Gå til innhold

Adobe har laget kunstig intelligens som kan oppdage Photoshop-manipulering i bilder med ekstrem presisjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Til digi.no: Kan dere forsøke å være mer spesifikke når dere snakker om kunstig intelligens? Her er det snakk om maskinlæring og nevrale nettverk. Det hadde vært fint om det kom frem i overskriften, og gjerne litt klarere i teksten. I tillegg synes jeg dere beskriver CNN (convolutional neural net) som noe veldig magisk, når det nå egentlig har blitt helt standard hyllevare for bildenalyse og andre ting i flere dimensjoner.

 

Artikkelen gir nesten inntrykk av at dette er svart magi, men det er bare en avansert form for regressjon, altså ikke så langt fra lineær regressjon en gjorde på videregående. Det er noe som er viktig å huske, dette er bare å tilpasse en (komplisert) funksjon til et datasett.

Lenke til kommentar

Til digi.no: Kan dere forsøke å være mer spesifikke når dere snakker om kunstig intelligens? Her er det snakk om maskinlæring og nevrale nettverk. Det hadde vært fint om det kom frem i overskriften, og gjerne litt klarere i teksten. I tillegg synes jeg dere beskriver CNN (convolutional neural net) som noe veldig magisk, når det nå egentlig har blitt helt standard hyllevare for bildenalyse og andre ting i flere dimensjoner.

 

Artikkelen gir nesten inntrykk av at dette er svart magi, men det er bare en avansert form for regressjon, altså ikke så langt fra lineær regressjon en gjorde på videregående. Det er noe som er viktig å huske, dette er bare å tilpasse en (komplisert) funksjon til et datasett.

 

Meningsløst å bruke blekk på å presisere slikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Meningsløst å bruke blekk på å presisere slikt.

Der er jeg uenig (også i dette tilfellet hvor man ikke bruker blekk i det hele tatt). Når man hele tiden snakker om kunstig intelligens som noe magisk, får folk en feil oppfattelse av hva det egentlig er. Og det finnes flere forskjellige typer kunstig intelligens, og her synes jeg det er på sin plass å få frem hva de faktisk gjorde tydelig.

 

Dessuten går det ikke klart frem av artikkelen at de faktisk gjorde noe nytt. Det ser ut som om de kun gjorde "CNN med datasett hvor manipulerte bilder er markert". Det er ikke så veldig oppsiktsvekkende alene, og man burde kanskje få frem om man gjorde noe smart i tillegg.

Lenke til kommentar

Der er jeg uenig (også i dette tilfellet hvor man ikke bruker blekk i det hele tatt). Når man hele tiden snakker om kunstig intelligens som noe magisk, får folk en feil oppfattelse av hva det egentlig er. Og det finnes flere forskjellige typer kunstig intelligens, og her synes jeg det er på sin plass å få frem hva de faktisk gjorde tydelig.

 

Dessuten går det ikke klart frem av artikkelen at de faktisk gjorde noe nytt. Det ser ut som om de kun gjorde "CNN med datasett hvor manipulerte bilder er markert". Det er ikke så veldig oppsiktsvekkende alene, og man burde kanskje få frem om man gjorde noe smart i tillegg.

 

Artikkelen sitt fokus er bruksområde.  F.eks. hadde vi artikkelen Synthesizing Obama lenge før DeepFakes.  Obama-videoen var en parentes, men DeepFakes blir kongress-høring.

 

Det er samme teknologi, men forskjellig bruksområde og der ligger nyhetsverdien.

Lenke til kommentar

Meningsløst å bruke blekk på å presisere slikt.

Jeg er 100% enig med PingEnt. Måten å bruke «kunstig intelligens» som et buzz-word fremfor å beskrive den bakenforliggende vitenskapen imponerer i alle fall ikke meg. Denne måten å formidle teknologi som noe mystisk og magisk er sikkert fin når du skal imponere PR-folk og investorer, men her snakker vi teknologiintereserte folk som leser en nettavis med fokus på informasjons- og kommunikasjonsteknologi.

Endret av Bro2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Til digi.no: Kan dere forsøke å være mer spesifikke når dere snakker om kunstig intelligens? Her er det snakk om maskinlæring og nevrale nettverk. Det hadde vært fint om det kom frem i overskriften, og gjerne litt klarere i teksten. I tillegg synes jeg dere beskriver CNN (convolutional neural net) som noe veldig magisk, når det nå egentlig har blitt helt standard hyllevare for bildenalyse og andre ting i flere dimensjoner.

 

Artikkelen gir nesten inntrykk av at dette er svart magi, men det er bare en avansert form for regressjon, altså ikke så langt fra lineær regressjon en gjorde på videregående. Det er noe som er viktig å huske, dette er bare å tilpasse en (komplisert) funksjon til et datasett.

Ja dette er nok ikke noe annet enn avanserte algoritmer.

Hadde de derimot hatt et nevralt nettverk som hadde laget de algoritmene, da hadde det vært mye mer AI enn dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...