Gå til innhold

Batteri som skal stå lenge i kulda


blazius1

Anbefalte innlegg

Jeg har et stort dieselaggregat (med startmotor) som står på ei hytte på fjellet. Det kan gå månedsvis mellom hver gang det brukes. Temperaturen er ofte ned i -20/-30 grader.

 

Batteriet lades via en 220v-lader når aggregatet er i drift.

 

Det gamle startbatteriet er utslitt. Hva bør jeg se etter ved kjøp av nytt batteri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du bør kjøpe avhenger av hva startmotoren krever. 

 

Det du iallefall bør unngå er å kjøpe "forbruksbatteri". Disse klarer ikke å gi nok strøm raskt. På batterier står det ofte "Ah" og "A". Første forteller deg noe om hvor mye energi det kan "lagre", det andre sier noen om hvor mye det kan gi ut samtidig.  For at startbatteri er det viktig med høy "A". (Rent teknisk er de bygget opp litt annerledes slik at man har et større areal inne i batteriet med blyplater)

 

"Bigger is better", men det er jo ikke nødvendig å ha alt for mye. 

 

Noe annet er at det fremstår som rart at du lader startbatteriet med en "220v-lader" (antar det er 230?).

 

De fleste motorer jeg har vært borti lader startbatteriet selv. 

 

Noe heeeelt annet er hvorfor du bruker et aggregat på hytta og ikke solceller når det kan gå månedvis mellom hver gang det brukes. Det er ikke mange tusenlappene som skal til for å få et lite solcelleanlegg på plass med batterier. Aggregatet kan jo kombineres slik at man kan bruke strøm hele tiden, og aggregatet starter automatisk når det trengs for å lade batteriene. 

Lenke til kommentar

 

"Bigger is better", men det er jo ikke nødvendig å ha alt for mye. 

 

Nja, det kommer an på ladekapasitet på dynamoen, på et dieselaggregat ligger det nok på rundt 16 til 30A.

En annen faktor er brukstiden, blir det bare brukt noen få timer for og lade opp batterier eller går det døgnet rundt.

 

Kjøp batteri etter generator-produsenten spesifikasjoner, et vanlig bly/syrebatteri er godt nok.

 

Batterier tåler ikke og stå utladet så anbefaler og kjøpe et lite solcellepanel beregnet for lading av batterier og montere det på veggen så det gir ifra seg litt ladestrøm daglig, du monterer det på veggen så det ikke blir tildekket av løv, snø, etc.

 

Et solcelle alla dette burde holde i massevis, husk at normalt er solcelle på 18Volt så kjøper du et som ikke er beregnet for direkte lading av 12V batterier må du kjøpe en regulator i tillegg.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nja, det kommer an på ladekapasitet på dynamoen, på et dieselaggregat ligger det nok på rundt 16 til 30A.

En annen faktor er brukstiden, blir det bare brukt noen få timer for og lade opp batterier eller går det døgnet rundt.

 

 

Ingen av de aggregatene jeg har vært borti har en så liten "dynamo", men selv om det skulle være korrekt så ville jo en likeretter måtte være enda større for å gi noen mening. Tilsvarende 30 A på 24 V måtte være en lader som gir ut ca 750 W. Det fremstår som en veldig dyr, lite effektiv, og dårlig løsning fremfor en generator på 75 til 150 A. Og det ville ha nøyaktig samme problemer ved kort kjøretid. Ved kort driftstid vil en normal generator være mye mer egnet enn en "lader". 

 

 

Et solcelle alla dette burde holde i massevis, husk at normalt er solcelle på 18Volt så kjøper du et som ikke er beregnet for direkte lading av 12V batterier må du kjøpe en regulator i tillegg.

 

Meh. Dette er i beste fall misvisende, i verste fall direkte feil. Hver celle gir ut peak ca 0,5 V. De er som regel konfigurert til å gi ut peak ca 17 V. Med mindre har et alt for stort panel i forhold til batteriet så er dette helt uproblematisk. 

 

De fleste av disse små panelene kan man kople rett på batteriet. Det er bare de panelene som ikke er beregnet på forbrukermarkedet man må sette inn dioder og regulatorer.  

Lenke til kommentar

Noe annet er at det fremstår som rart at du lader startbatteriet med en "220v-lader" (antar det er 230?).

