Gå til innhold

F/1.4 optikk til Sony speilløst


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har over tid gått fra Nikon speilrefleks og til Sony speilløst(for tiden a7lll). Jeg har et knippe små og lette fastobjektiver til sony, men jeg ønsker i tillegg optikk med stor blender, da effekten av dette er mest forførende for min smak.

 

Tidligere hadde jeg 24,35,58 og 85mm f/1.4G, og jeg ønsker en tilsvarende rekke til sony.

Sony 24mm og 85mm GM ser ut til å være det åpenbare valget, da det ser ut til at disse har fått god omtale, men hvordan står det til med 35mm og 50mm(Sony FE 35mm f/1.4 ZA, Sony FE 50mm f1.4 ZA)?

 

I den senere tid har jo også Sigma kommet med sine knallgode Art objektiver uten adapter, men ser de har fått blandede tilbakemeldinger hva angår fokushastighet og treffsikkerhet. Fordelen til Sony sine er også at en kan justere blenderen på objektivet under filming, om jeg har forstått det riktig.

 

Om dere klarer å se vekk fra pris, hvilke f/1.4 objektiver i 24,35,50 og 85mm til Sony speilløst ville dere valgt, og gjerne hvorfor?

Endret av allak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som jeg tenker er viktig, er hvordan objektivet tegner - er skarpheten god nok (kan være for skarpt), er bokeh behagelig, og hvordan separeres forgrunn og bakgrunn når du har smal dybdeskarphet?

 

I tillegg er jeg både pris-sensitiv og liker ikke at objektivet er for stort og tungt.

 

Det siste å tenke på, er om du trenger AF eller ikke. Hvis ikke, så er det noen MF-objektiver der ute også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...