Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mine rett som tannlege pasient?


Anbefalte innlegg

Jeg bestilte time hos en tannlege da jeg begynte å få smerter i tannroten. Jeg vil mene denne tannlegen utførte arbeidet på uriktig måte da tannlegen ikke sprøytet inn medisinsk rot bedøvelse (eller hva enn det kalles, som minsker smerte i en periode) inn i roten før tann var satt på plass. Det betalte jeg 5000 kroner for. Jeg hadde fått bedøvelser rundt tannkjøttet så jeg tenkte ikke over det, tenkte tannlegen faktisk gjorde god arbeid. 

Men på kvelden, samme dag, begynte smerten å ta seg på. Smerten var enorm.. Jeg fikk ikke sove i det hele tatt, hadde smerter dagen etter, kunne ikke være på jobb. Det var rett og slett et helvete som varte 3 dager, så tok jeg tur til bekjent av meg som er ordentlig tannlege spesialist, han tok å så på tannen min og sa at tannlegen jeg hadde vært hos, hadde utført det på feil måte. Han ringte inn til annen tannlege spesialist i annen by og dem ville ha meg inn samme dag. Så jeg tok en tur bort ditt, dem så på tannen og bekreftet at personen som utførte rensing og behandling av tannrot hadde utført det på feil måte. Tannlege spesialisten jeg ligger hos nå, utførte nytt arbeid og jeg betalte til dem også for arbeidet. 

 

Samme dag gikk all smerten bort, jeg fikk endelig sove godt uten noe smerter i det hele tatt. 

 

Hvilke rettigheter har jeg som pasient? 

Får jeg pengene returnert om jeg klager inn om feil arbeid? 5000 kroner er ikke lite penger.. 
Jeg mistet 3 dager med arbeid pga smerte utført av første tannlegen jeg var hos, hvem betaler meg dette? 

 

Hadde satt pris på all hjelp. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dine rettigheter som pasient, er hjemlet i pasient- og brukerrettighetsloven.

Les denne linken: https://helsenorge.no/rettigheter/klagemuligheter-etter-tannbehandling

 

Du må finne frem kvitteringer for de utgiftene du har hatt og hva du har hatt i inntektstap ved tapt arbeidsfortjeneste. Hvis ditt totale krav utgjør mer en kr 10,000,-, er det Norsk pasientskadeerstatning du skal henvende deg til.

Hvis kravet er under det 10k, er det behandlingsstedet som skal behandle kravet.

Hvis behandler nekter å behandle kravet, bør du vurdere å sende klage til Statens helsetilsyn, som da vil vurdere feilbehandling (det kan du uansett gjøre parallelt i prosessen). Statens helsetilsyn har ikke kompetansen til å pålegge tannlegen å dekke kravet, men dersom det avdekkes feilbehandling, har du svært godt utgangspunkt for en sivilsak hos forliksrådet.

 

Du får ikke erstatning for tort og svie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...