Gå til innhold

Samsung 42'' Plasma


unwill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler på du får ondt i huet ved sufring for det er slik du får av en CRT skjerm med lav Hz, mens lcd og som i denne sammenhengen plasma har ikke slik oppdateringsfrekvens (flimmer)

En annen ting er at jeg mener å ha sett at Samsung sin plasma tv har dårlige specs i forhold til andre merker, så dete er nok en billig/dårlig utgave av plasma med også dårligere oppløsning enn det andre leverer som "standard"

Det siste er det at enten følger det med tuner eller ikke (om ikke kan du jo bare bruke en VHS spiller med tv-tuner) Ja denne kan brukes som tv, men du får ikke bedre kvalitet på tv sendinger i forhold til det du hadde før, for alle tv signalene er sendt med standard 500 linjer. Eneste stedet du merker kvaliteten til plasma tven er ved avspilling av dvder og oppkobling mot pc,xbox eller videre so mstøtter høye oppløsninger over 1024x768 (som vanlige tver kan støtte mot oppkobling mot pc)

 

Håper dette var til noe hjelp :thumbup:

 

-slabbedasken-

 

*edit skrivefeil*

Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar
Tviler på du får ondt i huet ved sufring for det er slik du får av en CRT skjerm med lav Hz, mens lcd og som i denne sammenhengen plasma har ikke slik oppdateringsfrekvens (flimmer)

Du veit at LCD og plasma ikke bygger på samme teknologi?

Lcd er flytende krystaller som skifter farge og plasma er gass som sgjør samme nytten. Flimmer (Hz) er elektrisk oppfriskning og jeg kan ikke se at det har noen tillknytning til Gassen i en plasma tv.

Lenke til kommentar

Denne skjermen er ikke så veldig god. Lav oppløsning, kune 852x480, den har full oppløsning med NTSC DVD'er men den må skalere ned på PAL filmer, og ellers det norske kabelnettet som har ca 576 effektive linjer. Styr unna. Gå heller for en 32tommer som har bedre oppløsning/bilde. Spesielt viktig om du skal bruke den fra PC'en iblant.

Endret av magnum44
Lenke til kommentar

Flimring er jo forbundet med interlaced signal, som alle CRT TV'er bruker. LCD og Plasma er derimot progressive scan.

Skal ikke dermed påstå at Plasma ikke kan flimre, men har selv aldri merket noe slikt.

Plasma er nok ikke særlig godt egnet til PC skjerm nei. Signalet skaleres alltid, så en 1024x768 skjerm vises brukbart, men god kvalitet er det ikke. For TV titting så er ikke den lave oppløsningen noe problem. Har hatt den Samsungen i et år nå, er ganske fornøyd. Selvsagt finnes det bedre kvalitet, men da er prisen mye høyere.

Endret av hårek
Lenke til kommentar
Denne skjermen er ikke så veldig god. Lav oppløsning, kune 852x480, den har full oppløsning med NTSC DVD'er men den må skalere ned på PAL filmer, og ellers det norske kabelnettet som har ca 576 effektive linjer. Styr unna. Gå heller for en 32tommer som har bedre oppløsning/bilde. Spesielt viktig om du skal bruke den fra PC'en iblant.

ehh... kabelnettet har 576 effektive linjer ?

 

Det du mener er at PAL bygger på 576 vertikale linjer vel eller ?

 

Ellers vil jeg bare si at Samsung er HELT i front når det gjelder Plasma og LCD skjermer. De har bla. en LCD på 32" som har 8ms fra på til av. Andre skjermer har fra 20ms og oppover.

 

I siste Lyd og Bilde testet de LCD skjermer og Plasma skjermer.

På LCD :  Samsung fikk karakteren 9 på bilde totalt. Modellen som ble testet var LW32A33W. 

Lyd-delen var heller dårlig, men hva har man hjemmekino annlegg for ?

 

På Plasma : Der testet de 4 modeller.

Panasonic TH-42PA20E Pris: 55000,- Karakter Bilde : 9+
Sony         KV-42TS2E   Pris: 65000,- Karakter Bilde : 8+
Pioneer  PDP-434-HDE   Pris: 65000,. Karakter Bilde : 10
Shark      EPT-4210AP   Pris: 29990,- Karakter Bilde : 9+ (Bruker LG Plasmapanel)

 

Bildekarakteren er UAVHENGIG av pris.

 

Så det viser at PRIS og MERKENAVN ikke alltid er ensbetydene med best kvalitet.

 

Men som alltid er det beste rådet å gå å se selv i en butikk. Dette er nok ikke så enkelt hos Komplett, men det finnes sikkert en detaljhandel som fører den aktuelle modellen. Elkjøp hadde ihvertfall Samsung før.

Lenke til kommentar

På Plasma : Der testet de 4 modeller.

Panasonic TH-42PA20E Pris: 55000,- Karakter Bilde : 9+
Sony         KV-42TS2E   Pris: 65000,- Karakter Bilde : 8+
Pioneer  PDP-434-HDE   Pris: 65000,. Karakter Bilde : 10
Shark      EPT-4210AP   Pris: 29990,- Karakter Bilde : 9+ (Bruker LG Plasmapanel)

 

Bildekarakteren er UAVHENGIG av pris.

