Gå til innhold

Hvem ber allah til?


Anbefalte innlegg

da følger du ikke bibelen

 

jeg er skeptisk til den romersk katolske kirka pga paven og deres "deuterkanoniske" bøker pluss endel ubibelske praksiser, men jeg kan godt kalle de kristne og jeg er ikke i tvil om at det er mange frelste katolikker, men katolikkene gjør den blunderen å skryte på seg å være "den sanne kristi kirke", når kirka er alle med den Hellige ånd, dvs alt fra baptister og pinsevenner til kvekere og opus dei, mens det blandt baptister, pinsevenner, kvekere og opus dei er folk uten, folk som ikke tror, det er å ta det bibelen sier på alvor. å følge jødenes kanon er bibelsk for skriften ble gitt til dem, til odel og eie, og vi ser via bibelprofetier og etableringen av Israel at når bibelen sier israel, da mener den faktisk jødene. Katolikker har vel tradisjonelt hatt det syn at kirka har erstattet jødene, det mener jeg er feil, jødene er et bevis på at Gud holder det han lover og at bibelen faktisk skal tolkes bokstavelig. Det har pekt meg i retning av evangeliske kristne istedet for den katolske.

 

Men jehovas vitner og mormonere er IKKE kristne. De har hatt falske profeter, akkuratt som 7 dags adventistene (david koresh med dommedagssekten sin i waco texas, kom ut av 7 dags adventistene). En fellesnevner for omtrent alle sekter er at de benekter treenigheten, akkuratt som islam.

Og gir Jesus en mindre rolle enn den han i virkeligheten har.

 

Ordningen med paven (pappa) og de kristne er et bilde (display) på Faderen og hans barn, en form for visuell kommunikasjon (formidling) av ellers usynlige åndelige realiteter.

 

Det er mange måter å formidle evengeliet på.

 

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Og gir Jesus en mindre rolle enn den han har.
 
Ordningen med paven (pappa) og de kristne er et bilde (display) på Faderen og hans barn, en form for visuell kommunikasjon (formidling) av ellers usynelige åndelige realiteter.

 

 

Matteus 23:9: "Og dere skal ikke kalle noen på jorden far, for én er deres Far, han som er i himmelen."

Lenke til kommentar

Matteus 23:9: "Og dere skal ikke kalle noen på jorden far, for én er deres Far, han som er i himmelen."

 

Paulus kaller seg selv far

 

1 Kor 4:14 "Jeg skriver ikke dette for å gjøre dere skamfulle, men for å vise dere til rette som mine elskede barn. For om dere har tusen lærere i Kristus, har dere ikke mange fedre. Det var jeg som ble deres far i Kristus Jesus da jeg ga dere evangeliet"

 

Gal 4:19 "Mine barn, som jeg igjen må føde med smerte til Kristus får skikkelse i dere – jeg skulle ønske jeg var hos dere nå og kunne bruke en annen tone når jeg snakker, for jeg vet ingen råd med dere"

 

1 Joh 2,1 Mine barn, dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde. Men om...
1 Joh 2,18 Mine barn, dette er den siste tid. Dere har hørt at Antikrist skal komme,...
1 Joh 3,7 Mine barn, la ikke noen føre dere vill! Den som gjør det som er rett, er ...
1 Joh 3,18 Mine barn, la oss elske, ikke med tomme ord, men i gjerning og sannhet.
1 Joh 5,21 Mine barn, vokt dere for avgudene!
3 Joh 1,4 Ikke noe gleder meg mer enn å høre at mine barn lever i sannheten.
Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Paulus kaller seg selv far

 

1 Kor 4:14 "Jeg skriver ikke dette for å gjøre dere skamfulle, men for å vise dere til rette som mine elskede barn. For om dere har tusen lærere i Kristus, har dere ikke mange fedre. Det var jeg som ble deres far i Kristus Jesus da jeg ga dere evangeliet"

 

joda men dette kan vi diskutere i det vide og det breie, jeg er ikke Gud og jeg har hørt det er åndsfylte katolikker, men jeg tror paven leder deg vekk fra Guds ord heller enn til og at du hadde vært på et bedre spor i en annen kirke.. men du får ta ditt valg utifra det din samvittighet forteller deg, og utover det så skriver du bra og fornuftig.

Lenke til kommentar

joda men dette kan vi diskutere i det vide og det breie, jeg er ikke Gud og jeg har hørt det er åndsfylte katolikker, men jeg tror paven leder deg vekk fra Guds ord heller enn til og at du hadde vært på et bedre spor i en annen kirke.. men du får ta ditt valg utifra det din samvittighet forteller deg, og utover det så skriver du bra og fornuftig.

