Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

AKAN og jobbsituasjon


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kort fortalt, jeg er en "fungerende" alkoholiker.

Verken leder eller kollegaer har vært klar over det.

 

Nå har jeg tatt endel grep, og godt til det steget at jeg har informert min leder, som viste ingen ting i utgangspunktet. Dette pga at jeg involverte bedriftshelsetjenesten, og var åpen om det.

 

Til neste uke skal vi har ett "kartleggingsmøte", da med min leder, en rep fra HR, bedriftslegen og min kontakt via bedriftshelsetjenesten.  (Bedriftslegen og bedriftshelsetjenesten er 2 forskjellige ting)

 

Hva er mine rettigheter her? Jeg bekymrer meg ikke for noe i utgangspunktet, men har jeg f.eks krav til å ha med tillitsvalgt? 

 

Hva kan eventuelt "backfire" på meg? Som sagt, jeg gikk til leder og valgte og være ærlig, hovedsaklig for det ekstra presset det vil gi.

 

Planen er å signere en kontrakt lignende AKAN-kontrakten. 

 

Tillegsinfo: Jobber i en stor bedrift, har fag- og lederansvar.



Anonymous poster hash: 9da3a...48c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tøft gjort av deg!

 

Jeg har ingen svar å gi deg, dessverre. Men har derimot spørsmål.

 

Jeg er selv i samme situasjon som deg (både jobb og alko), men ikke tatt steget videre, enda, med å ta tak i alkoholproblemet.

 

Jeg selv drikker ca. 1,5-2 flasker vin hver kveld og gjort det i ca 6 år nå.

 

Hvem kontaktet du først?

 

Får du beholde lappen?

 

Når fant du ut at du trengte hjelp?

 

Hvor mye dirkker/drakk du før du skjønte at du trengte hjelp?

 

Fortalte sundet til familie?

 

Anonymous poster hash: e5f1b...b7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er mine rettigheter her? Jeg bekymrer meg ikke for noe i utgangspunktet, men har jeg f.eks krav til å ha med tillitsvalgt? 

 

 

Hos min tidligere arbeidsgiver var det standard med en tillitsvalgt til stede på alle møter der en ansatt møtte i AKAN-utvalget(AKAN-utvalget var/er et forum tilsvarende det du skisserer).

Lenke til kommentar

Hos min tidligere arbeidsgiver var det standard med en tillitsvalgt til stede på alle møter der en ansatt møtte i AKAN-utvalget(AKAN-utvalget var/er et forum tilsvarende det du skisserer).

Jeg har ikke kjennskap til AKAN, men vil på generelt grunnlag råde til å ha en plan for hva du vil si - det er gjerne slik at man ønsker at folk skal trappe ned istedenfor å eskalere, samtidig som det er ikke noen enkel personalsak.

Man blir gjerne sett på som en person som trenger ekstra støtte og oppfølging, og hvis det heller er deg som har ansvaret for andre så kan det være at de ønsker å vite om du trenger permisjon i en tid eller reduserte ansvarsplikter.

 

Snakk gjerne med folk som kan dette med nedtrapping, og få klarhet i hvor lang tid du trenger. En tommelfingerregel kan være at valium kan hjelpe mot muskelkramper (det samme kan chilli-pepper og kamomille-te), og så har man nyere midler som hjelper mot drikke-ønsket: https://www.recoveryconnection.com/substance-abuse/medication/class/anticraving/

 

Ha en dialog med fastlegen, han kan skaffe informasjon og hjelpe.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Ingen konkrete råd å gi om situasjonen - jeg ville bare fortelle deg at jeg synes det er utrolig sterkt gjort å ta det steget du har gjort og synes du fortjener all kudos i verden for det!

Lenke til kommentar

Tøft gjort av deg!

 

Jeg har ingen svar å gi deg, dessverre. Men har derimot spørsmål.

 

Jeg er selv i samme situasjon som deg (både jobb og alko), men ikke tatt steget videre, enda, med å ta tak i alkoholproblemet.

 

Jeg selv drikker ca. 1,5-2 flasker vin hver kveld og gjort det i ca 6 år nå.

 

Hvem kontaktet du først?

 

Fastlegen, så henvist videre til ARA, så vært innom psykolog. Nå går det meste via bedriftshelsetjenesten. 

 

Får du beholde lappen?

 

Har midlertidig kjøreforbud grunnet annen sykdom, så ikke vært relevant.

 

Når fant du ut at du trengte hjelp?

 

Første møte med fastlegen rundt det var vel for ca 4år siden

 

Hvor mye dirkker/drakk du før du skjønte at du trengte hjelp?

 

Det har gått i perioder, fra 10-12 øl etter jobb hver dag til uke helt uten. 

 

Fortalte sundet til familie?

 

Familie vet ja. 

 

Anonymous poster hash: e5f1b...b7a

 

 

 

Har nå vært i dialog med tillitsvalgt (som heldigvis hører til en annen avdeling) og han stiller på "min side av bordet". Ikke best når møte skal være enda, men skal være med min kontakt hos bed.helse, HR, leder og bedriftslegen (fast ansatt hos oss, på HR)

 

Anonymous poster hash: 9da3a...48c

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må hvertfall ikke komme med innstilling om at bedriften "straffer deg" med AKAN, det er for å hjelpe deg. Så bare ta imot det som tilbys, det er et kjempefint opplegg der du kommer i nær dialog med ledelsen og andre som kan hjelpe.

 

Hjelper alltid å ha med en tillitsvalgt eller verneombud bare for å ha noen som kan reglene rundt det også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...