Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Touran - Erfaringer?


Sarasin

Anbefalte innlegg

Hei og god morgen :)

 

Skal kjøpe meg bruktbil (se gjerne denne posten), og vurderer Touran. Nå har ikke jeg noen spesifikk modell og vise til, da dette blir et bruktbilkjøp med en makspris på 30k, men jeg er veldig interessert i å høre andres erfaringer med VW Touran :)

 

Alle erfaringer tas imot med takk, men kanskje spesielt de fellene som følger akkurat denne bilen. Hva skal byttes når, hvilke årsmodeller er "fy-fy", og hvordan er den som bil generelt? Er deler til denne bilen dyre, og dersom man skal bytte / fikse noe, er det da vanskelig?

 

Takker massivt på forhånd - trenger innspill! :)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Det er ingen Tiguan i prisklasse maks 30.000 til salgs på finn. Den billigste du finner per dags dato koster 70.000,-

 

Touran i denne prisklassen kan være et sjansespill. De ruster mye og det har vært en del trøbbel med DSG.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Til den prisen er nok 7 seter gjerne en drøm, ekstrautstyr ville jeg heller ikke hatt særlige krav om.

 

Utfordringen med bruktbil til 30. 000 er at man kjøper biler som er 10 år + med dertil (kostbare)feil utover slitasjedeler. Men du kan selvsagt være heldig å finne en som er ok og du har litt lenge.

 

Touran ville jeg vært skeptisk til i denne prisklassen fordi årsmodellene da ligger gjerne rundt 2005. Foruten om rusproblematikk (selvom den kanskje ikke er synlig enda), så er de befengt med feil på elektrisk servo. Selv om dette skal være utbedret, ville jeg ikke slått meg til ro med mindre det var oppgradering til 3. gen servostyring. Brukt 3. gen servo koster ca. 3000 hos huggeren, bare pass på å få med tilhørende ledningsnett. Regn også 15- 1900 i forstillingskontroll + utgifter til deler i forstillingen.

 

Dobbelmasse- svinghjul er også et problem på disse bilene. Svinghjulet alene kommer på 6000 kr + jobben. Må du skifte girkasse fordi den har blitt slitt i godset (som skjedde med min Touran) kan du regne med 10- 20. 000 ekstra.

 

Til slutt vil jeg bare peke at en bil i den prisklassen betyr gjerne å kjøpe seg en jobb. Kan du ikke skru bil selv er det bare å glemme prosjektet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Touran ville jeg vært skeptisk til i denne prisklassen fordi årsmodellene da ligger gjerne rundt 2005. Foruten om rusproblematikk (selvom den kanskje ikke er synlig enda), så er de befengt med feil på elektrisk servo. Selv om dette skal være utbedret, ville jeg ikke slått meg til ro med mindre det var oppgradering til 3. gen servostyring. Brukt 3. gen servo koster ca. 3000 hos huggeren, bare pass på å få med tilhørende ledningsnett. Regn også 15- 1900 i forstillingskontroll + utgifter til deler i forstillingen.

 

Dobbelmasse- svinghjul er også et problem på disse bilene. Svinghjulet alene kommer på 6000 kr + jobben. Må du skifte girkasse fordi den har blitt slitt i godset (som skjedde med min Touran) kan du regne med 10- 20. 000 ekstra.

 

Til slutt vil jeg bare peke at en bil i den prisklassen betyr gjerne å kjøpe seg en jobb. Kan du ikke skru bil selv er det bare å glemme prosjektet.

 

Spm da er jo hva ansees som hva man må klare å skru selv ?

 

Det meste nå kan søkes frem på youtube av slike mekanikere som viser step-by-step instruksjoner osv osv. + har man litt basic forståelse kommer man seg gjennom mye. Men er det plutselig arbeid som krever heis eller å spesialverktøy står det jo litt annerledes til.

 

Hva tror du selv ? mtp at du har hatt en touran selv

Lenke til kommentar

V70 D5 00-05, til 30 000 så får du en med fullskinn og noe ekstrautstyr. Alt før tidlig 06 er uten DPF og den problematikken. 136HK 2,5D er driftsikker, og 164HK 2,4D D5 er driftsikker. D5 er volvo sin motor og 136hk er TDi wag-motor. Unngå bensin

 

Jeg har kjørt min 50 000km uten noen problemer, måtte bytte dieselfilter og ett motorfeste. 

 

Dem er som regel rustfri, første plassen rusten slår er i hjulbuene bak. Jeg ville ha sjekket serviceheftet på automatkassen om den er automat, bør har service hver 100k, gjerne oftere. Motorvarmer bruker sjeldent å fungere, men er lett å fikse om du har råd til deler.

Lenke til kommentar

Til den prisen er nok 7 seter gjerne en drøm, ekstrautstyr ville jeg heller ikke hatt særlige krav om.

 

Utfordringen med bruktbil til 30. 000 er at man kjøper biler som er 10 år + med dertil (kostbare)feil utover slitasjedeler. Men du kan selvsagt være heldig å finne en som er ok og du har litt lenge.

 

Touran ville jeg vært skeptisk til i denne prisklassen fordi årsmodellene da ligger gjerne rundt 2005. Foruten om rusproblematikk (selvom den kanskje ikke er synlig enda), så er de befengt med feil på elektrisk servo. Selv om dette skal være utbedret, ville jeg ikke slått meg til ro med mindre det var oppgradering til 3. gen servostyring. Brukt 3. gen servo koster ca. 3000 hos huggeren, bare pass på å få med tilhørende ledningsnett. Regn også 15- 1900 i forstillingskontroll + utgifter til deler i forstillingen.

 

Dobbelmasse- svinghjul er også et problem på disse bilene. Svinghjulet alene kommer på 6000 kr + jobben. Må du skifte girkasse fordi den har blitt slitt i godset (som skjedde med min Touran) kan du regne med 10- 20. 000 ekstra.

 

Til slutt vil jeg bare peke at en bil i den prisklassen betyr gjerne å kjøpe seg en jobb. Kan du ikke skru bil selv er det bare å glemme prosjektet.

 

Litt feilinfo her. Får svinghjul og clutch fra Sachs til 4300,- på eurodel. Bildeler.no har en video på hvordan du bytter dette selv og det går greit hvis du er litt handy. Har gjort det selv. Men er litt enig med deg at det kommer litt dyre feil på disse bilene fra de er rundt 10 år gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...