Det er ikke slik at de kristne i den katolske kirken følger paven eller leser pavens eller noen andres ord. Det er Guds ord som leses i den katolske kirken, det var nettopp derfor den katolske kirken satte sammen bibelen på 300 tallet e.Kr  
Lenke til kommentar

 

Det er ikke slik at de kristne i den katolske kirken følger paven eller leser pavens eller noen andres ord. Det er Guds ord som leses i den katolske kirken, det var nettopp derfor den katolske kirken satte sammen bibelen på 300 tallet e.Kr  

 

 

Nye testamentet var i den form vi kjenner i dag lenge før nikea men det var da det var kanonisert som et forsvar mot falske gnostiske evangelier... Rom stoppet kristenforfølgelsene og jeg anerkjenner at den katolske kirken har vært viktig for å bevare tekster etc... men "katolsk" som den ble brukt i urkirken betyr heller ikke den romersk-katolske men den universelle kirken... så her begynner du å se forskjellene våre dukke opp. de apokryfe tekstene ble og inkludert av jerome btw, som gikk imot det de andre i urkirken var enige om, men ble ikke en del av den katolske kanonen før protestantene kom, derav deuterkanoniske bøker ("den andre kanon"). det her ser jeg på som ganske alvorlig, og den katolske kirken har sklidd temmelig langt vekk fra de "andre" kristne. både jesuitter og dette snakket nå blandt endel ledende katolikker om at de skal si at muslimer "kommer til himmelen" fordi det er en "abrahamittisk religion" (et oppkonstruert begrep) burde du ta som et hint om at det kanskje er lurt å ivertfall VURDERE om det er bedre steder å gå. Jeg hadde mao. IKKE anbefalt noen å bli katolikker.

 

men denne debatten kan vi ta en annen gang i en egnet tråd (hvis jeg ikke er sparket ut herfra før det)

Endret av kuffar
Lenke til kommentar

Nye testamentet var i den form vi kjenner i dag lenge før nikea men det var da det var kanonisert som et forsvar mot falske gnostiske evangelier... Rom stoppet kristenforfølgelsene og jeg anerkjenner at den katolske kirken har vært viktig for å bevare tekster etc... men "katolsk" som den ble brukt i urkirken betyr heller ikke den romersk-katolske men den universelle kirken... så her begynner du å se forskjellene våre dukke opp. de apokryfe tekstene ble og inkludert av jerome btw, som gikk imot det de andre i urkirken var enige om, men ble ikke en del av den katolske kanonen før protestantene kom, derav deuterkanoniske bøker ("den andre kanon"). det her ser jeg på som ganske alvorlig, og den katolske kirken har sklidd temmelig langt vekk fra de "andre" kristne. både jesuitter og dette snakket nå blandt endel ledende katolikker om at de skal si at muslimer "kommer til himmelen" fordi det er en "abrahamittisk religion" (et oppkonstruert begrep) burde du ta som et hint om at det kanskje er lurt å ivertfall VURDERE om det er bedre steder å gå. Jeg hadde mao. IKKE anbefalt noen å bli katolikker.

 

men denne debatten kan vi ta en annen gang i en egnet tråd (hvis jeg ikke er sparket ut herfra før det)

Poenget med slikt snakk (om det finner sted ?) er å komme i kontakt med muslimer, ikke å endre evangeliet.

 

 Matt 10:16 "Jeg sender dere ut som sauer blant ulver. Vær kloke som slanger og troskyldige som duer! "

Lenke til kommentar

Så Jesus er 100% menneske, 100% Gud? Hvorfor ber Jesus til noen som er mektigere enn han, hvis han selv er Gud? Så Gud ber til en annen Gud?

Se John 14:28

 

Jesus ber til Gud fordi han er et menneske, mennesker ber til Gud. Gud er i Jesus, se Joh 14:10

 

Joh 14:10 "De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger"
Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så når Jesus gikk på denne jord, så var han ingen Gud? Siden han ikke var allvitende, allmektig, mennesklig behov, og døde. En Gud kan vel ikke død? En Gud stiller vel ikke spørsmål til Gud og lurer på: why have you forsaken me?

Er det så vanskelig å forstå at Gud er i Jesus ? Når Jesus snakker så er det Gud som snakker, Jesu ord er Guds ord.

 

Joh 14:10 "De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger"

 

Joh 14:9 "Den som har sett meg, har sett Far"

 

Joh 10:30 "Jeg og Far er ett"

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når Jesus snakker, så er det Guds ord sier du? Hvorfor er ikke Jesus allvitende da? Feks når de spør om dette;

I Matteus 24:35-37 sa Jesus: ”Himmel og jord skal forsvinne, men mine ord blir til evig tid. 36 Men ingen vet dagen eller timen – ikke engang englene. Nei, ikke engang Guds Sønn. Bare Faderen vet det. 37 [37, 38]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når Jesus snakker, så er det Guds ord sier du? Hvorfor er ikke Jesus allvitende da? Feks når de spør om dette;

I Matteus 24:35-37 sa Jesus: ”Himmel og jord skal forsvinne, men mine ord blir til evig tid. 36 Men ingen vet dagen eller timen – ikke engang englene. Nei, ikke engang Guds Sønn. Bare Faderen vet det. 37 [37, 38]

En gang til, Faderen er i Jesus og snakker gjennom Jesus.

 

Joh 14:10 "De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger"

 

Heb 1:1 "Mange ganger og på mange måter har Gud i tidligere tider talt til fedrene gjennom profetene. Men nå, i disse siste dager, har han talt til oss gjennom Sønnen

 

Mennesket Jesus er ikke Faderen. Faderen er i (within) mennesket Jesus, fordi mennesket Jesus er Guds nye Tempel, Guds nye hus. Gud er ikke i Tempel ruinene i Jerusalem eller i Kaaban i Mekka, som jødene og muslimene vender seg mot når de ber. Gud er i mennesket Jesus.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...