Gå til innhold

Teleskop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uff! Nå er det en del år siden jeg leste meg opp på det tema når jeg ville ha et selv. Etter som jeg kan huske;

 

Som du er inne på kommer an på hva hobby-kikkeren er interessert i. Siden du nevner månen så trenger man ikke noe kraftig og dyrt. En kikkert er også bra for månen.

 

For nære objekter skal man bruke reflektor teleskoper. De er relativt billige

 

For fjernere objekter bruker man dobsonian teleskop (det er de mer "tønnete" som man kikker inn i siden på).

 

Man bør da også, hvis man handler til en entusiast, kjøpe et teleskop som er ment til å kobles til digitalt. De selges med og uten ekstrautstyr. Det kan f.eks være bokser som overfører bilder til en pc skjerm eller kontrollere som kan automatisk sikte inn teleskopet med noen tastetrykk (såsant teleskopet er kalibrert). Man kan da abonnere på tjenester som forteller deg koordinater på forskjellige objekter, hva som er bra å kikke på denne måneden osv.

 

Jeg så selv på et dobsonian uten ekstrautstyr, men med muligheten for å kjøpe tilleggsutstyr senere og det kostet ca 6-7000 om jeg husker rett. Et reflektor vil antagelig koste under halvparten - om jeg husker rett.

 

Men husk, en kikkert kan holde for månen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For fjernere objekter bruker man dobsonian teleskop (det er de mer "tønnete" som man kikker inn i siden på).

Avstander har ikke så mye å si. Styrken med dobsonians er at de tar inn mye lys og koster relativt lite, så her får man desidert best opplevelse for pengene. Dessverre er det en kjempestor ulempe med dobs, og det er at de er store og tunge og dermed vanskelige å frakte med seg. Andre teleskoper kan man som regel pakke ned i en liten koffert. I tillegg er bildet man ser i dobsonians opp-ned uten tilleggsutstyr.

 

Med dobsonians får man sett lyssvake objekter som for eksempel stjernetåker og galakser, det er vanskelig med mindre teleskoper. Bor man sentralt vil lysforurensing gjøre det vanskelig å se sånt uansett så da blir andre typer teleskoper mer aktuelt.

 

Jeg bor på landet så et dobsonian var et enkelt valg, det ble et 10-tommers Orion, et beist av et teleskop. Det er noe vanskelig å frakte rundt; bare det å bære det ut av huset krever litt, og jeg er ingen pingle akkurat :p. Skal jeg langt av gårde må jeg legge ned baksetene i bilen for å få plass!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avstander har ikke så mye å si. Styrken med dobsonians er at de tar inn mye lys og koster relativt lite, så her får man desidert best opplevelse for pengene. Dessverre er det en kjempestor ulempe med dobs, og det er at de er store og tunge og dermed vanskelige å frakte med seg. Andre teleskoper kan man som regel pakke ned i en liten koffert. I tillegg er bildet man ser i dobsonians opp-ned uten tilleggsutstyr.

 

Med dobsonians får man sett lyssvake objekter som for eksempel stjernetåker og galakser, det er vanskelig med mindre teleskoper. Bor man sentralt vil lysforurensing gjøre det vanskelig å se sånt uansett så da blir andre typer teleskoper mer aktuelt.

 

Jeg bor på landet så et dobsonian var et enkelt valg, det ble et 10-tommers Orion, et beist av et teleskop. Det er noe vanskelig å frakte rundt; bare det å bære det ut av huset krever litt, og jeg er ingen pingle akkurat :p. Skal jeg langt av gårde må jeg legge ned baksetene i bilen for å få plass!

Det stemmer nok.

Orion var også hva jeg ville ha, i min tid. 8" tror jeg var innenfor min pricerange da - som er hva jeg siktet til.

Det slår meg fortsatt som en kjekk hobby som jeg antagelig vil begynne med når jeg har noen kroner til overs :)

 

Har du utstyr til å ta bilder og har du isåfall noen å dele?

Lenke til kommentar

Det er nok ikke helt enkelt å ta fotografier med dobs...

 

For astrofotografering trenger man lang eksponeringstid, og da må man ha et teleskop som roterer seg selv for å kompensere for jordrotasjonen, ellers blir bildet bare grøt. Dette går ikke med dobs. Minsteinvesteringen for å begynne med brukbar astrofotografering er vel på rundt 25.000 kroner (pluss kamera), men ønsker man seriøse bilder må man bruke enda mer... Ingen billig hobby! Det beste jeg har fått til med mitt teleskop var et bilde av månen, tatt med mobilen gjennom okularet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...