Gå til innhold

ANG. XP: HVA ER EN .CHK FIL???


Anbefalte innlegg

Skrev for en uke siden om et problem med min XP partisjon. Der ble mindre og mindre plass for hver gang jeg bootet. Nå ser jeg at jeg har en mappe som heter FOUND.000 ... ? Hva i alverden er den til?! Den er fylt med .chk filer av varierende størrelse. Noen er på noen Kb, mens den største er på 570MB. Må de være der? Virker som om det er den som blir større og større. Har den noe med checkdisk å gjøre kanskje. En slags logfil som blir lagd for hver scandisk man tar...

 

Noen glupinger derute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm

Har du en ekkel lillebror/uvitende mor eller no som driver å slår av pc'en din ved å trekke ut støpselet?

 

Det er i prinsippet ikke noe farlig å slette filene. Hvis du har hatt en kræsj og du har mistet en eller flere filer, hender det at du kan redde alt/deler av data ved å gå gjennom chk-filene. Har du ikke mistet data (som du vet om/av betydning) er det ufarlig å slette dem.

 

Hvis disse filene dukker opp hele tiden med jevne mellomrom, kan det bety at (en av) hardisken(e) din(e) synger på siste verset/feil med strømforsyning/kabel el.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar! Supert - dere ruler :smile:

 

Det plagde vettet av meg når jeg "mistet" diskplass, men hadde en anelse om at det hadde med alle de scandiskene systemet kjørte en overgang. Det var pga. nye Nvidia skjermkort drivere som XP ikke ville ha noe av. Rakk knapp nok å avinstallere de, før det ble restart.

 

Tror ikke jeg har mistet noe data, men det jeg lurer på, er det du skriver b-urn. Åssen ser man hva slags fil det er? Det er jo bare det windows logo når OS'et ikke vet hva prog filen trenger... Man kan jo ikke se noe annet ved .chk filen enn hvor stor den er... eller?

 

Mvh Monkey

Lenke til kommentar

Det eneste jeg noensinne har reddet ved å se gjennom chk-filene, er kode (vc++/vb). Som oftest er det data-filer som et eller annet program hadde oppe i det maskina gikk ned som havner som chk-fil.

 

Vanligvis, vet du noe om hva du ser etter. Filer som hører til en gitt aplikasjon, filtype, størrelse etc.

Derfra er det bare å prøve og feile.

 

Rename filer (av tilnærmet riktig størrelse) til det du håper det er, og åpne i applikasjonen du mener skal brukes. Ble du noe klokere?

 

Som sagt, jeg har stort sett bare "reddet" tekst-filer. Slikt åpner jeg direkte i en tekst-editor.

 

Med en tekst-editor som håndterer binær-filer kan du også få en pekepinn om hva slags type fil det er snakk om (et eller annet sted i fila, som oftest starten, finner du noen ganger filheader-informasjon i klartekst)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...