøpe! Når jeg har fått det kan jeg skrive hva jeg synes om det! Tror jeg blir veldig fornøyd!! :yes:

 

Hva er Core og Memory clock på vanlige xt kort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke 9600xt Extreme litt bedre enn vanlig xt?

 

 

128MB DDR med BGA. Core clock: 500MHz / Memory clock: 700MHz

 

www.multicom.no

 

1699,- Billig det da! Det skal jeg kjøpe! Når jeg har fått det kan jeg skrive hva jeg synes om det! Tror jeg blir veldig fornøyd!! :yes:

 

Hva er Core og Memory clock på vanlige xt kort?

RADEON 9600 XT

 

Engine Clock (MHz) 500

Memory Clock (MHz) 600

Pixel Fillrate (Gpixels/sec) 2.0

 

 

 

mvh: andersen

Lenke til kommentar
Hva fikk du da? Hadde du klokket? Anbefaler dere å klokke med en gang en får grafikkortet??

3dmark03 = 3542

3dmark01 (se) = 9758

er dette unormalt eller skal det være sann? hovedkortet mitt støtter bare 4x agp.. har det mye å si?

 

hardware: p4 2.53Ghz, 512 ddr, interigert lydkort, 280GB HD, og et sucky hovedkort som jeg ikke vet åssen er..

 

 

mvh: andersen

Lenke til kommentar

Jeg har undersøkt en del rundt Radeon-kortene i det siste, og min erfaring er:

 

- Asus skal visstnok ha bedre kjøling enn Sapphire, men er samtidig litt dyrere. Dette vil etter min umiddelbare mening være verdt prisen siden varm GFX kan være ustabilt. Men det kommer jo an på den kjølingen du har i pc'en. Jeg vil investere i Asus, hovedsakelig fordi jeg hater å ta sjanser når det gjelder datakomponenter som er nokså dyre. Kall meg gjerne pysete, men slik er det bare! :p

 

- Radeon 9600XT skal innebære en minimal ytelsesforskjell fra 9600PRO. Denne økningen i ytelse er ikke kostnadseffektiv; du vil følgelig få mer for pengene ved å kjøpe 9600PRO. Tom's Hardware Quote fra Tom's: "And the improvements of the 9800 XT and the 9600 XT over the previous Pro models are also small, at best." Enda en Tom's Hardware-test.

 

- Radeon 9800PRO vil være et godt valg, men er i dag litt dyr etter min smak (vil helst ikke ut med mer enn 1500kr, og går altså for den kostnadseffektive løsningen). nVidia skal visstnok gi ut et nytt kort for å hamle opp med konkurransen fra ATI. I tillegg kommer doom3 og half-life2 om et par-tre måneder, noe som visstnok skal stimulere til ytterligere nye kort på markedet. Resultatet er at prisene på 9800PRO om ikke så lenge vil dumpes. For min del venter jeg med å kjøpe pc'en min til dette skjer siden jeg har mistet tiltro til 9600 og ønsker et 9800-kort.

 

NB: jeg går for kostnadseffektivitet. Dersom et kort koster uforholdsmessig mye vil ikke jeg investere i det selv om det er vesentlig bedre enn mid-end kort.

 

Håper noen har noen kommentarer; gjerne kritiske siden jeg alltid er ute etter det best mulige kjøpet. :D

 

-Sanyar

Endret av sanyar
Lenke til kommentar
Lurte på en ting til.. hvor mye strøm krever et radeon 9600XT ?? Strømforsyningen min er på 250W.. holder det, eller må jeg kjøpe ny? jeg har P4 2.53, 512 ram , 3 harddisker (to på 60GB og en på 160GB) osv...

Det anbefales en strømforsyning på minst 300W, men jeg har hørt om minst en fyr som får det til å funke helt greit med en 250-watter. Kommer vel an på hvor god PSU'en din er i utgangspunktet, og hvor mye annet du har som trekker strøm. Hvis du har fire harddisker og en haug med CD/DVD-drev burde du forresten skifte til en større anyway.

Lenke til kommentar

128Mb og 256Mb utgavene av Sapphire Radeon 9600xt kortene er klokket likt (500Mhz på grafikk-kjernen og 600Mhz på minnet), men 128Mb utgaven bruker 2,86ns minne som teoretisk fint skal klare 700Mhz. 256Mb utgaven bruker 3,3ns minne som er helt på grensen ved 600Mhz. Ergo bør 128Mb utgaven overklokke vesentlig bedre på minnet. Personlig har jeg planer om å kjøpe 256Mb utgaven rett og slett fordi jeg ikke har planer om å overklokke kortet sinnsykt og jeg er helt sikker på at det kommer spill som har bruk for 256Mb minne før jeg oppgraderer igjen.

Lenke til kommentar
128MB DDR med BGA. Core clock: 500MHz / Memory clock: 700MHz

Det der er faktisk AKKURAT hva det tok meg to minutter å klokke mitt GeCube 9600XT opp til. Uten at det kostet meg en krone...

 

EDIT: Tok feil. Jeg har faktisk klokket kortet til 550/700, når jeg ser nærmere etter. Ikke bruk penger på extreme-versjonen! Last heller ned RivaTuner (gratis) og klokk et vanlig 9600XT opp! Så kan du heller kjøpe deg noe annet for pengene du sparer.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Okei! Men Extreme kan man klokke 15-20% mere da! Har litt å si! Skal selvfølgelig klokke det! Hva får du på 3dmark 03 og 01 da?? Så på profilen din! Hehe! Har P4 2,66ghz 512drr 333mhz +gecube 9600xt extreme! Hva tror dere jeg får?? Håper på svar! Får jeg mye dårligere enn deg? Det har vel ikke så mye å si med prosessor?

 

 

Stod på hjemmesiden! :thumbup:

 

GeXcube Game Buster Radeon 9600XT goes Xtreme this Christmas bundled with 2 hottest 3D Game!

GeXcube Game Buster R9600XT Xtreme takes the crown with core at 500Mhz and overclocking capability by raising the default memory clock utilising 2.5ns memory speed to 740Mhz~750MHz clock. It is now THE fastest R9600XT available for the series. Due to the higher memory clock, GeXcube R9600XT Xtreme holds quite a substantial lead, 15~20%, over standard R9600XTs .

Endret av Indaclub
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...