Gå til innhold

Gå videre som matros?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå vært i kystvakten i nesten 2 år som menig og trives svært godt ute på sjøen, vi er ytre kystvakt så jeg har vært en del i Nordsjøen kan man si. Tingen er den at jeg dimmiterer snart noe som jeg syns er utrolig tris ettersom jeg elsker turnus og det å jobbe på fartøy. Jeg har et stort ønske om å jobbe som dekksmann eller gå videre til styrmann etterhvert. Kurs jeg har fra fra før er: imo60, røykdykker på båt, brovaktsertifikat. Pluss at jeg har veldig mye erfaring med det å jobbe på dekk. Utdanningen min er vg1 elektro, vg2 data, vg3 data og påbygg. Jeg vil veldig ut på et fartøy som jobbe mye med plattformer eller lignende, hva tenker dere jeg bør gjøre? Har mye seilingstis også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jobber selv som matros offshore. 
Vil si at arbeidsmarkedet har vert betydelig mye bedre for matroser enn for styrmenn de siste årene, dette kan selvfølgelig endre seg da. 

Har selv IMO60, HMOB, Brovakt, Ferdighetssertifikat matros, fagbrev, krankurs, HUET, stroppekurs, security duties og flere andre kurs som er internt hos arbeidsgiver. 

Nå er ikke alt dette noe du må ha for å kunne seile, men ulike båter og ulike kontrakter har gjerne litt forskjellige krav til hvilke kurs en må ha. 

 

Supply-båt er som regel den type fartøy innenfor offshore hvor kravene er lavest, men som regel ønsker de folk med erfaring fra den type skip eller andre skip innenfor offshore. 

 

Arbeidsmarkedet er som regel litt dødt nå på vinteren ettersom at det generelt er mindre aktivitet, båter i opplag osv. Men det kommer nok en del stillinger/vikariater fremover de neste månedene. 

 

Tviler på at du fikser fast jobb offshore med en gang, mtp bakgrunnen din må du nok belage deg på litt vikariater før du eventuelt får tilbud om fast jobb. 

Skader uansett ikke å ringe rundt å høre. 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jobber selv som matros offshore. 

Vil si at arbeidsmarkedet har vert betydelig mye bedre for matroser enn for styrmenn de siste årene, dette kan selvfølgelig endre seg da. 

Har selv IMO60, HMOB, Brovakt, Ferdighetssertifikat matros, fagbrev, krankurs, HUET, stroppekurs, security duties og flere andre kurs som er internt hos arbeidsgiver. 

 

Nå er ikke alt dette noe du må ha for å kunne seile, men ulike båter og ulike kontrakter har gjerne litt forskjellige krav til hvilke kurs en må ha. 

 

Supply-båt er som regel den type fartøy innenfor offshore hvor kravene er lavest, men som regel ønsker de folk med erfaring fra den type skip eller andre skip innenfor offshore. 

 

Arbeidsmarkedet er som regel litt dødt nå på vinteren ettersom at det generelt er mindre aktivitet, båter i opplag osv. Men det kommer nok en del stillinger/vikariater fremover de neste månedene. 

 

Tviler på at du fikser fast jobb offshore med en gang, mtp bakgrunnen din må du nok belage deg på litt vikariater før du eventuelt får tilbud om fast jobb. 

Skader uansett ikke å ringe rundt å høre. 

Har du noe erfaring med maritime fag - matrosfaget?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...