Gå til innhold

XP2500, montere kjøler, knuse kjerne osv.


vebwa

Anbefalte innlegg

Driver å bygger en XP2500+ pc til noen bekjente. Dette er første AMD'-pcen jeg bygger på lenge, og jeg lurer på noen småting angående montering av CPU-kjøler.

 

Jeg har et Aopen AK79G-1394 hovedkort:

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=100...lAction=details

 

og en Glacial kjøler:

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=101...lAction=details

 

Skal festeklipsene på siden av kjøleren bare presse ned i sporene? Er jo rimelig langt å presse... Har hørt skrekkhistorier om knuste kjerner osv... Trenger noen tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jepp, de skal nok bare presses...

 

når det er sagt...det skal ganske mye til for å knuse en kjerne...(mer enn disse skrekk historiene vil ha deg til å tro)

 

bare sørg for at kjøleren står ben på når du har hektet den ene siden av clipsene på...sånn at trykket blir fordelt jevnt over hele kjerna..

 

er du i tvil, kan du gå til innkjøp av shims...

Lenke til kommentar

Eneste måten du kan knuse kjernen på, er å ta livet av ett av hjørnene, så passer du på at du ikke legger for mye trykk der, går det helt sikkert bra.

Ellers skal det være omtrent umulig å knuse en kjerne når man presser oventifra og ned, om trykket er konsentrert på midten av kjernen.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor folk klager over over at kjølerne er så vanskelige å montere. Piece of cake spør du meg

Kan ikke si at jeg har opplevd det som noe problem nei....og heller ikke at man må presse så jævlig hardt.

Kommer helt ann på hvilken kjøler du skal montere!

Husker den gamle Taisol kjølern min, det var kjølern fra ******! Var sår på fingra i over en uke etter montering.

Mens switech mcx blokka gikk rett på uten større komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor folk klager over over at kjølerne er så vanskelige å montere. Piece of cake spør du meg

Kan ikke si at jeg har opplevd det som noe problem nei....og heller ikke at man må presse så jævlig hardt.

Kommer helt ann på hvilken kjøler du skal montere!

Husker den gamle Taisol kjølern min, det var kjølern fra ******! Var sår på fingra i over en uke etter montering.

Mens switech mcx blokka gikk rett på uten større komplikasjoner.

Ettersom jeg vet så skal alle SOCKET kjølere festes LETT ved hjelp av en skrutrekker.

Lenke til kommentar
Ettersom jeg vet så skal alle SOCKET kjølere festes LETT ved hjelp av en skrutrekker.

Da er det temmelig høy feilprosent på socket-kjølere. Jeg måtte også presse en del med min Tt Volcano 9, legge vekta mi på skrutrekkern. Så det varierer nok, og mange er hardere enn andre. Skal jo ikke være en slapp strikk som holder på plass heller da, skal jo sitte...

Lenke til kommentar
De AMD-Boxed viftene er et reint ###### å få på! Rett og slett!

ikke uttal deg om ting du ikke vet noen ting om. Å montere enhver vifte er en smal sak, SPESIELT boxed viftene, som egentlig er gangske gode..

Hvem har sagt at jeg ikke vet noe om dette?

 

Da jeg for første gang skulle sette på ei boxed AMD vifte så hadde jeg STORE problemer med at den måtte presses så hardt, og dropper skrujernet da så ødelegger man hovedkortet!

Lenke til kommentar
De AMD-Boxed viftene er et reint ###### å få på! Rett og slett!

ikke uttal deg om ting du ikke vet noen ting om. Å montere enhver vifte er en smal sak, SPESIELT boxed viftene, som egentlig er gangske gode..

Hvem har sagt at jeg ikke vet noe om dette?

 

Da jeg for første gang skulle sette på ei boxed AMD vifte så hadde jeg STORE problemer med at den måtte presses så hardt, og dropper skrujernet da så ødelegger man hovedkortet!

*mimre*

 

Husker jeg sku sette på volcano vifte.

 

altfor liten plas til og sette skrutrekkeren ned i den ene klipsen.

Ente med at jeg glapp og ødla en liten sikring på under 1 MM

 

Måtte lodde med en altfor stor loddebolt.

Altfor tykk tinn.

 

Ble vellykket etter par forsøk.

 

(hovedkortet var ensten nytt da.)

 

 

*lærepenge*være forsiktig.. med og ikke glippe.

Lenke til kommentar
Eneste "store" problemet jeg har hatt med å montere en kjøler, var at jeg måtte fjerne PSU for å komme til clipsen.

SAmme her men da er det ikke psu som, er pronlemet.. det er bare generelt plassen mellom HK og sånn metallplate.

 

Et godt tips til dere som sliter..

 

Skru av viftene så sett åpå ribba.. SÅ skru på vifta igjen

Eller for dere som gidder .. skru ut HK

Lenke til kommentar
Eneste "store" problemet jeg har hatt med å montere en kjøler, var at jeg måtte fjerne PSU for å komme til clipsen.

SAmme her men da er det ikke psu som, er pronlemet.. det er bare generelt plassen mellom HK og sånn metallplate.

 

Et godt tips til dere som sliter..

 

Skru av viftene så sett åpå ribba.. SÅ skru på vifta igjen

Eller for dere som gidder .. skru ut HK

Å skru av vifta er faktisk veldig lurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...