Gå til innhold

Giske om DAB: – I ettertid kan man se at beslutningen om ble gjort på feil grunnlag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men ikk

Etter å ha kjørt vestlandstrekningen Hardanger - Møre med en kollega, og opplevd DAB-frustrasjonen når lyden på nyheter og musikk kommer og går slik at vi hørte lyd omtrent 20 % av tiden, innså jeg at den kampen kommer jeg aldri til å ta!

Tunneller hadde null dekning, og ellers var det lite eller ingenting i trange daler, viker og fjelloverganger (som jo utgjør mesteparten av vestlandet...)

Han har god antenne; som stikker høyere enn den originale FM-antennen! 

 

Alle andre steder enn østlandet er DAB en skandale. Men jeg gidder som sagt ikke bry meg, og hører heller CD'ene mine rett fra telefonen. Jeg er ferdig med radio.

e

 

Men ikke original montert antenne ?

Lenke til kommentar

Antenner trenger ikke jording for å fungere godt, de trenger et jordplan.

Jording er en lavohmig forbindelse til jord/gods. (Det kan likevel være relevant hvis antenne må fungere som lynavleder).

Jordplan gir et referansepunkt for antennen, og avstanden til antennepisken kan ha mye å bety.

Jordplan trenger ikke å ha god elektrisk forbindelse siden vi snakker om høye frekvenser, kapasitiv kobling kan være godt nok.

 

Er antennen montert på biltaket av metall så har den et jordplan.

Er antennen montert i en mast så lager man av og til et jordplan under antennen, enten med flere radialer/pisker vendt ned eller ut, eller en metallplate.

 

Min erfaring med magnetfot-antenne var at DAB signalet ble dårligst når antennen sto midt på biltaket, men best når antennen sto på kanten av taket. Da jeg sjekket med en av ingeniørene på Comrod bekreftet han dette, og sa at det var fordi signalene kunne treffe taket og bli reflektert vekk fra antennen.

 

En DAB-antenne skal helst stå loddrett, ikke på skrå eller vannrett.

En kvartbølgeantenne for DAB skal være rundt 37 cm, det er halvparten av lengden på en tilsvarende FM-antenne. Lager man spoler eller former antennen så kan den være kortere.

Slik ser antennen ut på min 5 år gamle ASX...

Veldig stille på toppen av Aurlandsfjellet...heller ingen mobildekning...men helt supert på vei opp og ned og til Flåm...og tilbake via Valdres...og en tur fra Valdres vis Hallingdal, Numedal og Eggedal...til Oslo for å se McCartney....og det begynner å bli noen år siden,....

post-390326-0-17093600-1549322111_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...