Gå til innhold

'velocity banking' med boligkreditt/fleksilån/rammelån


Hobbit

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd "velocity banking" her i Norge? Det å nedbetale boliglån med boligkreditt/fleksilån/rammelån sånn at en vis større summen går til nedbetaling av boliglånet, og deretter nedbetaler vi igjen den boligkreditten? Sparer vi noe eller? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke prøvd det, men har sett et par av youtube-videoene som det linkes til. Mitt store spørsmål er hvorfor det er en fordel å "chunke" (betale ned store beløp med lengre mellomrom) heller enn å betale ekstra hver måned.

 

Edit: Her er innlegg fra en annen tråd:

 

Syntes det er litt vanskelig å forstå hvordan det funker ser flere også er uenig i at dette er mulig.

 

Sån som jeg har forstått det går teorien ut på at ved å betale med kreditt har du mer spillerom med pengene dine(leverage?). Når man f.eks betaler ekstra ned på et lån, da har man i prinsippet låst denne kapitalen i lånet.

 

Tror også at det handler noe om at renten på 4% av f.eks 2 000 000,-  over 6-12 mnd i et annuitetslån er høyere enn f.eks 20% av 100 000,-  nedbetalt på 6 mnd.

 

EDIT: en video som forsøker å forklare konsepetet:

 

 

 

 

Jeg så den første videoen et stykke ut, men det går temmelig sakte. Han putter inn 13 000 hver syvende måned (det irriterer meg litt at han ikke bare putter inn 12 000 hver sjette måned, men greit), som han låner til 20 % rente og betaler ned jevnt frem til neste "chunk". Han betaler da 2000 hver måned for å betale ned på dette. Det jeg ikke skjønner er hvorfor dette er bedre enn å betale 2000 ekstra på boliglånet hver måned? Han tredobler jo nesten låneinnbetalingen, og så er det overraskende at du da sparer renter?

 

Hvordan blir de sparte boliglånsrentene *ved å "chunke"* heller enn å betale 2000 dollar jevnt høyere enn de rentene han bruker på kredittkortet?

Edit2: Her er et svar fra et engelskspråklig forum som oppsummerer mine innvendinger:

 

Hi LightWorks. I’ve not used velocity banking but have read quite a bit. I am unable to do the math in a way that use of a credit card or HELOC as an intermediary account makes sense. Yes, you’ll get out of the mortgage more quickly than if you make an on-time payment each month, but not more quickly than if you simply paid extra toward principal each month from your regular checking account. There’s no magic in using a HELOC.

 

The upside might be that it laser-focuses attention on your debt, and if adhering to strict payment schedules as velocity proponents suggests gets you there, great.

 

But velocity banking won’t address any underlying spending problem if you have one. Borrowing money at a higher rate to pay off lower rate debt isn’t a strategy. It’s a scheme. And if it just pushes your problem down the road, you may wind up owing less on your principal but losing the house to foreclosure just the same.

https://www.nerdwallet.com/community/t/velocity-banking/26848/2

 

Kan ikke se at dette svares særlig godt i den aktuelle tråden. Tvert imot er vel svarene det samme som min innvending, nemlig at det er like greit å bare betale inn ekstra på lånet hver måned.

 

Edit3: Her er en reddit-tråd som diskuterer dette, hvor en VB-evangelist prøver å argumentere for det. Det går ikke særlig bra, fordi forutsetningene hans er gale. Grunnen til å "chunke" med en kredittlinje er visstnok at "de første 15 årene betaler du bare rente", men det er jo rett og slett galt. Du betaler en høyere andel rente de første årene, det er riktig, men det forutsetter at du følger betalingsplanen. Det er fordi saldoen er høyere i starten. Men alle ekstra kroner du betaler inn på et boliglån reduserer lånesaldoen, uansett om du "chunker" eller ikke. Så det er ingen fordel i å ta opp en rammekreditt, annet enn den potensielle psykologiske effekten i å drive med "magi". https://www.reddit.com/r/personalfinance/comments/8ecxlw/velocity_banking_whats_the_catch/

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...