Gå til innhold

Spørsmål ang. ikke betalt kredittkort


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lurte på om jeg kunne få hjelp til å tyde en epost jeg fikk av inkasso da jeg sendte de et spørsmål.

Saken er den at jeg har prøvd å betale ned et kredittkort i en del år nå men det går ikke rundt så alt ble sendt til inkasso da jeg ikke betalt på noen måneder, de har gitt beskjed om at saken blir sendt namsmannen i januar.

Verdt å vite, jeg har ikke jobb og får AAP, blir snart ufør. 

 

I eposten står det: Hvis saken sendes til namsmannen vil de få beskjed om alle registrerte innbetalinger, dette vil kunne gi større sjanse for å få en avdragsordning hos oss når utleggsforretningen er avholdt. Hva betyr dette? 

 

Det står også:  Hvis det tas pant i eiendom eller løsøre, vil dette gjøre at eventuelle tvangssalg kan unngås. Hvis namsmannen beslutter trekk i lønn, vil dette gå automatisk.

Hva menes med tvangssalg?  Jeg eier hverken eiendom eller bil, har heller ikke TV, dyr pc eller andre verdisaker av noe slag, å etter husleie sitter jeg igjen med langt unner sats for livsopphold, kan de da trekke i lønn?



Anonymous poster hash: e0f74...e2c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei

 

Jeg lurte på om jeg kunne få hjelp til å tyde en epost jeg fikk av inkasso da jeg sendte de et spørsmål.

Saken er den at jeg har prøvd å betale ned et kredittkort i en del år nå men det går ikke rundt så alt ble sendt til inkasso da jeg ikke betalt på noen måneder, de har gitt beskjed om at saken blir sendt namsmannen i januar.

Verdt å vite, jeg har ikke jobb og får AAP, blir snart ufør. 

 

I eposten står det: Hvis saken sendes til namsmannen vil de få beskjed om alle registrerte innbetalinger, dette vil kunne gi større sjanse for å få en avdragsordning hos oss når utleggsforretningen er avholdt. Hva betyr dette? 

 

Det står også:  Hvis det tas pant i eiendom eller løsøre, vil dette gjøre at eventuelle tvangssalg kan unngås. Hvis namsmannen beslutter trekk i lønn, vil dette gå automatisk.

Hva menes med tvangssalg?  Jeg eier hverken eiendom eller bil, har heller ikke TV, dyr pc eller andre verdisaker av noe slag, å etter husleie sitter jeg igjen med langt unner sats for livsopphold, kan de da trekke i lønn?

 

Anonymous poster hash: e0f74...e2c

 

Du må gjerne dobbeltsjekke litt og vente på flere svar, men slik jeg har oppfattet det (bla gjennom utallige guilty pleasure-timer med Luksusfellen) så kan de ikke trekke hvis du har under standard sats for livsopphold å leve for. Vet ikke dog om de kan tvinge deg til å flytte til et sted husleien er rimeligere (vet ikke hva du har nå og hvor det evt er).

 

Jeg liker det ikke, men tror du her faktisk i din situasjon har mulighet til å være ganske kynisk og rett og slett la være å betale. Så får du evt hovere overfor kredittkortselskapet (hvis du er helt sikker på at din situasjon vedvarer og at ikke økonomien vil bedre seg fremover) og si at du ikke gidder å betale når de ikke har giddet å gi deg en avtale. Det fordrer dog at du faktisk har spurt dem om å få en slik avtale. Hvis ikke er nå en gyllen anledning til å gjøre det. Dette er jo så klart umoralsk og sleipt, men slik jeg ser det er det lite de kan gjøre med det. Jeg tror ikke fylkesmann vil foreta lønnstrekk hvis du har mindre å rutte med enn sats for livsopphold.

 

Du kan evt også bruke det til å tvinge dem til å gi deg en avtale (med 0% rente og at de stryker alle renter og gebyrer. Altså hvis ud en gang lånte 10 000 men nå skylder 80 000 pga renter og gebyrer, kan du si at de får 10 000 eller ingenting). For med din situasjon, så tror jeg faktisk alternativet er at de får ingenting. Et annet alternativ kan være Husbanken eller offentlig gjeldsordning (ser helst at du heller prøver å presse dem på egenhånd - da offentlig gjedsordning innebærer at skattebetalerne bailer deg ut - og da er jeg straks mer kritisk til om du er kynisk da det går utover andre). Klarer du tvinge frem en 0%-avtale er det kun banken det går utover, og de har mer enn nok marginer til å dekke inn det tapte uten at det går utover noen (andre enn aksjonærerene som har mer enn nok utbytte allerede).

Lenke til kommentar

Hadde en kar som nektet å betale og saken ble sendt til namsmannen. De brukte 3 min på å se at han nettopp hadde blitt ufør og sa at det ikke var noe penger å hente og avsluttet innkrevingen fra deres side. De sa jeg kunne ta kontakt igjen hvis han startet å tjene penger innen 10 år ellers så var pengene permanent hans. Tror nok dette går fint for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...