Gå til innhold

Hvordan få best mulig signal i en stor bygning


ExtremeGo

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har fått i oppdrag å hjelpe en bekjent som driver et lite hotell . Det er 3 etasjer og idag så er det 5 rutere ( 3 i første etasje og to i tredje etasje ) Det må også være mulig å bruke den ene ruteren til et hus 12-15m unna . Hvordan kan dette gjøres sånn at signalet er best på hele bygningen ?

 

Jeg har lite peiling , men vet hvordan jeg kan sette opp en ruter. Tenkte å sette opp Asus rutere , en i første etasje og en i andre og en i tredje etasje . Vil dette fungere bra ? Linjen er på 250mb opp og ned .

 

https://www.komplett.no/product/829858/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ac87u-11ac-ac2400-router#productinfo

Endret av ExtremeGo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

idag så er det 5 rutere

Når du sier 5 rutere, så mener du egentlig 5 aksesspunkter?

 

Hvis det er fem aksesspunkter, og behov for enda flere i nabohuset, så vil Unifi være en fleksibel, fremtidsrettet og økonomisk fornuftig løsning.

 

Dersom det faktisk er fem rutere(!) og de brukes som rutere (altså med separate abo fra isp, og ikke bare som aksesspunkter), så vil en overgang til Unifi med én ruter og individuelle aksesspunkter være en milevis bedre løsning, både teknisk og økonomisk.

Endret av Horge
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når du sier 5 rutere, så mener du egentlig 5 aksesspunkter?

 

Hvis det er fem aksesspunkter, og behov for enda flere i nabohuset, så vil Unifi være en fleksibel, fremtidsrettet og økonomisk fornuftig løsning.

 

Dersom det faktisk er fem rutere(!) og de brukes som rutere (altså med separate abo fra isp, og ikke bare som aksesspunkter), så vil en overgang til Unifi med én ruter og individuelle aksesspunkter være en milevis bedre løsning, både teknisk og økonomisk.

Ja det er iallefall et aksesspunkt som jeg vet om , det er nok gamle og utdaterte som trenger å byttes ut !

 

Kan du linke til eksakt hvordan Ubiquiti UniFi oppsett som egner seg best ?

Lenke til kommentar

Har ingen anelse på hva jeg trenger , eneste jeg vet er at alle rutere / aksesspunkt må byttes ut , modemet er nytt fra i år .

 

https://www.komplett.no/product/887813/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/ubiquiti-unifi-ap-ac-pro#reviews

 

3 sånne ? Kobles de med Ethernet kabel ?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Har ingen anelse på hva jeg trenger , eneste jeg vet er at alle rutere / aksesspunkt må byttes ut , modemet er nytt fra i år .

 

https://www.komplett.no/product/887813/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/ubiquiti-unifi-ap-ac-pro#reviews

 

3 sånne ? Kobles de med Ethernet kabel ?

 

Det er vanskelig å svare på sånn uten videre, det er altfor mange variabler til å kunne si hvor mange og hvilke AP-er du trenger. Ikke for å tvile på dine kunnskaper, men er du sikker på at du vil begi deg ut på å sette opp et nettverk hvis du ikke har kontroll på dette? Sett fra hotellets synspunkt ville jeg kanskje vurdert å få noen som kan nettverk til å sette dette opp.

Lenke til kommentar

Det fine med ubiquiti er att du kan laste opp tegninger av bygning/rom inndelinger og på den måte få en oversikt hva dekning blir på 2,4 og 5GHz.

Du vil også se soner som kanskje ikke vil ha bra nok signal/dekning.

 

Så må jeg si meg enig i forrige innlegg att erfaring kan være en fordel selv om det dog vil koste hotellet litt mer enn hva du vil fakturere. :)

Endret av Lindsay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet trenger du:

Ubiquiti UniFi USG-PRO:

Du kan velge den som heter Ubiquiti UniFi USG, men PRO-versjonen kan settes rett inn i et rack som er mer praktisk). 

 

Ubiquiti Unifi Switch 24 (US-24-250W) eller Ubiquiti Unifi Switch 16 (US-16-150W)

Valget av switch avhenger av hvor mange aksesspunkter som skal settes opp, og om det er noe annet utstyr som skal kobles til ved hjelp av kabel. Fordelen med å velge en Power over Ethernet (PoE)-switch er at det driver aksesspunktene ved hjelp av samme kabel som du bruker for å gi de signal. Aksesspunktene trekker maksimalt 10,5 watt (av det som er anbefalt i denne tråden), og det gjør at du enkelt kan velge hva slags switch som trengs. Trenger du færre enn 14-15 aksesspunkter, så holder det med 16-porters utgaven, men hvis du trengere flere, så kan du enten velge 24- eller 48-porter. 

 

Ubiquiti UniFi AP AC Pro

Det finnes andre versjoner i denne kategorien, men Pro-versjonen støtter opp til 250 samtidige brukere og leverer god ytelse. Her kjøper du så mange som det er behov for. 

 

Ellers er det verdt å nevne at PoE-standarden gir strøm til utstyr opp til 100 meter. 

Lenke til kommentar

Jeg har lite peiling

Jeg kan kjøre bil, er god på lukeparkering og jeg vet hvordan man fyller spylervæske. Hvis en venn hadde bedt meg skifte bremsecaliper på bilen hans, så hadde jeg henvist ham til en mekaniker.

 

Her er det snakk om å sette opp nettverk for et hotell med våningshus. Dette stiller krav til sikkerhet (både for hotellet og gjester), ytelse, driftssikkerhet og ikke minst forutsigbarhet både med tanke på økonomi, service/vedlikehold og videre utvidelser/oppgraderinger.

 

Beklager for å bli litt ovenfra og ned, men jeg frykter at du tar deg vann over hodet med et slikt prosjekt. Du startet ydmykt med det jeg nå har uthevet i rødt; og når du ikke vet forskjell på ruter og aksesspunkt så sier jeg dette i beste mening: Er du helt sikker på at du virkelig ønsker å ha ansvaret her?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel , for å si det sånn , idag er det bare satt opp nettverk som om det hadde vært hjemme , utstyret er gammelt . Jeg kan sette opp 3-4 AP og det vil bli merkbart bedre . Det er et lite hotell , trengs ikke noen dyr og komplisert løsning .

 

Takker for svarene ?

Endret av ExtremeGo
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

En Unifi-løsning trenger verken å være dyr eller komplisert, men som alt annet er du avhengig av at det blir satt opp riktig. Skulle du først sette opp en sånn løsning er det unødvendig å bruke den som et hjemmenettverk når du har muligheten til å sette det opp ordentlig med genererte logins til gjester osv. 

 

Vet ikke hva du har avtalt med dette hotellet, men som regel vil en kunde der du har satt opp et nettverk også henvende seg til deg for driftsproblemer. Da er det jo en fordel at man vet hvordan et slikt nettverk skal settes opp og driftes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...