Gå til innhold

Hvordan kjøpe utenlandske aksjer med amerikansk bank?


Ane W

Anbefalte innlegg

Hei  :)

 

Noen som har erfaring eller vet noe om kjøp av utenlandske aksjer med amerikansk konto?

 

Jeg tenke å invistere i aksjer, men jeg vet ikke helt hva som lønner seg. Kjøpe amerikanske aksjer via min norske konto og f.eks Nordnet, eller bruke min amerikanske konto og kjøpe via deres aktører? Hvordan blir dette med skatt osv?

 

Takk på forhånd.

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er din tilknytning til USA, siden du har konto der? Svaret avhenger litt av dette. 

 

Hvis du er norsk uten reell tilknytning til USA, er det letteste å ha konto i Norge. Du kan investere på investeringskonto og kontoen er tilpasset norske skatteforhold & rapportering.

 

Hvis du er amerikansk statsborger (bosatt i USA eller ei) eller bosatt i USA, er du skattepliktig til USA (altså skattepliktig til 2 land, men pga fradrag osv er sluttresultatet typisk kun dobbel rapporteringsplikt, ikke dobbel skatt). Da er det enkleste å investere gjennom en amerikansk bank. Du får der amerikanske skatterapporteringsdokumenter som gjør alt 1000 ganger lettere. Hvis du har konto hos Nordnet, må du sette deg inn i allslags skatteregler for å passe på at du ikke trår feil, og må eventuelt betale for oversettelse osv av årsoppgaven til Nordnet (kan gjøres på ambassaden i Oslo) hvis du blir tatt ut i kontroll.

Lenke til kommentar

Hva er din tilknytning til USA, siden du har konto der? Svaret avhenger litt av dette. 

 

Hvis du er norsk uten reell tilknytning til USA, er det letteste å ha konto i Norge. Du kan investere på investeringskonto og kontoen er tilpasset norske skatteforhold & rapportering.

 

Hvis du er amerikansk statsborger (bosatt i USA eller ei) eller bosatt i USA, er du skattepliktig til USA (altså skattepliktig til 2 land, men pga fradrag osv er sluttresultatet typisk kun dobbel rapporteringsplikt, ikke dobbel skatt). Da er det enkleste å investere gjennom en amerikansk bank. Du får der amerikanske skatterapporteringsdokumenter som gjør alt 1000 ganger lettere. Hvis du har konto hos Nordnet, må du sette deg inn i allslags skatteregler for å passe på at du ikke trår feil, og må eventuelt betale for oversettelse osv av årsoppgaven til Nordnet (kan gjøres på ambassaden i Oslo) hvis du blir tatt ut i kontroll.

 

Takk for svar, det hjalp veldig :) 

 

Jeg bor i USA (ikke amerikansk statsborger) og har derfor konto her. Hvis jeg forsto riktig trenger jeg ikke betale skatt til begge landene, kun ett? 

Lenke til kommentar

 

Takk for svar, det hjalp veldig :) 

 

Jeg bor i USA (ikke amerikansk statsborger) og har derfor konto her. Hvis jeg forsto riktig trenger jeg ikke betale skatt til begge landene, kun ett? 

Trenger og trenger fru Blom.

 

USA angir ikke utlendinger til sitt hjemland, slik som nesten hele resten av verden gjør, så Futen i Norge vil ikke få vite noe om hva du gjør i USA.

 

På den andre siden, så har Futen i Norge fått det for seg at nordmenn som flykter fortsatt må betale skatt til Norge i årevis etter de forlater arbeidernes paradis. Videre om du studerer i USA anser neppe Futen det som at du bor i USA.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...