Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektrikereksamen ELE3030


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har fått forberedelsesdel til eksamen elektriker ELE3030. Er det andre som har fått denne? Så kan vi drøfte litt rundt dette :) Eller om andre har innspill.

 

Arbeidsoppdrag

Du skal vera med på å gjera om eit klasserom til verkstad på ein yrkesskule.

 

Elektroarbeid som skal utførast:

  • Installasjon av kabelstige
  • Installasjon av ein ny forsyningskabel frå UF433.1 .3 til klasserom
  • 15stk rundstift 3/16A stikkontaktar skal monterast på kabelstige. Kontaktane vert fordelt på tre kursar
  • Installasjon av brukarvennleg data/spredenett for 1 lærar og 15 elevar. Nettet skal brukast til elev-PC`er og nettilkobling av utstyr. Klasserommet har i dag ingen datauttak. Næraste etasjefordeler er merkt EF3.1 .
  • Utarbeiding av risikovurdering og forslag til sluttkontroll med beskriving av forventa resultat.
  • Vedlegg 1 viser skisse for klasserom og korridor utanfor.

 

 

Underfordeling

ane UF433.1 .3 og EF 3.1 ligg i same etasje i korridoren utanfor

klasserommet. Nettsystemet er IT 230V

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, sitter her også med oppgaven, lurte på hvordan dere tenkte å løse det at data/spredenettet skal være brukervennlig?

 

Har knapt vært bori datanett så er på tynn is her selv. Men er det slik at det er krav til 2 uttak pr arbeidsstasjon?

 

Forstår det slik at med elev-pc menes det stasjonere pcer i verksted? Må det isåfall være 30uttak her + evt printere/utstyr? Eller menes private bærbare, at de klarer seg med wifi?

 

Kanskje det er en ide å legge 2 kabelstiger? En egen til datanettverk?

 

Tenker dere at det er mest hensiktmessig å opprette en underfordeling i klasserommet?

Endret av Garrian
Lenke til kommentar

ja, jeg har kommet frem til at det er lur med en underforening.

 

og jeg lurer på om det er lette å legge 230 v og data kabler på samme stige men på vær sin side?

 

Ja det er jo den mest praktiske måten å gjøre det på... Men kommer litt an på hvor mange kabler man skal ha.

Lenke til kommentar

ja, jeg har kommet frem til at det er lur med en underforening.

 

og jeg lurer på om det er lette å legge 230 v og data kabler på samme stige men på vær sin side?

Hvorfor? klasserommet er 4-5 meter fra sikringskapet

Vi skal ha 3 kurser for de 15 stikkene. 

Så legger jeg de på den ene siden av brua og nettkablene på andre siden.

Endret av mariusholmh
Lenke til kommentar

Hvorfor? klasserommet er 4-5 meter fra sikringskapet

Vi skal ha 3 kurser for de 15 stikkene. 

Så legger jeg de på den ene siden av brua og nettkablene på andre siden.

Forsåvidt ett godt poeng. Regner med det skal brukes det eksisterende belysning/stikk osv.

 

Er det ikke mer hensiktsmessig å bruke perorert kabelbro istedenfor stige?

Endret av Garrian
Lenke til kommentar

Forsåvidt ett godt poeng. Regner med det skal brukes det eksisterende belysning/stikk osv.

 

Er det ikke mer hensiktsmessig å bruke perorert kabelbro istedenfor stige?

Det står vi skal bruke stige så da må vi bruke det, siden det står vi skal en ny tilførsel tenker jeg vi ska dele kursen som er der idag slik at det skal bli mere kapasitet siden det skal bli verksted.

Lenke til kommentar

Det står vi skal bruke stige så da må vi bruke det, siden det står vi skal en ny tilførsel tenker jeg vi ska dele kursen som er der idag slik at det skal bli mere kapasitet siden det skal bli verksted.

Det står jo at vi må ha ny forsyningskabel. Selv tenkte jeg dele den utover stikkontaktene vi skal sette opp. Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener.

Lenke til kommentar

Går ut i fra at dere også jobber med ELE3003 og ikke ELE3030 eller er de like oppgaver? ^^

Hvis du ser gjennom de forskjellige forberedelsene på UDIR så har alle samme forberedelse. Antar vi får forskjellige oppgaver i morgen?

https://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/forberede-og-ta-eksamen/#forberedelsdeler

(Heismontørfaget til Elektrikerfaget har samme forberedelse)

 

EDIT: Fikset skrivefeil

Endret av TorePåSporet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det nødvendig med så mange uttak? Hvor mye utstyr skal de ha i verkstedet som krever kablet tilgang?

 

Det skal bygges om fra klasserom til verksted, så regner ikke med at det blir typiske skolepulter. Men det blir kanskje noen arbeidsstasjoner? Det brukes vel i tillegg svært lite stasjonære pcer i dagens skoler, så det bør kanskje være et bra trådløst aksesspunkt.

Lenke til kommentar

Tenker ca 5 uttak og resten trådløst, så har brukerne fortsatt muligheten til kablet-tilkobling. Vi vet jo ikke helt hvilket type verksted dette er, kan jo hende at noe utstyr krever konstant tilgang til nett. 

 

Tenkte ca det samme. Får sikkert helt andre opplysninger i morgen.

 

Hva slags utstyr til nettverket tenker dere? Switch i fordelerskap og en kabel til hvert uttak? Eller 1 kabel til verksted og fordeles fra en router der? Skal være brukervennlig også. Har svært lite greie på sånne spredenett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...