Gå til innhold

På tide med oppgradering eller ny pc?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ser det er så mange som får god hjelp med valg av PC og PC-komponenter, så jeg slenger meg på.

Jeg lurer på om det er verdt å oppgradere nåværende PC, eller om det rett og slett er på tide med noe helt nytt. Et alternativ som helt ny PC jeg har sett på forumet her er "The Corporal" som er innenfor budsjettet.

Slik jeg ser det har jeg to muligheter:

1. Kun plukke komponenter som må oppgraderes

2. Kjøpe alt nytt

 

Mitt oppsett nå:

2006/7(fra min første selvbygg):
Kabinett: Centurion cooler mater 534
PSU: Thermaltake toughpower 750W
 
2012:
HK: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155
CPU: Intel Core i5-2500K 3,3GHz 95W Processor
RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
SSD: OCZ Agility 3 120GB
HDD: Seagate 1TB
 
2015:
Skjermkort: MSI GeForce GTX 970 4GB OC
 
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er på tide å bygge nytt. Corporalen vet jeg ikke om er oppdatert på en stund. Her er ihvertfall et oppsett jeg synes det gir litt mer mening å starte ut fra. Kabinett er jo en smakssak, og hvor stor HDD man ønsker er jo forskjellig. Mange holder seg nok gjerne til USB HDD'er, noe jeg mener er fornuftig om man er på litt trangt budsjett. Da kan man jo holde HDD ute av budsjettet til selve PC'en.

 

Ellers kan man jo gå for raskere skjermkort. Og nå har det faktisk dukket opp et nytt alternativ så sent som i går. I morgen får vi kanskje noen hint om hvorvidt det er lurt å hoppe på det "toget". CES. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er ihvertfall et oppsett jeg synes det gir litt mer mening å starte ut fra.

Hadde jeg hatt et GTX 970 hadde jeg nok prioritert å beholde dette en generasjon eller så til fremfor å bytte til et RX 580. 2000 er forsåvidt en ganske god pris for det kortet, spesielt mtp. at du får med to AAA-titler, men med kun 4 GB VRAM tror jeg ikke du skal forsøke deg på noe høyere enn 1080p, og til det duger nok også GTX 970 en stund til. Avhengig av hvilket spill en sammenligner i er det ikke nødvendigvis noe særlig forskjell mellom disse.

 

 

I tillegg har Komplett januarsalg på en oppgraderingspakke med Ryzen 2600. De vesentligste forskjellene på denne og de tilsvarende komponentene i listen over, er at minnet i listen har vesentlig høyere klokk, og at den komboen koster ca 800 kr mer i skrivende stund.

 

Utover dette kan du vurdere å ta med harddisken din videre, men husk for all del å ta backup av alt du ikke har råd til å miste. Dette gjelder forsåvidt uavhengig av om du bruker en ny eller en 6 år gammel disk.

 

Resten av din nåværende maskin utgjør forsåvidt en komplett maskin selv om du tar ut disse to komponentene, og kan gjenbrukes som kontor-PC, server, etc. Selg den, gi den bort til familien, eller bruk den selv som NAS - eller streaming-PC om du driver med slikt.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt et GTX 970 hadde jeg nok prioritert å beholde dette en generasjon eller så til fremfor å bytte til et RX 580. 2000 er forsåvidt en ganske god pris for det kortet, spesielt mtp. at du får med to AAA-titler, men med kun 4 GB VRAM tror jeg ikke du skal forsøke deg på noe høyere enn 1080p, og til det duger nok også GTX 970 en stund til. Avhengig av hvilket spill en sammenligner i er det ikke nødvendigvis noe særlig forskjell mellom disse.

 

Du har helt rett! Det var bare siden TS sa han vurderte "The Corporal", som har RX 580 kortet, at jeg rett og slett klarte å glemme i farten at han listet at han allerede har GTX970.  :blush: 

 

4GB RX 580 vil være en svært knapp oppgradering over GTX970, så det er absolutt ingen vits. Men dessverre så går det jo 20 på dusinet av GTX970, så de ser jeg jevnlig på finn.no helt nede i 800Kr nå. Så akkurat nå, er et litt kjedelig tidspunkt å oppgradere det skjermkortet på, ettersom han vil få ganske lite for sitt nåværende 970 om han selger det.

 

Ellers, om skjermkort likevel er aktuelt å oppgradere, er Vega 56 med 3 spill til rundt 3800Kr jo ventet å skulle falle enda litt i pris, slik at det kanskje fremdeles kan sies å være et litt bedre kjøp enn RTX2060 når det nå kommer til ~3800 (ihvertfall FE) med spillet BF5 eller Anthem. Og som nevnt; det ryktes en form for lansering av et Vega produkt på CES i dag...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...