Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldrepenger og lønn i samme måned?


zez95

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Dette er noe jeg har prøvd å undersøke, men finner ikke helt konkrete svar. Jeg håper noen der ute klarer å hjelpe meg.....

 

 

 

Vil først si at vi har et opplegg slik at jeg får feriepenger i juni, men ikke lønn selv om jeg har jobbet den måneden eller ikke.

MEN når jeg har ferie, så får jeg vanlig fastlønn.

Jeg har en fulltid stilling...

 

Jeg skal bli pappa i juli, og med da lurer på om hvis jeg tar pappaperm og ferie fra jobb samtidig, kan jeg da få 5 uker lønn fra arbeidsgiver og samtidig få foreldrepenger? Da blir jo det dobbel lønn i 5ukers tid.

 

Som sagt så får jeg kun feriepenger i juni og ikke lønn selv om jeg har jobbet den måneden eller ikke.

 

Håper det er noen der ute som klarer å hjelpe meg med dette

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start med å lese deg opp på hvordan feriepenger fungerer: https://www.finansforbundet.no/rettigheter-paa-jobben/ferie-og-feriepenger/

 

For å få avklart hvordan det blir under pappaperm, så må du snakke med arbeidsgiver. Noen arbeidsgivere betaler ut lønn som normalt (og så får arbeidsgiver penger fra NAV), men ikke alle arbeidsgivere har denne servicen.

 

edit: manglet ordet 'alle' i siste setning

Endret av Horge
Lenke til kommentar

Ja. Foreldrepenger kan utsettes når man er i ferie, jf. folketrygdloven § 14-11. Du har ikke plikt til å utsette foreldrepengene, så hvis du avvikler ferie og foreldrepermisjon samtidig kan du få både ferielønn og foreldrepenger samtidig.

 

Dette er likevel veldig uvanlig. Jeg har aldri hørt om noen som vil ha mindre fritid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Start med å lese deg opp på hvordan feriepenger fungerer: https://www.finansforbundet.no/rettigheter-paa-jobben/ferie-og-feriepenger/

 

For å få avklart hvordan det blir under pappaperm, så må du snakke med arbeidsgiver. Noen arbeidsgivere betaler ut lønn som normalt (og så får arbeidsgiver penger fra NAV), mens ikke arbeidsgivere har denne servicen.

Joda, jeg vet hvordan feriepenger fungerer. Det jeg prøver å si er at jeg får feriepenger i juni og ikke lønn, men når jeg har ferie så får jeg min vanlige fastlønn.

 

Kan jeg ta ferie og pappaperm samtidig slik at jeg da får min vanlige lønn fra arbeidsgiver og samtidig foreldrepenger?

 

Jeg får da 5 uker mindre tid med barnet fordi jeg bruker ferie og pappaperm samtidig, men kan da få dobbelt utbetalt.

Lenke til kommentar

Ja. Foreldrepenger kan utsettes når man er i ferie, jf. folketrygdloven § 14-11. Du har ikke plikt til å utsette foreldrepengene, så hvis du avvikler ferie og foreldrepermisjon samtidig kan du få både ferielønn og foreldrepenger samtidig.

 

Dette er likevel veldig uvanlig. Jeg har aldri hørt om noen som vil ha mindre fritid.

Det forteller mer. Jeg vet man får mindre fritid men pappaperm er jo på rundt 10uker, synes det er mer enn nok, jeg kjeder meg fort når jeg er altfor lenge borte fra jobben.

Lenke til kommentar

Joda, jeg vet hvordan feriepenger fungerer. Det jeg prøver å si er at jeg får feriepenger i juni og ikke lønn, men når jeg har ferie så får jeg min vanlige fastlønn.

Godt at du vet hvordan det fungerer, for i din første forklaring fremstår det som at du synes "opplegget" dere har på jobben er unikt, men nær sagt alle norske arbeidsgivere opererer med juni som "feriepenger-måned".

 

Uansett, står ikke alt du lurer på her: https://familie.nav.no/om-foreldrepenger#hvis-du-skal-pa-ferie?

 

Og igjen, det praktiske rundt utbetalinger avhenger ofte av hvor serviceinnstilt arbeidsgiver du har. Du må uansett planlegge tidspunkt for fedrekvoten sammen med arbeidsgiver, så jeg hadde altså startet med å høre der.

Endret av Horge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...