Gå til innhold

Studere Informasjonsteknologi ved OsloMet, eller programmering ved UiO?


pnerg

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Søknadsfristen til samordna opptak var jo 15. april, og i søknaden har jeg fått safet meg en del alternativer. De linjene jeg er mest interessert i å søke meg inn på er Informasjonsteknologi ved OsloMet eller Informatikk: Programmering og systemarkitektur ved UiO. I tillegg så må jeg innrømme at jeg sikler veldig på Digital infrastruktur og cybersikkerhet ved NTNU i Gjøvik. Grunnen til at sistnevnte er interessant er både fordi jeg vet det er stor etterspørsel i markedet, men også fordi jeg har hørt at NTNU i Gjøvik muligens er landets ledende universitet på IT-utdanning.

 

Det jeg egentlig er mest nysgjerrig på, og som jeg gjerne skulle fått noen innspill rundt, er hvor jeg kan forvente meg å få den beste opplevelsen gjennom utdanningsløpet, på OsloMet eller UiO? Jeg har hørt at det dessverre er noen forelesere på OsloMet som folk ikke er helt fornøyd med. Det er jo uheldig. Jeg har også hørt én nevne at de følte UiO var litt for teoretisk ift. det praktiske (det var dog en av de andre informatikklinjene, og ikke programmering). Jeg ønsker å trives best mulig, både ift. forelesninger og det faglige, men også ting forøvrig selvfølgelig. Når jeg avslutter utdanningen vil jeg ha best mulig tyngde og bredde med meg til arbeidslivet.

 

Så om det er noen av dere som har studert IT ved enten OsloMet eller UiO, så gi meg gjerne noen tilbakemeldinger på hvordan dere opplevde dette. Om noen har erfaring fra Gjøvik så hører jeg gjerne om det også! 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke studert IT, men har tatt en del programmeringsfag identisk/tilsvarende grunnemnene på UiO. Mitt inntrykk er nok som du har fått høre før, universitetet er mer teoretisk orientert enn høyskolene. Jeg kjenner til flere som gikk dataingeniør ved HiOA (nå OsloMet) som alle fikk gode jobber etter bachelor. Så høyskoler står absolutt ikke tilbake for universiteter, kanskje snarere tvert i mot i noen tilfeller. 

 

For å komme med et innspill ang. forelesere. At en foreleser er dårlig trenger ikke være et stort problem. Du vil uansett måtte regne med å gjøre mye selvstudier, det er det som er den vesentligste delen. Vil si det er langt viktigere å finne seg gode studiekompiser som du kan samarbeide med. 

Endret av Marcus Halberstram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke studert IT, men har tatt en del programmeringsfag identisk/tilsvarende grunnemnene på UiO. Mitt inntrykk er nok som du har fått høre før, universitetet er mer teoretisk orientert enn høyskolene. Jeg kjenner til flere som gikk dataingeniør ved HiOA (nå OsloMet) som alle fikk gode jobber etter bachelor. Så høyskoler står absolutt ikke tilbake for universiteter, kanskje snarere tvert i mot i noen tilfeller. 

 

For å komme med et innspill ang. forelesere. At en foreleser er dårlig trenger ikke være et stort problem. Du vil uansett måtte regne med å gjøre mye selvstudier, det er det som er den vesentligste delen. Vil si det er langt viktigere å finne seg gode studiekompiser som du kan samarbeide med. 

 

Takk for god tilbakemelding! :) 

 

Jeg er enig med deg angående ditt siste poeng, helt klart. Så jeg skal nok overleve selv til tross for et par eventuelt svake forelesere. En annen fordel med OsloMet slik jeg ser det, er muligheten til å skreddersy utdanningen med en del valgfag. Da fortsetter jeg å holde en knapp på OsloMet inntil videre.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 2 uker senere...

Tja hva gjelder IT linjer er det ikke rent store forskjeller mellom OsloMet og UiO. Fagene lærer en omtrent det samme iallefall på bachelornivå hvor UiO som nevnt over her er nok litt mer teoretisk orientert. UiO foretrekker også Python som det første språket, mens på OsloMet går det mer i Java og en kan se her allerede at UiO går i noe mer teoretisk retning. Python er mye brukt hva gjelder naturvitenskapelige anvendelser, matematikk osv. Mens Java feks omtrent ikke brukes til det. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...