Gå til innhold

Kjøpe leilighet - Pusse opp - Selge = Win?!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har lenge sett på muligheten for å kjøpe ett vrak av en leilighet i Trondheim for å pusse opp og selge. Vet av flere som har gjort dette, og ifølge dem selv, har de har tjent ganske bra.

 

Selv har jeg kapital til dette, samt er ikke redd for å ta i ett tak. Grunnen til at jeg ikke har kjøpt noe selv enda er at jeg er litt skeptisk da når noe som er for godt til å være sant som regel er det.

 

Ett eksempel da. En jeg kjenner kjøpte en leilighet for 2,6mill, brukte 300k på oppussing og solgte nå for 3,5mill. 2,5mnd jobb. Er det virkelig så enkelt? Og hvis det da er det, hvorfor driver ikke flere med det?

 

 

Dere som har erfaring med dette, hva bør man passe seg for? Er det noen feller man kan havne i? (bortsett fra å selge med tap da, såklart :p )

 

Setter pris på svar!  :thumbup:

 

Mitt inntrykk for Trondheim sitt marked er at nordmenn er alt for glade i å pusse opp. Folk betaler alt for mye for slitne oppussingsobjekter som koster alt for mye å pusse opp kontra hva man får igjen i ettertid. Det finnes alltid unntak og det går an å finne kjøpsobjekter som gir grei profitt, men mange som driver med dette har god kompetanse innenfor dette. Mye research og lesing av tilstandsrapporter og kjennskap til kostnader må til for å forstå dybden av det man faktisk ser foran seg. Ikke minst bør man ha rimelig god kontroll over markedet for å forstå hva som kan være oppnåelig pris ved salgstidspunkt.

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, 2.6 pluss 300k er 2.9 millioner, deretter solgt for 3.5 millioner.

Fortjenesten ble svimlende 600 000 kroner.

 

Av dette tar staten 22%, altså 132 000 kroner.

Megleren tar sikkert minst 100 000 kroner.

 

Du tar fri fra jobb i 2.5 måned for å pusse opp, ellers ville du aldri ha rukket å bli ferdig på så kort tid, samt at du legger inn minst 500 timer av din egen tid.

 

Merk at det er solskinnshistorier du "har hørt", i virkeligheten tar det høyst sannsynlig mer tid og penger enn du tror ... mye mer.

 

Etter at alle kostnadene er betalt sitter du kanskje igjen med 350 000 dersom du er heldig, å da har du gjort det bra på eiendomskjøpet .. og salget.

 

Du har da tjent 700,- kroner i timen.

Samtidig har du låst flere millioner i kapital, og tatt en enorm risiko.

 

Dette er årsaken til at flere ikke driver med dette, er man heldig kan man få det il å gå rundt, er man uheldig går man på en stjernesmell man bruker år på å komme seg over, risikoen er for de fleste større en potensiale for gevinst.

 

 

Jeg kjenner også folk som tjener bra på kjøp og salg av eiendom, men de aller fleste som prøver seg på dette feiler, og får ikke igjen det de har kostet på en gang.

Pluss dokumentavgift på 65.000 ved kjøp, renter på lån, risiko for prisnedgang.. kan fort bli langt mindre enn 300k!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...