Gå til innhold

Smarte kontakter skulle spare strøm, men brukte 21 prosent av strømmen i huset selv [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis de har koblet disse på utstyr som slås av i stedet for å stå standby, så går de i mange tilfeller i pluss om disse bare bruker 0,5W selv.

 

Eks:

LG 70-tommer LED-TV med HDR og 4K: 0,8W i standby

Panasonic plasma-TV: 22W i dvale

Sony LCD-TV: 1W dvale

Onkyo hjemmekinoreceiver: 8W i dvale

McIntosh stereoanlegg: 31W i dvale

Altibox TV-boks: 6W i dvale, 7W påslått

Apple TV 4. generasjon: 10,3W ved strømming, 2,6W i ventemodus

Chromecast Ultra: 4,5W ved strømming, 3,4W i ventemodus

 

Kilde: https://www.dinside.no/.../sa-mye-strom-bruker.../60368734

Lenke til kommentar
– Det er faktisk forbausende mye. Vi visste godt at de ville bruke litt strøm, men ikke at det ville bli så mye, sier seniorkonsulent Søren Østergaard Jensen fra Teknologisk Institut.

My? 0,5 Watt per enhet er jo egentlig veldig lite. Man må se det i kontekst av at dette er ekstremt energigjerrige hus, blokkleiligheter bygd i Danmark.

 

Selv i Danmark er ofte ikke denne energien bortkastet, men kommer til nytte i form av oppvarming ca halve året. Resten av året regner jeg med de har god solavskjerming og i verste fall åpne vinduer og ukomfortabelt høye temperaturer, i stedet for å bruke noen kroner på litt A/C-komfort.

 

Hadde jeg brukt 282 kWh/år på noe sånt i mitt ~30 år gamle hus i Nord-Norge så hadde det utgjort under 1% av det årlige forbruket og under 0,5% av januarforbruket.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...