Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken rekkefølge? TP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uansett hvilken rekkefølge du bruker så må du jo være sikker på at du har satt kontaktene skikkelig på - at alle kobberlednigene er helt fremme i kontakten. Regner med du vet dette.. men bare et tips..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil det si at det egentlig er nettverkskortet som styrer det da? Altså at kortet sender ut forskjellige "styrke" signaler på hver leder og vis ikke lederne (tvinningene) ligger riktig så blir ikke "feltene" nøytalisert av hverandre ?

Skrevet
Vil det si at det egentlig er nettverkskortet som styrer det da? Altså at kortet sender ut forskjellige "styrke" signaler på hver leder og vis ikke lederne (tvinningene) ligger riktig så blir ikke "feltene" nøytalisert av hverandre ?

grunnen til at kablene er tvunnet, er for å få minst mulig forstyrrelse mellom parene(cross-talk)... se http://www.rhyshaden.com/cabstand.htm

Skrevet

Enda en side med generell info om TP kabling:

http://xtronics.com/reference/10baseT.htm

Grunnen til at det heter Twisted Pair er akkurat det at alle trådparene ( totalt 4, 2 brukes ) er at de er tvunnet rundt hverandre for å nøytralisere hverandre.

Det som er viktig er at trådene på pinne 1&2, og 3&6 er par ( og 4&5 og 7&8 ).

Fargekodene har jo selvfølgelig ingenting å si på ytelse og om kabelen virker eller ikke, men det har jo aldri kommet noe dårlig ut av å følge standarder? :-)

Skrevet

grunnen til at kablene er tvunnet, er for å få minst mulig forstyrrelse mellom parene(cross-talk)... se http://www.rhyshaden.com/cabstand.htm

Tror ikke du skjønte spørsmålet mitt, la meg omformulerer det.

Ettersom det ikke er forskjellig resistans i lederne, da må det vel være styrken på signalene til nic`et som gjør at tvinningene må ligge i en bestemt rekkefølge?

Særlig ettersom lederne ikke har noe avikene resistans i forhold tilhverandre.

Skrevet (endret)

Signalstyrken er på de ulike pinnene er såvidt jeg vet lik.

Det er ingen "grunn" for at det er 1,2 og 3,6 som er i bruk, foruten at det er 2 par, som er tvunnet for å oppheve hverandres elektromagnetiske felter.

Edit: Tegnsettingsfeil :-P

Endret av Micromus
Skrevet
Signalstyrken er på de ulike pinnene er såvidt jeg vet lik, det er ingen "grunn" for at det er 1,2 og 3,6 som er i bruk, foruten at det er 2 par, som er tvunnet for å oppheve hverandres elektromagnetiske felter.

Vis det er sånn kan du jo bare bytte om på de parene så skal kabelen fungere likt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...