 

Så det viser at PRIS og MERKENAVN ikke alltid er ensbetydene med best kvalitet.

 

Men som alltid er det beste rådet å gå å se selv i en butikk. Dette er nok ikke så enkelt hos Komplett, men det finnes sikkert en detaljhandel som fører den aktuelle modellen. Elkjøp hadde ihvertfall Samsung før.

Lyd og bilde kan ikke sies å være et fagblad. Tv/plasma testene deres er ca like holdbare som DVD-testene deres, mao lite og ingenting. Når det gjelder nevnte Plasma modell av Samsung, så er det en billigmodell som ikke er god. "God" til prisen kan nok diskuteres men jeg har inntrykk av at det diskuteres "god" i absolutt forstand her. At

 

Samsung lager en 32"lcd med 8ms, betyr ikke at skjermen det er snakk om her er god, uansett hva poenget ditt var så er det imho uvesentlig i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Gå på Elkjøp og se på storskjermene de har der. Se om du finner er plasma og LCD ved siden av hverandre. Sist gang jeg så det på Lefdal, så man at plasma flimret i forhold til LCD.

Ja det kan jeg bekrefte...veldig merkelig alle palsma tvene flimret av en eller annen grunn og det så helt for jævlig ut må jeg si. Men jeg har sett andre modeller som ikke har denne fæle egenskapen

Lenke til kommentar
Gå på Elkjøp og se på storskjermene de har der. Se om du finner er plasma og LCD ved siden av hverandre. Sist gang jeg så det på Lefdal, så man at plasma flimret i forhold til LCD.

Ja det kan jeg bekrefte...veldig merkelig alle palsma tvene flimret av en eller annen grunn og det så helt for jævlig ut må jeg si. Men jeg har sett andre modeller som ikke har denne fæle egenskapen

Jepp, grunnen er at noen plasmaskjermer har en slags 100Hz teknologi. Da blir det som med CRT, at flimringen elimineres.

Grunnen til at CRT og plasma flimrer i utgangspunktet, er fordi den bruker et forfor belegg som lyskilde. Og dette belegget er da konstruert slik at det skal slukke raskest mulig etter at det er blitt belyst, fordi man ønsker ikke etterslep. Og det er denne raske av/på endringen man opplever som flimring.

Og jeg antar at CRT og plasma bruker fosfor med samme egenskaper, og dermed vil man oppleve flimring på de skjermene som IKKE har 100Hz kretsløp innebygget.

 

Den dagen de greier å lage et LCD-panel som har pixel latency på >10ms. så vil også en slik skjerm "flimre" hvis man forer den med 50Hz signal.

Lenke til kommentar

Så Plasma flimrer fordi den er raskere enn LCD? Da kan vel eneste grunn til flimring være at TV systemet bare har 50Hz oppdateringsfrekvens.

CRT dataskjermer flimrer under ca 70Hz, fordi de har raskere fosfor enn en TV.

 

Det er jo vesentlige forskjeller på CRT og plasma: CRT har en elektronkanon som tegner opp bildet med en liten "prikk" som sveiper over skjermen. Hvert fosfor punkt belyses dermed kun kort tid, og i intervaller som tilsvarer refreshrate.

Plasma pixler er derimot belyst hele tiden, akkurat som for LCD.

 

http://www.monitorsdirect.com/pdf/plasma-buy-guide.pdf

Flicker. Plasma displays like LCDs are designed to run at slow refresh rate

(usually about 60Hz) and flicker is never an issue.

Lenke til kommentar

På LCD _greier_ de ikke lage pixelene raske nok, mens plasma har ikke det problemet. Og gasslommene i en plasmaskjerm er vel ikke på konstant, kun et lite øyeblikk, som igjen gjør at fosforpunktet lyser!?

 

Dessuten, hva du leser på en webside trenger ikke være det riktige til enhver tid. Som sagt, gå i en butikk og se selv. Jeg har i hvertfall ikke noe problem med å se at plasma flimrer i forhold til en LCD.

 

EDIT: For å svare på din tiltale fant jeg denne artikkelen:

 

-----sitat start-----

The amount of flicker produced by a video display varies with the type of display and the refresh rate. For CRTs it depends strongly on the persistence of the screen phosphors. Too long a persistence will produce another problem called image lag, which is discussed below. Active Matrix LCD displays often have some flicker because their refresh rates are reduced for performance reasons. Flicker on certain AC gas plasma displays is significantly less than other types of displays because they can make use of a memory effect in the plasma. Dual Scan LCD displays also generally have reduced flicker, simply because they are so slow that the image cannot change rapidly enough to cause this problem. However, both gas plasma and LCD displays can produce noticeable flicker when pulse width modulation techniques are used to produce intensity variations in the display.

-----sitat slutt-----

 

http://www.displaymate.com/flicker.html

Endret av Pantheon
Lenke til kommentar

Jeg var på gardemoen flyplass for litt siden, og i ventehallen der har de plasmaskjermer på rekke og rad, og umiddelbart la jeg merke til at de flimret. Flimringen var faktisk så plagsom at jeg valgte å vende blikket i en annen retning, klarte faktisk ikke å se på skjermene. Mulig jeg er spesielt følsom for flimring, og i dette tilfellet var det faktisk merkbart mye flimring og irriterende for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...