 

De fleste motorer jeg har vært borti lader startbatteriet selv. 

 

Noe heeeelt annet er hvorfor du bruker et aggregat på hytta og ikke solceller når det kan gå månedvis mellom hver gang det brukes. Det er ikke mange tusenlappene som skal til for å få et lite solcelleanlegg på plass med batterier. Aggregatet kan jo kombineres slik at man kan bruke strøm hele tiden, og aggregatet starter automatisk når det trengs for å lade batteriene. 

 

Tusen takk for tilbakemelding! Dette er ei hytte som eies av et idrettslag, og noen ganger er det kafédrift med vaffelsteiking og slikt, og med 3-4 vaffeljern i full sving er det vanskelig å basere seg på batteri.

 

Aggregatet er et 3-fas skipsaggregat med hovedsikring på 30 A, ment til å gi strøm ombord når hovedmotoren står. Det har ingen innebygget lading.

Endret av blazius1
Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemelding! Dette er ei hytte som eies av et idrettslag, og noen ganger er det kafédrift med vaffelsteiking og slikt, og med 3-4 vaffeljern i full sving er det vanskelig å basere seg på batteri.

 

Aggregatet er et 3-fas skipsaggregat med hovedsikring på 30 A, ment til å gi strøm ombord når hovedmotoren står. Det har ingen innebygget lading.

 

 

Ah. Da skjønner jeg. Da gir det langt mer mening. (selv om miljøverneren i meg går i angstdrevet fosterstilling).

 

Hvis aggregatet er tilpasset 3-fas 30 A så tror du da trenger et minst 120 A. Minst 60 Ah.  

 

 

Det viktigste er imidlertid at du kjøper et "startbatteri" og ikke et forbruksbatteri. (dette vises også i forholdet A/Ah) Startbatterier har en høyere A i forhold til Ah. Et startbatteri er betydelig lettere per A enn et forbruksbatteri. 

 

Den store ulempen med et startbatteri er at de er mer utsatt for skader ved feil bruk. Lav spenning gjør at de skades mer enn forbruksbatterier. 

Den store ulempen med forbruksbatterier er at de koster mer, og veier veldig mye mer. 

 

Jeg ville nok gått for "billigste" alternativ for antall Ah. Selv ville jeg valgt noe som gir 200 A eller mer. 

 

Med mindre du ønsker å gå for noen Reodor Felgen løsinger... 

Lenke til kommentar

Ingen av de aggregatene jeg har vært borti har en så liten "dynamo", men selv om det skulle være korrekt så ville jo en likeretter måtte være enda større for å gi noen mening. Tilsvarende 30 A på 24 V måtte være en lader som gir ut ca 750 W. Det fremstår som en veldig dyr, lite effektiv, og dårlig løsning fremfor en generator på 75 til 150 A. Og det ville ha nøyaktig samme problemer ved kort kjøretid. Ved kort driftstid vil en normal generator være mye mer egnet enn en "lader".

 

12V DC til lading av batterier for å spesifisere, med bortfaller siden det ikke er aktuelt.

 

 

Meh. Dette er i beste fall misvisende, i verste fall direkte feil. Hver celle gir ut peak ca 0,5 V. De er som regel konfigurert til å gi ut peak ca 17 V. Med mindre har et alt for stort panel i forhold til batteriet så er dette helt uproblematisk. 

 

De fleste av disse små panelene kan man kople rett på batteriet. Det er bare de panelene som ikke er beregnet på forbrukermarkedet man må sette inn dioder og regulatorer.

flisespikkeri.

 

@blazius1

 

30A sikring tilsvarer ca. 12kVa aggregat   "I=P/1,73*U".

 

Vedlikeholde batteriet over lang tid med bruk av et lite solcellepanel er nok mest fornuftig siden du ikke får ladet opp et batteri 100% i løpe av noen timer med en batterilader og kjører du på med stor lade-effekt overbelaster du bare batteriet så det "koker".

 

Hvilket batteri du trenger er avhengig av type motor som driver generatoren, har du noen spesifikasjoner på motoren ? petterdiesel, bukh, perkins, etc.

 

Skal jeg anbefale en type batteri som tåler utladning er SØNNAK DUAL batteriene veldig bra.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...