Gå til innhold

Asus ROG 551JW laptop bra nok for Fortnite?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sønnen til en kompis har en laptop av den nevnte typen, med Win10, Intel Core i7-4720HQ, 16 GB ram og NVIDIA GeForce GTX 960M.

 

Den er mellom 2 og 3 år gammel, og jeg mener den er bra nok i massevis til å kunne kjøre Fortnite og andre lignende spill med en stabil fps på over 70.

 

Likevel, han opplever lav FPS på 20-30 ingame, mens han i lobbyen selvfølgelig har stabil på 120. Når han er ingame begynner FPS på forholdsvis høyt men begynner etter hvert å synke. Kommer synkingen av at han nærmer seg andre spillere og mer action i spillet(som Fortnite er bygd opp) eller skyldes det noe helt annet?

 

Tiltak jeg har gjort for at det bør funke:

 

I henhold til denne siden: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?81734-8-Easy-steps-to-speed-up-your-RoG

 

Sørget for strømtilførsel og at strømstyringen er satt til performance.

 

Avinstallert nvidia geforce experience, etter tips på nettet, da noen opplevde 3dmark-økning på 500 poeng og fordi den visstnok tar mye ressurser av maskinen.

 

Satt V-sync til on i Nvidia Control Panel.

 

Kjører ingen antivirus.

 

Ble også anbefalt å deaktivere Nvidia Streaming service, men fant den ikke på service-oversikten.

 

I henhold til denne siden: https://www.techcenturion.com/best-fortnite-pc-settings

 

Endre i Nvidia Control Panel til High Perfpormance Nvidia Processor

 

Tweake registry settings.

 

I Nvidia Control Panel: Use my preference emphasizing-->Performance

Turn Off Ambient Occlusion, Anisotropic filtering, Antialiasing-FXAA, Antialiasing-Mode, Tripple Buffering, Vertical sync, and DSR-Factors

(Satte altså V-sync til off etter å ha prøvd on først i forrige tips.)

 

Inside Maximum Pre Rendered Frames, Select 1 if you have a new/powerful GPU. Select 2 if your GPU is mid-range or just a few years old. Select 3 if your GPU is low-end. If your GPU is way too old and is struggling to run Fortnite, change the number to 4. Choosing 2 will be ideal for the most type of users.

(Her valgte jeg 2)

 

Turn on Shader Cache

 

Change Texture Filtering – Quality to “High Performance”.

 

In the Fortnite menu, Press the Optimize Button that is in the Green Color. Once it is done, press the Play button to start the game.

(Denne knappen fant vi ikke)

 

Etter disse innstillingen satte vi Fortnite-settingene til både medium og lav på forskjellige ting, uten at det hjalp.

 

FPS ligger altså på 120 i lobbyen, og synker ned til mellom 20 og 30 i ingame.

 

Jeg har også økt virtuell ram-størrelse, og han kjører ingen andre krevende program i bakgrunnen.

 

Er laptopen god nok egentlig, men at den må settes opp annerledes, eller er den for utdatert? Kjedelig å måtte kjøpe ny og bedre allerede, og enda verre når jeg har insistert på at den er bra nok.

 

Noen tips til hva vi kan gjøre?

 

Overklokke?  :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis reduksjonen i FPS kommer etterhvert, så kan det skyldes thermal throttling.

Altså at maskinen blir for varm og automatisk begynner å redusere ytelsen.

 

Jeg kunne ikke se temperaturer nevnt noe sted, så det er et logisk sted å starte.

Jeg kjenner ikke Asus ROG laptop'er, men laptop'er generelt er notoriske for å gå varm.

 

Hvis maskinen ikke allerede står på en kjøleplate, kan det være verdt et forsøk.

https://www.komplett.no/category/21705/gaming/gaming-pc/gaming-pc-tilbehoer

 

Jeg prøvde selv med videoenkoding på min egen laptop (100 % CPU bruk), noe som gjorde at den bare slo seg av etter noen minutter.

Men med en kjøleplate under (Zalman ZM-NC2000) gikk det ihvertfall med korte prosjekter. Så det helt klart hjalp med mer kjøling.

 

EDIT:

Hvis dette er modellen, så er det enkelt å se på formfaktoren at temperaturer kommer fort til å bli et problem med last på både CPU og GPU samtidig.

https://www.komplett.no/product/848707#

 

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?81598-G551-Series-How-to-solve-overheating-throttling-and-more

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

 

Temperaturer ja. Det var noe jeg ikke hadde tenkt så mye på. Høres jo logisk ut med tanke på oppførsel og at det meste annet er prøvd. Forstår godt at en gaming-laptop kan bli varm, ihvert fall med tanke på formfaktoren, som du sier.

 

Jeg skal anbefale en kjøleplate, som du viser til. Noen du anbefaler spesielt på den siden?

 

Kanskje vi skal drille litt også ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar igjen. Synes den første og tredje på den første linken du ga meg virket bra. Den ene hadde to store vifter, mens den andre hadde 4 mindre vifter. Designet på denne var "kulere" også, noe som passer brukeren ;)

Men den virket jo bra den du linket til også. Dessuten er jo ikke laptopen mer enn 15" så det holder for størrelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...