Gå til innhold

Fordeling av hdd og cd-rom


BBC

Anbefalte innlegg

Skaffer meg snart et MSI K7T266 Pro2-RU kort :smile:

 

Hva blir beste/raskeste oppsett med følgende utstyr: 2 stk ATA-66 harddisker (Fujitsu 13GB og WD 20GB),

1 stk ATA-100 harddisk (ny IBM 60 Gb 60GXP),

1 stk cd-brenner (Plextor) og

1 stk dvd-rom (AOpen)

 

??

 

IDE1: cd-brenner (master), Fujitsu (slave)

IDE2: dvd-rom (master)

IDE3: IBM (Master - bootdisk!)

IDE4: WD (Master)

 

Korrekt oppsett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke noe det finnes et fasitsvar på, men jeg selv har tenkt å ha en DVD-rom og en Cd-RW brenner når jeg får en.... og da ville jeg ha satt det opp slik at jeg tar HDD på IDE1 og 2 og DVD og CdRW på 2 og 3 IDE port.

 

Men du har fem ting... som jeg oppfatter altså..

 

1. HDD WD 20GB

2. HDD IBM 60 GB

3. Fujitsu 13 GB

4. DVD-rom

5.CD-RW

 

Denne kombinaskjonenn går ikke an å ha på en maskin... ikke uten at du kjøper et kontrollkort til den femte delen, for det går kun an å koble sammen 4 enheter på et hovedkort.

 

Oppfattet det eller? Håper du setter opp en god løsning...

 

Lykke til :smile:

Lenke til kommentar

Han har jo fire IDE. Jeg og har fire IDE.

 

4 IDE x (Master + Slave) = 8 enheter

 

IDE 1 og 2 er den vanlige BIOS'en og i den bios'en slår man på at man vil bruke "Future ATA" dvs. ATA100-BIOS'en. Da får man IDE 3 og 4 også mot at det tar noen sekunder ekstra når man booter opp fordi den må starte 2 BIOS'er.

 

Sånn er det i alle fall på min...

 

[ Denne Melding var redigert av: Pion på 2001-10-23 22:21 ]

Lenke til kommentar

Asbjørn T.: MSI K7T266 Pro2-RU er et RAID-kort...dvs, i alt 4 IDE-controllere...

 

borre: Du har ikke tenkt å kjøre RAID forstår jeg, siden du ikke har noen identiske/like store harddisker?

 

Iallfall, da setter du den beste harddisken, dvs den IBM'n som master på den første controllern (du har vel OS på denne?), den kan godt stå alene. Setter du en av de gamle diskene som slave på samme controller KAN det nemlig bety tap av ytelse... (går ut fra at de ikke er raske 7200 rpm ATA100-disker)

 

Videre er det bare å fordele resten av enhetene, gjerne de to andre diskene på neste controller, brenner som master på den 3. (brennere har en tendens til å like seg best som master..) og DVD-ROM'en som slave.

 

Hvordan du konfigurerer RAID-controlleren for å bruke den som vanlig IDE-controller osv veit jeg ikke, det finner du guides til på sider som tomshardware.com, storagereview.com osv.

 

Lykke til :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-23 22:30, DFN skrev:

Asbjørn T.: MSI K7T266 Pro2-RU er et RAID-kort...dvs, i alt 4 IDE-controllere...


borre: Du har ikke tenkt å kjøre RAID forstår jeg, siden du ikke har noen identiske/like store harddisker?


Iallfall, da setter du den beste harddisken, dvs den IBM'n som master på den første controllern (du har vel OS på denne?), den kan godt stå alene. Setter du en av de gamle diskene som slave på samme controller KAN det nemlig bety tap av ytelse... (går ut fra at de ikke er raske 7200 rpm ATA100-disker)


Videre er det bare å fordele resten av enhetene, gjerne de to andre diskene på neste controller, brenner som master på den 3. (brennere har en tendens til å like seg best som master..) og DVD-ROM'en som slave.


Hvordan du konfigurerer RAID-controlleren for å bruke den som vanlig IDE-controller osv veit jeg ikke, det finner du guides til på sider som tomshardware.com, storagereview.com osv.


Lykke til :smile:



 

Skal ikke kjøre Raid 0 eller 1 nei...

 

Cd-brenner/cd-rom/dvd-rom liker seg ikke på Promise-kontrolleren som følger med MSI-kortene... så de må plasseres på IDE1 eller 2.

Fujitsu'en og WD'en er ATA-66 5400 RPM-disker og har strengt talt ikke behov for max ytelse på de.

 

Noen som vet om IDE3 Master kan benyttes til boot-disk på MSI-kortet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...