Gå til innhold

Noctua 120x15mm på Kraken rad, skruer?


niqen

Anbefalte innlegg

De gamle som var festet med mine NZXT vifter blir for lange for de nye og smalere Noctua-viftene mine. Jeg fant ingen andre brukbare skruer som fulgte med viftene og heller ikke blant Kraken-tilbehøret. Jeg endte derfor opp med å ta en avbiter og kutte de skruene jeg hadde fra mine tidligere 25mm vifter og brukte disse. Viftene sitter, men bittelitt skjevt på et par steder. Ingen langvarig løsning.

 

Kan se for meg at noe mellom 17-18mm ville være en optimal lengde på skruene. Noen tips?

post-267104-2172097_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel UNC 6-32 skruer, og enheten leveres orignalt med 30mm skruer. En normal vifte er 25mm tykk, dermed skal det gå å skru inn skruer som er 5mm lenger enn viften, uten å skade radiator. På papiret skal det iallfall være slik - men som du sier trenger man gjerne ikke så mange mm med feste, så 18mm er nok som du skriver.

 

Hadde dette vært M3 så hadde jeg anbefalt tommelskruer, så du mye enklere kan ta av og på viftene. 

 

UNC 6-32 vet jeg ikke om du finner som tommelskruer av denne lengden. 

Fun fact, UNC 6-32 brukes på hovedkort stand-offs og PSU, mens M3 gjerne brukes på 2,5"/3,5"/5,25" (SSD, HDD, DVD-rom osv..)

 

Uansett. Jeg ville tatt meg en tur på Tools eller tilsvarende jernvarehandel. Disse har helt sikkert UNC 6-32 i passe lengde til deg. Skal du være fin på det tar du noe i stål for torx eller umbrako - stjerneskrue er så jalla :p

Bare pass på at hodet til skruene du kjøper er stort nok, så det gir god flate mot viften (så du ikke skrur den rett gjennom).

 

PS: Hvis man skal klippe en bolt/gjengestav så kan det lønne seg å skru inn en mutter til der hvor lengden skal kappes. Deretter kapper du den med f.eks en dremel. Hvis du klipper den blir som regel gjengene ødelagt der du klipper/klemmer - derav det blir skeivt. Du kan da også ødelegge gjengene i radiatoren, så det blir værre å skru inn i fremtiden.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har man tid til å vente kan du kjøpe på eBay også. Kina har alt ?

 

https://www.ebay.com/itm/Grade12-9-UNC-1-8-5-40-6-32-8-32-HEX-Socket-Cap-Head-Bolt-Allen-machine-Screw/173662881962?hash=item286f1d48aa:m:mZQbh7LOFUcvO2wfbwSMH-Q

 

6-32 3/4" skal vel være helt topp?

22 kroner for 10 stk levert på døra.

 

Men du må ha nøkkel for å skru inn da. Torx fungerer ofte fin fint på US umbrako.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det mange gode tips, tusen takk!
Jeg jobber i byen, så kan jo ta en tur innom Tools etter jobb i morgen kanskje

Ja, jeg klippet skruene rett av med tang uten noen støtte eller presisjon, men skruene gikk inn og sitter greit altså, det var bare et hjørne som står biiiittelitt mer ut enn de andre, selv om skruen er helt inntil.

Finner jeg noe på lengden 18mm~ er nok dette passende ja, får bare være sikker på at det er riktig skrue som kjøpes

Så det er håp om å finne noe, det er bra! 30mm skruene passet ypperlig til mine NZXT 25mm vifter, så ettersom de nye viftene er 10mm smalere burde vel 20mm i lengde egentlig være spot on, om jeg ikke finner skruer på 18?

Fantastisk med litt feedback på dette, da får jeg forhåpentligvis skrudd inn viftene så de sitter som støpt

 

Edit

 

Æsjda, har visst skrudd i stykker gjengene på ett av de totalt åtte gjengene til vifteskruene. Viftene sitter bom fast

slik de er da, så tror ikke det er noe som vil skape hverken vibrasjon eller ulemper, untatt at jeg rett og slett

er klar over det. Så lenge de andre gjengene er OK for nye skruer så fort de er i hus er det vel egentlig ingen grunn

til å bekymre seg såpass at en bør gå til innkjøp av en helt ny Kraken? Litt dyrt, for det ene skruehullet mener jeg!

Endret av niqen
Lenke til kommentar

Det går an å gjenge opp på nytt

Mye styr mon tro? Vil jo aller helst unngå å kjøpe noe nytt bare pga gjengene, evt.

 

Skruene er vel tydeligvis ikke så vanskelig å oppdrive, så da gjelder det kun å ha gjengene i orden. Virker som om det kun er én gjenge som er litt ødelagt (skruespinn)

Lenke til kommentar

Mye styr mon tro? Vil jo aller helst unngå å kjøpe noe nytt bare pga gjengene, evt.

Skruene er vel tydeligvis ikke så vanskelig å oppdrive, så da gjelder det kun å ha gjengene i orden. Virker som om det kun er én gjenge som er litt ødelagt (skruespinn)

Gjenge opp er like vanskelig som å skru inn en litt vrien skrue. Tror ikke det bør koste deg mer enn 50kr.
Lenke til kommentar

Gode gjengetapper er presisjonsverktøy og kan koste litt.

Gjenging av alu er ikke det samme som stål heller, men må vite hva man gjør. Trenger selvsagt også smøremiddel ved gjenging.

Håper jo TS slipper å gjenge opp.

Har bare gjort det i jern noen få ganger. Det var ikke noe problem. Men mulig kvaliteten vil synes etterhvert.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...