Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

HJELP, problemer med servo


Simenmtb

Anbefalte innlegg

Har en Peugeot 307 2004 mod. I det siste har servoen sluttet å fungere, men så fort jeg skrur bilen av og på så fungerer den like fint igjen. Men i dag har den nesten ikke fungert i det heletatt, så det er veldig tungt å kjøre. Leste et sted på nettet at et problem kan være at det har kommet vann i kontakten til servoen (elektrisk servo) og at den har iret ig dermed ikke før strøm. Jeg tenker kanskje at det kan være problemet og skal få sjekket ut dette så fort som mulig. Men jeg lurer på om det er noen som kanskje har vært borti dette før og evt vet hva jeg skal gjøre, evt hva feilen kan være? Er det mulighet at servopumpa har gått til h******? Virker litt rart siden den pleier å fungere etter jeg skrur av og på bilen?

 

Evt om det kanskje kan være en sikring som har gått? Prøvde å sjekke sikringene i stad, men det så ut som alle var hele og fine. Jeg har også sett på servoolja, og den var laaangt over maks merket. Hadde den til sjekk på et verksted og han hadde fylt litt olje sa han, men vet jo ikke om han har fylt så mye eller om det har koker over eller noe? Mulig det har kommer luft i systemet og at olja har kommer lengre opp? Det er forresten ikke noe som lyser på dashbordet eller noe sånt, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre? Er dette mulig å finne ut av ved å ta en diagonose sjekk?

 

Håper på svar, for jeg er litt stresset og vil helt finne ut av og forbedre feilen så fort som mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du finne ut om du har elektrisk eller hydraulisk servo. Har du elektrisk så er det en annen olje du har sjekka. Er det hydraulisk så har du en pumpe som blir drevet av en multireim. Sjekk at denne sviver som den skal.

 

Servopumpa er selvluftende. Bare sving rattet fra ende til ende et par ganger så skal all luft være borte. Men du skal ikke ha luft i systemet med mindre du har en lekkasje. Da på sugesiden. Sjekk at du ikke har lekkasjer der.

Lenke til kommentar

Leste et sted på nettet at et problem kan være at det har kommet vann i kontakten til servoen (elektrisk servo) og at den har iret ig dermed ikke før strøm. 

Jeg er 99 % sikker på at 307 ikke har elektrisk servo, men vanlig mekanisk/hydraulisk pumpe (men jeg har tatt feil før). Se rådene til sedsberg.

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar, men jeg har elektrisk servo (fikk dette bekreftet av en mekaniker også). Jeg har en tank der jeg skal fylle på servoolje (100% sikker på det). Men den servoen trenger strøm, noe den ikke får tror jeg etter en sjekk i dag. Når jeg har lokket oppe og snur på rattet så stiger olja, og det renner over. Har funnet ut at jeg må av med hjulet og innerskjermen for å komme til pumpa og dette skal jeg sjekke i morgen. Skal sjekke om det kommer strøm til servopumpa eller om det er selve pumpa som ikke funker.

 

Har sjekket sikringene i dag og det var greie. Men når jeg sjekket sikringene tok jeg og kobla av batteriet, og nå funker ikke baklysa. Noen som hver hvorfor? Den ene pæra hadde gått og jeg skal skifte den, men nå funker ikke den andre heller? Noen tips?

 

Legger ved et bilde av der servoolja er

post-376439-2433323_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

Du har elektrisk servopumpe, det vil si at bilen din har en servostyring som drives av væske fremfor en elektrisk motor.

 

Servopumpa kan mangle olje (husk å benytt rett type), kan være luft i systemet eller så kan det være en elektrisk feil.

 

Når det gjelder baklysene så skyldes det enten kontaktfeil eller koblingsfeil når du satt tilbake sikringen, eventuelt at sikringen har gått.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Simenmtb skrev (På 3.2.2019 den 2.00):

Har en Peugeot 307 2004 mod. I det siste har servoen sluttet å fungere, men så fort jeg skrur bilen av og på så fungerer den like fint igjen. Men i dag har den nesten ikke fungert i det heletatt, så det er veldig tungt å kjøre. Leste et sted på nettet at et problem kan være at det har kommet vann i kontakten til servoen (elektrisk servo) og at den har iret ig dermed ikke før strøm. Jeg tenker kanskje at det kan være problemet og skal få sjekket ut dette så fort som mulig. Men jeg lurer på om det er noen som kanskje har vært borti dette før og evt vet hva jeg skal gjøre, evt hva feilen kan være? Er det mulighet at servopumpa har gått til h******? Virker litt rart siden den pleier å fungere etter jeg skrur av og på bilen?

 

Evt om det kanskje kan være en sikring som har gått? Prøvde å sjekke sikringene i stad, men det så ut som alle var hele og fine. Jeg har også sett på servoolja, og den var laaangt over maks merket. Hadde den til sjekk på et verksted og han hadde fylt litt olje sa han, men vet jo ikke om han har fylt så mye eller om det har koker over eller noe? Mulig det har kommer luft i systemet og at olja har kommer lengre opp? Det er forresten ikke noe som lyser på dashbordet eller noe sånt, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre? Er dette mulig å finne ut av ved å ta en diagonose sjekk?

 

Håper på svar, for jeg er litt stresset og vil helt finne ut av og forbedre feilen så fort som mulig?

Hei. Har fått samme problem som du beskriver. Fant du ut hva som var feil Simen ? 
mvh. Tommy

Lenke til kommentar
V702010 skrev (På 10.7.2020 den 15.11):

Hei. Har fått samme problem som du beskriver. Fant du ut hva som var feil Simen ? 
mvh. Tommy

Hei. Jeg kom fram til at den var død og ikke fungerte mer. Jeg fikk kjøpt en brukt og satt inn og da fungerte den fint. Tror det elektriske tok kvelden og da var det bare bytte som fungerte. Prøvde å rengjøre koblingen uten hell. Jeg måtte hvertfall bytte min. Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...