Gå til innhold

Hvilke type oppgradering? Hovedkort eller grafikkkort...


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har et lite spørsmål i forhold til hva jeg burde bruke pengene mine på.

Akk nå sitter jeg på et z97-ar hovedkort med i74790k cpu med 2stk ssd og 1 stk ssd m.2, med 32 gb DRAM på 1800 Mhz, gtx 970 SLI.

Problemstillingen min er at ssd m.2 har en r/w på 3,2Gb/1,8Gb, men på det hovedkortet jeg kjører nå så har den bare r/w på 800+-/800+- pga jeg ikke har nok baner til å kunne få maks ytelse. (pga SLI)


Dilemmaet er som følgende: 
- Burde jeg gå for et spektakulært skjermkort  (2080) etc

- Burde jeg gå for oppgradering av hovedkort

Grunnen til dette er at hvis jeg fjerner sli kan jeg evt få høyre r/w på ssd m.2, har for såvidt ganske høy frekvens på cpu. 4.6Ghz overklokket. 

Men jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, fordi jeg pr d.d er student å må vente til sommeren for å få nok penger. 

Prisklassen er omtrent det samme. 
:hmm:  :hmm:  :hmm: 
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, med mindre du går for LGA2011 er du vel stuck med 16 PCIe lanes uansett? Riktignok PCIe 3.0, som du kanskje ikke har på M.2-sloten på ditt gamle LGA1150-hovedkort. Og da snakker vi vel fort litt dyrere for et komplett oppsett med CPU og RAM, enn hva RTX 2080 koster.

 

Personlig hadde jeg ikke brydd meg nevneverdig om hastighet på SSD så lenge du uansett har 800/800. Hadde jeg gjort det, hadde jeg heller bare kjøpt meg fire SATA-SSDer og kjørt i RAID0.

Lenke til kommentar

Vel, med mindre du går for LGA2011 er du vel stuck med 16 PCIe lanes uansett? Riktignok PCIe 3.0, som du kanskje ikke har på M.2-sloten på ditt gamle LGA1150-hovedkort. Og da snakker vi vel fort litt dyrere for et komplett oppsett med CPU og RAM, enn hva RTX 2080 koster.

 

Personlig hadde jeg ikke brydd meg nevneverdig om hastighet på SSD så lenge du uansett har 800/800. Hadde jeg gjort det, hadde jeg heller bare kjøpt meg fire SATA-SSDer og kjørt i RAID0.

 

RTX 2080 duke oc ligger på ca 9000.-

 

Mens et spesielt utplukket rigg som jeg bygde selv fra komplett ligger til ca 9400.-

 

MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON S-1151

 

​RGB DDR4 3600MHz 16Gb

 

Intel core i7-9700K

 

Endret av Dataing
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...